וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר יוזם: הקמת מרכז פיתוח של חברת היי-טק בינלאומית גדולה בישוב ערבי

גיא גרימלנד

22.3.2011 / 17:13

חיים שני: "ישנם מאות עד אלפים שסיימו הנדסה מהמגזר הערבי שלא עוסקים במקצוע שלהם"



משרד האוצר החל בשורה של מהלכים לטובת שילוב המגזר הערבי במשק הישראלי ובהיי-טק הישראלי בפרט, כך הצהיר חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, בוועידת ראש הממשלה לשותפות וצמיחה. שני היה הנואם המרכזי בפאנל שעסק בהיי-טק בוועידה. "אחד מיעדי המאקרו של האוצר הוא העלאת הצמיחה לנפש וצמצום אי השיוויון. כדי להשיג זאת יצרנו תוכניות שנועדו לשפר את התחרותיות של מדינת ישראל וההשתתפות בשוק העבודה של המגזר הערבי והחרדי".



"משרד האוצר שותף לתוכנית פיתוח 13 הישובים שהיקפה מסתכם ב-800 מיליון שקל; הוא שותף למהלך של ות"ת ומשרד ראש הממשלה לתקצוב במאות מיליוני שקלים לגיבוש תוכניות ספציפיות לעידוד השכלה גבוהה במגזר הערבי; והוא שותף להקמת קרן אל-בוואדר שמשקיעה בחברות טכנולוגיה ערביות", סיפר שני על המהלכים שבהם מעורב משרד האוצר בעניין המגזר הערבי. לאחר מכן פירט כמה מהלכים ביצועיים שהאוצר מקדם.



הנושא הראשון הוא שינוי ברכש הממשלתי כך שלא תהיה עוד העדפה רק לעסקים גדולים. "עד כה הרכש הממשלתי העדיף עסקים גדולים מסיבות של יתרון לגודל. שינינו את תנאי הסף של המכרזים כך שיתאימו לעסקים קטנים במדינת ישראל. השלב הבא שיקרה ב-2011 הוא עבודה פרו אקטיבית של הרכש הממשלתי עם המגזר הערבי. ניפגש עם ספקים בצורה מסודרת ונסביר להם על ההזדמנויות שבהשתתפות במכרזים הממשלתיים. שלא יפחדו להשתתף בהם כי יש להם סיכוי. והכל תחת הכובע של עסקים קטנים כי המגזר הערבי מתאפיין בעסקים קטנים".



שני ציין כי הוא מתחבר לדבריו של ראש העיר שפרעם, נאהד ח'אזם, על כך שהוא לא מחפש אפלייה מתקנת אלא שוויון הזדמנויות. "אני רוצה לדבר על המצב במשרד האוצר", שני הסביר. "יש לנו עשרות תקנים למשרות של כלכלנים ומשפטנים שאנחנו מגייסים ליחידות השונות. משרד האוצר מעסיק קבוצה קטנה של בני מיועטים שמצליחה ומתקדמת מאוד. אנחנו מקווים שיותר אנשים מהמגזר ייגשו למכרזים של משרות ולא רק למכרזים מסומנים. הנהלת האוצר מתחייבת מצידה לצאת ולהיפגש לפגישות (road show's) עם קהילת הבוגרים האקדמיים הערביים ולפרסם באתרים הרלוונטיים כדי להבטיח שלאנשים במגזר הערבי יהיה סיכוי שווה להתמודד על המשרות. ומי שטוב יתקבל".



בסיום דבריו ציין שני שאחד היעדים של האוצר הוא להגביר את מספר המועסקים הערבים והחרדים במגזר ההיי-טק. "אנחנו רוצים לשפר את שיעורי התעסוקה אבל שלא נראה רק יותר מועסקים מהמגזר במשק אלא שנראה יתר מועסקים בתעשיות שמשלמות יותר: היי-טק ופיננסים. במשך שנים עברו תחת הניהול שלי אלפים רבים של עובדים בחברות שונות. אני חייב לציין בצער שאני לא זוכר קורות חיים של מישהו מהמגזר. זה לא כי מישהו החליט שלא יהיו - זה פשוט לא קרה.



"אנחנו צריכים לשנות את המגמה הזאת. ישנם מאות עד אלפים שסיימו הנדסה מהמגזר הערבי שלא עוסקים במקצוע שלהם. מה אפשר לעשות? אנחנו מקווים שחברת היי-טק גדולה תקים מפעל או מרכז פיתוח ברשות מקומית ערבית. שתשלם לה ארנונה ותהיה מזוהה עם המקום. אני מקווה שנראה בעניין הזה פריצת דרך ב-2011 ו-2012. צוותים שלנו כבר החלו למפות את הישובים המתאימים כדי לראות היכן זה אפשרי.



"בנוסף, אנחנו יודעים שבהיי-טק הישראלי חבר מביא חבר למשרות חדשות. אחת הדרכים שאנחנו יכולים לסייע היא לעודד תעסוקה של סטודנטים ערבים במקצועות כמו בדיקות תוכנה על ידי תמרוץ וסבסוד ממשלתי. נצא עם היוזמה הזאת בקרוב. ואם היא תצליח נרחיב את היוזמה הזאת".



שני הזכיר את העובדה שברקליס קפיטל פתח כאן מרכז פיתוח לאחרונה (באמצעות נס טכנולוגיות) ואמר כי הוא מקווה שתעשיית הפיתוח הטכנולוגי לשירותים הפיננסיים תגייס גם מהנדסים ואנשי פיתוח ערבים.



זיקה אב-צוק, מנהלת השקעות חברתית ב-emea סיסקו, חשפה בפאנל כי 210 מועמדים ערבים ישראלים נמצאים בימים אלה בהליכי מיון לקבלה בחברות היי-טק ישראליות. לפני כחודשיים יזם נשיא המדינה שמעון פרס במהלך לשילוב ערבים ישראלים בהיי-טק הישראלי. במסיבת עיתונאים גדולה ומפוארת שנערכה בתל אביב הצהירו 20 מנכ"לים חברות היי-טק הגדולות כי כל ערבי יזכה להתמודד על משרה פתוחה.



באירוע הושק אתר האינטרנט maantech, בו יכולים סטודנטים ערבים לשלוח את קורות חייהם לחברות ההיי-טק. כאמור, 210 מועמדים ערבים נמצאים כיום במהלך (ראשוני או מתקדם) לקראת גיוס. כמובן שרק חלקם יתקבלו בסופו של דבר. אב-צוק מסרה כי 90 הגישו קורות חיים שמראש לא היו מתאימים לתעסוקה בהיי-טק. "סיסקו התחייבה להשקיע כארבעה מיליון שקלים למען יוזמות לשילוב המגזר הערבי", סיפרה אב-צוק בסיום דבריה.



מאיר ניסנסון, מנכ"ל יבמ ישראל, אמר בפאנל כי יהיה זה פספוס אם ההיי-טק הישראלי לא יגייס יותר ערבים. "הערבים מיוצגים בצורה יפה ומכובדת בענף הבריאות בישראל. צריך שזה יקרה גם בהיי-טק הישראלי. צריך לתת לערבים הזדמנות שווה ולגרום לכך שיותר ערבים יכנסו לתחום. אחד התסכולים הגדולים שלנו ביבמ הוא שרק 1% מהפונים אלינו הם מהמגזר הערבי. אחד הדברים שעשינו בשיתוף עם עמותת קו משווה היה להעביר את מגייסי כח אדם שליבמ הדרכה למשך יום שלם על איך לגרום לכך שהבדלי תרבות לא יגרמו למועמד להיפסל. אני ממליץ לחברות אחרות גם לקחת את ההנהלה לקורס בנושא 'שונות'. זה פותח עיניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully