וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סורוס: הפתרון שמכתיבה גרמניה למשבר החוב האירופי עלול לערער את לכידות גוש היורו

סוכנויות הידיעות

22.3.2011 / 20:31

הדבר עלול לייצור שתי רמות שונות של צמיחה כלכלית באירופה - של הצפון ושל הדרום, הזהיר המשקיע המיליארדר



גרמניה מכתיבה את האופן שבו גוש היורו מתמודד עם משבר החוב של מדינות בגוש היורו ושל המגזר הבנקאי ביבשת, אולם גרמניה עצמה אחראית באופן חלקי לבעיות אלו והתוצאה של המדיניות שמקדמת גרמניה לפתרון בעיות אלו עלולה לגרום לצמיחה כלכלית ב"שתי רמות שונות" במסגרתה כלכלות יצוא של צפון אירופה דוגמת גרמניה ירשמו צמיחה מהירה ואילו כלכלות דרום היבשת יפגרו מאחור. כך הזהיר המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס במאמר שפירסם אתמול באתר האינטרנט של העיתון "פייננשל טיימס".



"'משבר היורו' נתפס בדרך כלל כמשבר מטבע, אולם מדובר גם במשבר חוב של מדינות, ואף יותר מכך במשבר של המגזר הבנקאי", כתב סורוס. "מדינות שונות באירופה גיבשו תפיסות שונות מאוד זו מזו והמדיניות שלהן משקפת את העמדות השונות במקום את האינטרסים הלאומיים האמיתיים שלהן. התנגשות התפיסות טומנת בחובה את הזרעים לעימותים פוליטיים קשים".



"הפתרון המתוכנן מוכתב למעשה על ידי גרמניה, אשר ללא דירוג האשראי שלה לא ייתכן פתרון כלל. צרפת מנסה להשפיע על התוצאה הסופית, אולם בסופו של דבר נאלצת להיכנע לגרמניה מכיוון שדירוג האשראי המושלם שלה תלוי בשיתוף הפעולה הצמוד שלה עם גרמניה", כתב סורוס.



סורוס יצא נגד עמדת ממשלת גרמניה, אותה הגדיר בתור "מוטה ביותר", לפיה האחריות למשבר הנוכחי רובצת על מדינות שאינן מספיק תחרותיות ואשר צברו חובות גדולים. לדבריו, הרפורמות המתוכננות בגוש היורו מוטה במידה רבה מדי נגד אותן מדינות.



"גרמניה מאשימה את המדינות שאיבדו את כושר התחרות שלהן וצברו חובות באחריות למשבר, ועל כן מטילה את כל הנטל של השינויים הנדרשים על מדינות אלו. זו עמדה מוטה, אשר מתעלמת מהעובדה שישנו לא רק משבר חוב של מדינות אלא גם משבר מטבע ומשבר בנקאי - וגרמניה נושאת בעיקר האחריות למשברים הללו", המשיך סורוס.



"ברלין כופה את ההסדרים הללו עקב לחץ מצד דעת הקהל הגרמנית, אולם הציבור הגרמני מבולבל מכיוון שלא אמרו לו את האמת", כתב סורוס. "הפתרון המתוכנן למשבר היורו שעתיד להיות מאושר בפסגת מנהיגי גוש היורו שתיערך ב-24 וב-25 במארס צפוי לייצור אירופה עם שתי מהירויות צמיחה שונות. הדבר יעורר כעס אשר עלול לסכן את הלכידות הפוליטית של האיחוד האירופי".



סורוס קרא להכנסת שני "שינויים בסיסיים" ברפורמות המתוכננות - לאפשר לקרן האירופית ליציבות פיננסית (efsf) לחלץ לא רק מדינות בגוש היורו אלא גם את המערכת הבנקאית, וביטול פרמיית הסיכון על עלויות הימון של מדינות ש"נוהגות על פי הכללים".



"יש לאפשר את הצעד הראשון באופן מיידי בפסגה האירופית שתיערך ביום חמישי; השני יאלץ לחכות. הציבור בגרמניה עוד רחוק מהסכים לכך; עם זאת, הצעד השני נדרש כדי לשוב ולייצור כללי משחק שווים. יש לוודא זאת כדי להעניק למדינות שנקלעו לחובות תקווה שהן יכולות להיחלץ ממצבן אם יעבדו מספיק קשה כדי לעשות זאת", הוסיף סורוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully