וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנה טבנצ'יק מארגון אדם טבע ודין: פיתוח רכב חשמלי לא מפחית את צריכת גזי החממה

דניאל שמיל

22.3.2011 / 21:00

הדיון המרכזי בכנס הסביבה בתל אביב עסק בפתרון היעיל יותר לזיהום אוויר מתחבורה



"תחבורה ציבורית צריכה להיות בסדר עדיפות עליון" כך הצהירה הערב עו"ד דנה טבנצ'יק מארגון אדם טבע ודין, בכנס "חברה וסביבה" שנערך בתל אביב.



לדבריה, פיתוח רכב חשמלי לא מפחית את צריכת גזי החממה "אדם הנוסע ברכב חשמלי יכול לזהם יותר מזה ההולך ברגל ומסתמך על תחבורה ציבורית, גם אם יש בבעלותו רכב מזהם" אמרה טבנצ'יק והוסיפה "אסור לוותר על ניהול נכון של תחבורה ציבורית. כדאי לחשוב על פתרונות כמו עדיפות לאוטובוסים בצמתים ושיפור הקישור ביניהם. דווקא בערים צפופות קל להפחית את הפליטות. לניהול תחבורה יש גם יתרונות בבטיחות בדרכים, הקטנת הגודש ושיפור בבריאות הציבור. שיפור טכנולוגי לבדו אינו מספיק".



ענבל פריד, מנהלת איכות הסביבה בבטר פלייס השיבה "טביעת הרגל הסביבתית של המכוניות הפרטית היא הגדולה ביותר - לכן הפחתה משמעותית יכולה להיות רק באמצעות שינוי ישיר של התחבורה הפרטית. מעבר לרכב חשמלי אינו פתרון כולל, אלא רכיב חיוני בפתרון".



זיווה פתיר, סגנית נשיא בטר פלייס לענייני רגולציה, שהנחתה את הדיון, הוסיפה: הזכות לנגישות היא זכות בסיסית, ומכורח זכות זו יש החזקת רכב פרטי. לכן תחבורה ציבורית היא לא פתרון כולל".



פרופסור אשר טישלר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב הצטרף לדברי פתיר "ברור שתחבורה פרטית תהיה תמיד, השאלה היא איך מנהלים אותה. בקונטקסט של החשמל הגיע למכוניות חשמליות, כמעט כל המכוניות תהיינה חשמליות. מכוניות חשמלית עושה כמה דברים - מאפשרת להעביר חלק מהפקת החשמל למקורות לא מזהמים. במכוניות האלה יש מצברים, ואפשר לנצל אותן כאשר צריך חשמל. האפשרות לעשות זאת ולטעון זאת בצורה מושכלת ולהשתמש בהן כרזרבה. שם תהיה ההבטחה הגדולה של מכוניות חשמליות. יאפשר לנהל משק חשמל בצורה אינטליגנטית ולמצע את צריכת החשמל".



שגיא דגן מהמועצה הלאומית לכלכלה הציג את התוכנית הממשלתית לצמצום התלות בנפט "זו אחת ההצהרות היותר גדולות בקלינטק בישראל בשנים האחרונות, והיא נועדה, בין היתר,להקטין את התלות בקרטל אופ"ק. יש לנו בעייה אם לאן מגיע הכסף ואילו אינטרסים הוא מחזק. זאת בנוסף לבעייה כלכלית עם התנודתיות במחירי הנפט ובעייה סביבתית, בשל זיהום האוויר".



לדברי דגן "רוב התלות בנפט היא בתחבורה, ו-600 מיליון מכוניות חדשות יימכרו בעשור הקרוב בעולם. כשבאנו לפתור את הבעייה גילינו שיש 50 קבוצות מחקר בנושא תחליפי דלק ו-200 מיליון בחברות סטארט אפ בתחום. בישראל יש תעשייה כימית מפותחת, וידע בתחומי תוכנה ואלקטרוניקה וכמובן תעשייה ביטחונית. המטרה היא להשתמש בכל אלה כדי להפוך את ישראל למובילה בתחום ולייצור תוכנית ארוכת טווח".



התוכנית הממשלתית היא להשקיע בחברות בתחום מבליל להגדיר טכנולוגיה ספציפית "התעשייה היא שתוריד את התלות בנפט", אמר דגן. התחומים המרכזיים הם ביו-דלקים, דלקים סינתטיים, טכנולוגיות לרכב, סוללות ותאי דלק".



דגן הוסיף כי "אין פתרונות בודדים, וצריך פתרון כולל. המגמה היא להכניס טכנולוגיה חדשה לתחום. פתרונות שונים מתאימים למדינות שונות, לסקטורים שונים. המטרה היא לייצור תחרות גדולה בין מקורות האנרגיה על הצרכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully