וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל פעם שאני בודק את חשבון הבנק - איני מחבב בנקים"

צבי זרחיה

22.3.2011 / 13:30

נגיד בנק ישראל מזהיר: "העברת ההחלטה המקצועית בעניין יציבות ותחרות בבנקים להכרעה פוליטית - סכנה למשק". לדבריו, "כל פעם שאני בודק את חשבון הבנק - אני לא מחבב אותם"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, מתנגד להחלטתה של ועדת הכלכלה, לפיה במקרים של חילוקי דעות בין הממונה על ההגבלים למפקח על הבנקים בנושא התחרות במשק, יוכרע הנושא על ידי הממשלה.

בהופיעו בצהריים בוועדת הכלכלה, אמר הנגיד כי "עושה רושם חשוב שזה מובן שברמה המקצועית אנו צריכים כאן לפעול על בסיס לגמרי מקצועי". הנגיד הזהיר כי "העלויות של שגיאות כאן עלולות להיות ענקיות. זה מסכן את המשק להעביר את ההחלטה המקצועית הזו להכרעה פוליטית".

הנגיד הסביר כי בגירסה המקורית שהוגשה ואושרה על ידי הממשלה, נקבע שכשיש שיקולים חשובים של תחרות לממונה על ההגבלים העסקיים ביחס לאותם הפעילות, יש שיקולים של יציבות שבתחומים הללו הממונה על ההגבלים העסקיים לא יפעל בניגוד לרצון של המפקח על הבנקים והנגיד.

הנגיד הוסיף כי "הציבור בממוצע מרוויח מהתחרות בין הבנקים. "נכון שהעמלות מאוד מדאיגות אנשים ובצדק - כל פעם שאני בודק את החשבון שלי אני לא מחבב אותם. אנשים כן יכולים לעבור בין הבנקים באחוזים יותר גדולים ממה שעשו בעבר".

"לרגולטורים יש הבנה ברמה המקצועית ולכן להעביר את האחריות הזו להכרעה פוליטית שאינה מקצועית עושה שינוי מאוד לא רצוי. לא כל שיקול הוא מקצועי כי יש גם שיקולים פוליטים. אני מבין את השיקולים של הגורם הפוליטי. אבל אנו צריכים להגן על היציבות של המשק והמערכת הבנקאית. בסופו של דבר אנו נצטרך לטפל בהשלכות של אי יציבות בעלויות של מיליארדים".

עוד אמר הנגיד כי לפי הנוסח המקורי "ההחלטה הסופית ביחס ליציבות מערכת הבנקאית תהיה של המפקח על הבנקים ובנק ישראל". הוא התנגד לנוסח שהתקבל שלפיה "אם יש חילוקי דעות בין המפקח על הבנקים לממונה על ההגבלים ביחס לתחרותיות, ההכרעה תעבור לממשלה. ההחלטה הזו שמה את בנק ישראל, האחראי על יציבות על הבנקים, במצב שהבנק לא מקבל את ההחלטה הסופית במקרים שיש לממונה על ההגבלים העיסקים חילוקי דעות בין המפקח על הבנקים. זה דבר חדש ולא היה המצב בטיוטת החוק שהוגשה".

ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי "הכנסת חייבת לתת גיבוי לרשות הגבלים שתטפל בקבוצות ריכוז בלא להחריג אף גוף אחר. אנו לא זוכרים שנתנו וטו לגוף כלשהו שלא יוכל לקדם משהו שהוא רואה ויוכל לקדם בלי שישימו וטו".

הוא טען כי "הבנקים גובים מיליארדים ממשקי הבית. היום לא רואים שום תחרות בין הבנקים לגבי משקי הבית. איננו רוצים לפגוע ביציבות הבנקים אלא רוצים לעודד. אם הבנקים ירוויחו 2.8 מיליארד שקל בשנה ולא 3 מיליארד שקל, הם לא יתמוטטו".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) הודיע שההצבעה בעניין שינוי ההחלטה תערך בשעה 13:45.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully