וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש עיריית חיפה על ערביי ישראל : "אם לא נאזן בין כל חלקי האוכלוסייה הדבר יתפוצץ לנו בפנים"

גיא גרימלנד

22.3.2011 / 19:50

ראש המועצה האזורית גלבוע: "ראש הממשלה צריך להכריז על כל הרשויות הערביות כאזור עדיפות לאומית א'"



יונה יהב, ראש העיר חיפה, לא חסך היום (ג') ביקורת ממשלת ישראל על הטיפול שלה במגזר הערבי. "אם לא נאזן בין כל חלקי האוכלוסייה - הדברים יתפוצצו לנו בפנים, וזאת רק שאלה של זמן", אמר יהב בוועידת ראש הממשלה לשותפות וצמיחה שנערכה היום ביפו במסגרת פאנל שעסק בהעצמה כלכלית של רשויות מקומיות.



"בחיפה יש פסיפס של אנשים שונים: דתיים, חרדים, חילונים, ספרדים, אשכנזים, מוסלמים, נוצרים, בהיים ודרוזים. שם הסיפור הוא שוויון, כבוד והערכה הדדית. אם המילים הללו תישמרנה בכל צעד ושעל - הכל אפשרי. צריך לתת לכל חלקי הפסיפס נקודת התחלה שווה. וזה מגיע מחינוך. החינוך הוא המקפצה. לכן ההשקעה בבתי ספר במערכת החינוך צריכה להיות שווה".



יהב ציין כי אחת ההחלטות הראשונות שלו כראש עיר היתה לפתוח את כל בתי ספר היהודים בפני תלמידים ערבים. "אם הורה ערבי רצה לרשום את הילד שלו לבית ספר ערבי - אמרתי 'תפדאל'. היום אני רואה אידיאליה בבתי ספר. תחילתו של גן עדן שאנחנו רוצים שיהיה במזרח התיכון".



יהב תקף את העובדה שממשלת ישראל לא עושה דבר ללמד את הישראלים היהודים את השפה הערבית, בעוד במגזר הערבי הישראלי רבים יודעים לדבר עברית וערבית. "הפלסטינים הישראלים יכולים לעבור בין רגע מעברית לערבית ללא שום בעייה בעוד שאני לא מבין כלום. רציתי לשנות את זה עוד כשהייתי חבר כנסת אבל לא הספקתי. לכן החלטתי כראש עיר שבחיפה כל תלמיד מגיל 8 ילמד בבית ספר ערבית מדוברת ותרבות ערבית. אני רואה בעקבות ההחלטה הזאת דברים דרמטיים קורים בבתי הספר. כדי לעשות זאת לא צריך כסף. אני מצאתי לעניין מימון חוץ תקציבי, מקרן אברהם. זאת שערורייה שהמדינה לא חושבת שצריך לממן את זה. בנוסף גיליתי שחסרים מורים לערבית. יש 1.2 מיליון ערבים במדינה ואין מורים. המדינה לא התארגנה לפתוח מסלולים להכשרת מורים לערבית".



יהב העיר גם לראשי הרשויות המקומיות שלא יודעים לגבות את החובות מהאזרחים הערבים. "הצלחנו בחיפה, בזכות ניהול כספי אחראי, לעשות מעקב. לא לוותר לאזרחים על חובותיהם. 85% מהתושבים הערבים משלמים ארנונה בחיפה. 100% משלמים חשבונות מים. לא ייתכן שבכפרים הערבים כל אחד יתחבר לשעון של השני. האזרחים הערבים צריכים לקבל אותם שירותים בכפרים כמו בעיר. הפלסטינים הישראלים הם אנשים חרוצים וחכמים ובעלי יכולת, אותה הם צריכים לבטא בדלת אמותיהם. אני לא בטוח שהטובים עולים לצמרת במגזר הערבי".



כרמל נסראלדין, ראש המועצה דלית אל-כרמל, אמר כי השריפה האחרונה בכרמל בחיפה חשפה כמה אמיתות כואבות בנוגע לאזור. "מערך החירום שלנו במצב גרוע מאוד. מערך התחבורה לא עובד. אחוז האבטלה בדלית אל-כרמל הוא גבוה. כמעט שאין נשים שאינן מובטלות. אחד הכשלים הוא חוסר תכנון. אנחנו רוצים להקים מתחם תיירותי של 200 צימרים בדלית אל-כרמל. אבל אף אחד לא חושב לטווח ארוך לגבי האזור הזה ומאפשר לתכנן מהלך שכזה".



דני עטר, ראש המועצה האזורית גלבוע (הכוללת 33 ישובים, חלקם ערבים) אמר כי ממשלת ישראל צריכה לשנות באופן דרמטי את יחסה לערביי ישראל. "ראש הממשלה צריך להכריז על כל הרשויות הערביות בישראל כאזור עדיפות לאומית א'. זה יראה שמדינת ישראל באמת מתייחסת למגזר הערבי. צריך לתת לאזרחים הערבים כלים מועדפים לפרק זמן מסוים על מנת להוביל שינוי במציאות".



עטר העיר כי אחת הבעיות הכואבות במגזר הערבי היא האבטלה בקרב נשים ערביות. "אחוז הנשים הערביות המובטלות הוא גבוה מאוד. המדינה צריכה לטפל בנושא זה. ישנה בעיית במעונות יום, בגבי טרום חובה וגני ילדים. גם בעיית התחבורה מעיבה. מבלי לפתור את הבעיות הבסיסיות האלה אין סיכוי להניע שינוי".



ראש העיר שפרעם, נאהד ח'אזם, זכה למחיאות כפיים כשאמר: "אנחנו במגזר הערבי לא רוצים אפלייה מתקנת. אנחנו רוצים שוויון הזדמנויות. נקודת זינוק שווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully