וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידת האדמה ביפאן: שעת מבחן לתעשיית הטכנולוגיה

ניו יורק טיימס

23.3.2011 / 7:00

מפעלים של יצרניות רכיבים ביפאן, המשמשים את חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, נפגעו באופן קשה ברעידת האדמה ביפאן. החברות הגלובליות נערכות כעת למצב של שיבושים באספקת הרכיבים, ועושות מאמצים רבים כדי להימנע מפגיעה בייצור



>> טוני פרופט, סמנכ"ל תפעול ב-hp בקליפורניה, זכה ביום שישי לפני שבועיים להשכמה ב-3:30 בבוקר. בשיחת טלפון מוקדמת הוא עודכן כי רעידת אדמה וצונאמי היכו ביפאן. מעט לאחר מכן, הקים פרופט "חדר מצב" וירטואלי, כדי שמנהלים ביפאן, טייוואן ואמריקה יוכלו לחלוק מידע באופן מיידי.



פרופט מפקח במסגרת תפקידו על כל רכישות החומרה ברשת האספקה הגלובלית של hp, המזינה את מנוע הייצור הענק העומד מאחורי מחזור של 65 מיליארד דולר מדי שנה. מפעלי החברה מייצרים שני מחשבים אישיים בכל שנייה, שתי מדפסות בכל שנייה, ומחשב דאטה-סנטר אחד בכל 25 שניות.

בעוד שחברי צוות אחרים ב-hp בדקו שאף אחד מעובדי החברה ביפאן לא נפגע באסון - פרופט וצוותו מיהרו להגדיר את ההשפעה על ספקי החברה ביפאן וליצור תוכנית גיבוי אם יעלה הצורך. "מוקדם מכדי לדעת, ואנחנו לא הולכים להעמיד פנים שאנחנו יודעים מה יקרה בסוף", אמר פרופט בראיון ביום חמישי. "זה כמו לעשות טריאז' בחדר מיון".



שרשראות האספקה הגלובליות של העולם המודרני, אומרים מומחים, משקפות, בדרכים רבות, מערכות ביולוגיות סבוכות כמו הגוף האנושי. הן יכולות להיות גמישות באופן משמעותי ולרפא את עצמן, אך לפעמים הן פגיעות למדי לחולשה ספציפית שנראית קטנטנה - כמו שקרע קטן בעורק חשוב יכול לגרום להתקף לב.



ביומיום, הזרימה הגלובלית של מוצרים מסתגלת באופן תדיר לשלל סוגי התקלות והמכשולים. בעיית אספקה בבית חרושת אחד במדינה אחת, לדוגמה, מוחלף במהרה על ידי משלוחים מוגברים מספקים במקום אחר ברשת. כשהר געש התפרץ באיסלנד באביב האחרון, ירק אפר אל מעל כל צפון אירופה ומנע תנועה אווירית, אחראי שרשראות אספקה עמדו למבחן, כשניסו ללהטט בין הייצור והמשלוחים בעולם כדי לשמור על האספקה זורמת. ואולם, האסון ביפאן, אומרים מומחים, מציב אתגר ראשון מסוגו, גם אם הרבה עוד לא ודאי.



יפאן היא הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, וספקית חיונית של חלקי ציוד לתעשיות משמעותיות כמו מחשוב, אלקטרוניקה ומכוניות. רוב הנזק למדינה היה צפונית-מזרחית לבירה טוקיו, ליד מרכז הרעידה, ואילו לב הייצור במדינה מתרחש בדרום. אבל בעיות גדולות יותר יתגלו אם הפסקות החשמל המתגלגלות וההפרעות בתחבורה ברחבי המדינה ימשיכו לאורך זמן.



אפקטים גליים החלו כבר ברחבי העולם: מפעל של יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס בלואיזינה, לדוגמה, הכריז ביום חמישי כי הוא נסגר באופן זמני עקב חוסר בחלקים המיוצרים ביפאן. "זה הולך להיות מבחן עצום מימדי לשרשראות אספקה גלובליות, אבל אני לא חושב שזו תהיה מכת מוות", אומר קווין או'מארה, אנליסט בגרטנר amr. החדשות הטובות לכלכלת הייצור העולמית הן שהתחומים שבהם יפאן משחקת תפקיד חיוני הם תחומים בוגרים למדי, תעשיות גלובליות. החשיבות של יפן בתעשיית המוליכים למחצה כולה ירדה בשנים האחרונות, תוך שיותר ייצור עבר לדרום קוריאה, טייוואן ואפילו סין. יפאן אחראית לפחות מ-21% מייצור המוליכים למחצה הכולל, לעומת 28%- ב-2001, על פי חברת המחקר ihs isuppli.



ועדיין, יפאן מייצרת חלק גדול של שבבים חשובים כמו זיכרון פלאש קל, המשמש בסמארטפונים ומחשבי טאבלט. בארץ השמש העולה מיוצרים כ-35% משבבי הזיכרון האלה, מעריכה ihs isuppli, וטושיבה היא היצרנית היפאנית העיקרית.



אפל, כמו כל החברות הגדולות כיום, מתייחסת לתפעול שרשרת האספקה שלה כאל סוד מקצועי. אבל אנליסטים בתעשייה מעריכים שאפל רוכשת אולי שליש מזיכרון הפלאש שלה מטושיבה, כשהשאר מגיע בעיקר מדרום קוריאה. זמן ההמתנה בין הזמנת שבב ומשלוחו הוא חודשיים או יותר. לקוח מוביל כמו אפל יהיה הראשון בתור לאספקה, ויש לחברה מלאי שיספיק לכמה שבועות, אומרים אנליסטים. תהיה השפעה מיידית קטנה או בלתי קיימת על אפל או לקוחותיה, אבל אפילו אפל כנראה תיתקל בבעיות אספקה של רכיבים חיוניים ברבעון השני, צופה ג'ין מונסטר, אנליסט בחברת המחקר פייפר ג'פרי.



קווי האספקה מסובכים יותר מבעבר



תחום קניית ומשלוח האספקה השתנה בעשור או שניים האחרונים. הגלובליזציה והטכנולוגיה עודדו את השינוי הזה. הייצור עובר מיקור חוץ בעולם, כשכל רכיב נוצר במיקומים שנבחרו משום מומחיות ועלות נמוכה. אז המחשב או הסמארטפון של היום הוא מגוון מבחינת מוצא חלקיו. זה אומר שקווי האספקה ארוכים יותר ומסובכים הרבה יותר מבעבר.



היכולת לנהל את הרשתות הסבוכות האלה, אומרים מומחים, התאפשרה בזכות הטכנולוגיות כמו תקשורת אינטרנטית, תגיות וחיישני rfid המחוברים לחלקים חשובים, ותוכנות מתוחכמות לניטור ותיאום מעבר הטובין ברחבי העולם.



האבולוציה הגיאוגרפית והטכנולוגית הזו אמורה, בתיאוריה, להפוך את ההתמודדות עם האסון ביפאן לקלה יותר לשרשראות אספקה תאגידיות. "בעבר, כשהיתה הפרעה, התגובה הייתה אזורית", אמר טימות'י קארול, סמנכ"ל פעילות גלובלית ביבמ. "עכשיו, זה גלובלי".



כמעט כל דבר ניתן לאיתור, אבל נדרשים טכנולוגיה חכמה, השקעה ומאמץ כדי לעשות זאת. תוך שרשתות רכישה נהפכו לסבוכות יותר וקווי האספקה נהפכו לארוכים יותר (המומחים מכנים את התופעה רצועות דקות), הקושי וההוצאה שבהסתכלות עמוקה יותר אל תוך שרשרת האספקה גדלים.



לחברות גדולות יש תקשורת בלתי פוסקת וידע משמעותי על ספקים ראשוניים", אומר דייוויד יופי, פרופסור בבית הספר לעסקים של הארווארד. אלה השלבים המשניים של אספקה - דברים קטנים יותר שבקושי שמים אליהם לב - שבהם טמון הסיכון הגדול ביותר".



ואכן, ספקי רכיבים אלקטרוניים גדולים ויקרים יותר, כמו זיכרון פלאש וצגי קריסטל נוזלי, נוטים לתפוס את רוב תשומת הלב. "אבל", אומר טוני פאדל, מנהל בכיר לשעבר באפל שהוביל את צוותי העיצוב של האייפוד והאייפון, "יש כל מיני חלקים קטנים מיוחדים בלי מקורות משניים, כמו מחברים, רמקולים, מיקרופונים, סוללות וחיישנים שלא מקבלים את האהבה שלה הם ראויים. רבים מהם מגיעים מיפאן".



החוסר בחלק מסוים, אפילו אם הוא עולה רק כמה סנטים, יכול לגרור סגירת מפעל, מוסיף פאדל. ניתוח שבוצע לאחרונה על ידי חברת המחקר ihs isuppli, שסקר את הרכיבים הפנימיים של אייפד 2, מזהה חמישה חלקים שמקורם בספקים יפאניים: זיכרון פלאש מטושיבה, זיכרון גישה אקראית תוצרת חברת elpida, מצפן אלקטרוני מ-akm, מוליכים למחצה, מסך מגע שמיוצר על ידי asahi וסוללה תוצרת אפל יפאן.



למטה בשרשרת הייצור נמצאים חומרי הגלם. הקושי לספק את חומרי הגלם ליצרני הרכיבים עלול לפגוע בתעשייה כולה. לדוגמה, דיווחים על כך שמפעל הכימיקלים של מיצובישי בפוקושימה נפגע מהצונאמי גרמו להתפשטות פחד על מחסור קרב בשרף epoxy-bt המשמש לייצור מעגלים מודפסים ולאריזת שבבים למכשירים ניידים.



רעידות המשנה מעכבות הערכת נזקים



שתי חברות יפאניות הן היצרניות המובילות של רכיבי סיליקון, חומרי גלם המשמשים לייצור שבבים למחשבים, ואחראיות ל-60% מהתוצרת העולמית של רכיבים אלה. הגדולה שבהן היא תאגיד הכימיקלים שין-אסטו (shin-estu). מפעל השבבים העיקרי של החברה ממוקם בשיראקווה, כפר שנפגע ברעידת האדמה. המפעל הושבת עקב הפגיעה. "רעידות המשנה המתמשכות מקשות על עריכת ביקורת", אמר הידאקי אייהרה, דובר שין-אסטו ביפאן . "נכון לעכשיו לא נוכל לומר עד כמה רב הנזק, או כמה זמן יעבור עד שבית החרושת ישוב לפעולה".



לשין-אסטו יש גם מפעלים מחוץ ליפאן, אך "השבבים המתקדמים ביותר מיוצרים ביפאן", אמר קלאוס רינן, אנליסט בתחום המוליכים למחצה בגרטנר. מטילי סיליקון, שנפרשים אחר כך לפרוסות בתהליך ייצור השבבים, עוברים תהליך ארוך ועדין שנפגע בעקבות הפסקות חשמל או הפרעות אחרות, אמר רינן. יצרניות שבבים גדולות כמו אינטל, סמסונג וטושיבה מחזיקות בדרך כלל רשימות מצאי של שבבי סיליקון למשך ארבעה עד שישה שבועות ייצור. "אחרי תקופת הזמן הזו, יהיה קשה יותר, אמר רינן. רעידת האדמה ביפאן, כך אומרים כמה מומחים, ייאלצו חברות לבצע הערכת סיכונים מחודשת בשרשרת האספקה שלהן. ייתכן שבעקבות זאת יוסט המוקד מהפחתת עלויות ורשימות מצאי - מודל האספקה לפי זמן ששולט ביפאן - למודל ששם דגש רב יותר על מניעת סיכונים - מודל של אספקה לפי צורך. הוספת רשימות מצאי וספקי גיבוי מפחיתה את הסיכון, על ידי הגבר השפע בשרשרת הייצור.



מדובר בדרך להגברת הגמישות, אומרים המומחים, אבל יש גם דרכים אחרות. דוגמה אחת הידועה למומחים בשרשרת האספקה, היא שריפה שפרצה במפעל האספקה המרכזי של טויוטה, אייסין סייקי, ב-1997. השריפה הובילה לשסתום תקול בכל כלי הרכב של היצרנית.



עקב מודל האספקה לפי זמן של יצרנית הרכב, טויוטה החזיקה במלאי שיספיק לכסות את הדרישות במשך יומיים עד שלושה ימים בלבד. השריפה איימה לעצור את פס הייצור של טויוטה למשך שבועות. ואולם טויוטה וצוותים של ספקים בשרשרת הייצור של החברה עמלו מסביב לשעון במשך ימים כדי לעצב וליצור אתרי ייצור חלופיים. קבוצת המפעלים של טויוטה נפתחה מחדש לאחר שהיתה סגורה למשך יומיים בלבד. "סוג כזה של יכולת גמישה, הוא מה שנראה ביפאן לאורך השבועות והחודשים שיבואו, במטרה להעמיד את שרשרת האספקה על הרגליים", אמר צ'ארלס ה. פיין, פרופסור בבית הספר לניהול סלואן במכון הטכנולוגי mit במסצ'וסטס.



עבור מנהלי תפעול גלובלי, כמו פרופט מ-hp, האסון ביפאן יהיה מבחן קשה לבדיקת מערכות האספקה. לאחר שיעבור שלב קביעת סדר העדיפויות לשעת חירום, תתחיל תקופת הלמידה. "נסתכל בדיעבד על מה שתיפקד ומה שלא - ונחשוב כיצד להפוך את שרשרת האספקה לגמישה יותר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully