וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוג'ין קנדל: "יש לחנך את התעשייה לשנות הרגלים - ולהתרגל לקליטה של עובדים ערבים"

ליאור דטל

22.3.2011 / 22:31

ראש המועצה הלאומית לכלכלה: "הערבים מהווים רק 1% מהעובדים בהיי-טק ו-5% מהבוגרים במתמטיקה ומדעי המחשב"



"העובדה שבני המגזר הערבים לא משתלבים בתעשיות ההיי-טק היא בזבוז" - כך אמר היום (ג') ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' יוג'ין קנדל, בוועידת ראש הממשלה בנושא השתלבות וצמיחת המגזר הערבי. לדבריו, "מצד אחד יש טענה קשה מצד המעסיקים על מחסור בעובדים מיומנים ברמה גבוהה, ואנחנו יודעים שקיימת סכנה ממשית לתחרותיות של המשק הישראלי בגלל מחסור בכוח אדם. מצד שני, המגזר הערבי לא משתלב בהיי-טק. רק 1.1% מהעובדים בהיי-טק הם ערבים, וגם במערכת ההשכלה הגבוהה רק 5% מהבוגרים במתמטיקה ומדעי המחשב ורק 6% מהבוגרים בהנדסה ואדריכלות הם ערבים - לא סביר ששני הדברים האלו יתקיימו ביחד", אמר קנדל.




מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהציג קנדל, עולה כי בוגרי הנדסה ואדריכלות במגזר היהודי משתכרים כ-100 אלף שקל יותר לשנה מבוגרי אותם תחומים במגזר הערבי, ובוגרי מתמטיקה ומדעי המחשב במגזר היהודי משתכרים 117 אלף שקל יותר בשנה מאשר הבוגרים הערבים.



לטענת קנדל, הגורמים לפערים אלה נובעים משליטה נמוכה בעברית ואנגלית במגזר הערבי, איכות החינוך בפריפריה, ריחוק הישובים הערבים ממרכזי תעשייה, וגם מחסור ברשת חברתית של העובדים הערבים שיכולים להשפיע על קבלתם לעבודה ומעסיקים שמחפשים את הפרופיל המוכר של העובדים. "ישנה בעיה מצד התעשייה שמחפשת את הטיפוס המוכר, שהוא לאו דווקא טיפוס של בחור או בחורה ערבית אלא בוגר 8200 שכולם מכירים", אמר קנדל. "יש צורך לעבוד צמוד לתעשייה על כך ויש כמה יוזמות שעוסקות בכך".



קנדל אמר כי "כל הפריפריה סובלת מבעיות ברמת החינוך. אבל דווקא באוכלוסיה הערבית יכול להיות יתרון מסוים מבחינת איכות כוח האדם של הפונים להוראה". בנוסף, הוא הוסיף כי לדעתו התוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 שהושקה לאחרונה תוכל לסייע להעלות את רמת החינוך בפריפריה.



"הטיפול בבעיות השתלבות האוכלוסיה הערבית בענף ההיי-טק צריך להיות משני כיוונים. הראשון הוא שיפור החינוך והשני הוא ליווי צמוד של בוגרי תיכון ותארים אקדמיים כדי למנף את ההצלחה שלהם ולשפר את היכולת שלהם לשווק את עצמם ולשחק לפי הכללים של התעשייה. מצד שני, צריך לחנך את התעשייה לשנות את ההרגלים שלה ולהתרגל לקליטה של עובדים ערבים. זאת, לצד הקמת מרכזי היי-טק בסמוך לישובים ערבים, הסברה ותמריצים למעסיקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully