וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקן ההתפלה בדרך לקנות חשמל ממשפ' עופר במיליארד שקל

אבי בר-אלי, מאת אבי בר-אלי

23.3.2011 / 7:00

בלעדי יצרנית החשמל C.P.O מנהלת מו"מ למכירת חשמל למתקן במשך 20 שנה; המדינה תקבל 50% מהחיסכון במתקן. החברה לישראל של משפחת עופר בעלת אחזקות בשני הצדדים



>> הסכם הגז בין קבוצת החברה לישראל לבין שותפות "תמר" עדיין לא נראה באופק - אבל תחנת הכוח המתוכננת של הקבוצה במישור רותם מגבירה את המאמצים למכירת החשמל שתייצר בעוד שנתיים. ל-themarker נודע כי יזמת התחנה o.p.c מנהלת משא ומתן מתקדם עם קבוצת h2id, זכיינית מתקן ההתפלה בחדרה, למכירת חשמל פרטי בהיקף של 140-120 מיליון שקל בשנה למשך 20 שנה. h2id מוחזקת בבעלות שווה בין שיכון ובינוי וחברת ide (הנדסת התפלה), שהאחזקות בה נחלקות בין כיל מקבוצת החברה לישראל (50%) לבין קבוצת דלק (50%).



מתקן ההתפלה פועל מסוף 2009 בחצר תחנת הכוח הפחמית של חברת החשמל בחדרה (אורות רבין), לאחר שהוקם עבור המדינה כפרויקט זכייני (p.f.i) שיופעל בידי הזכיינית עד 2032.

המתקן נחשב אחד מצרכני החשמל הגדולים במשק ונדרש באספקה שנתית מוערכת של 60 מגה-ואט, שעשויה לגדול. בניגוד למתקן ההתפלה באשקלון - הצורך חשמל מתחנת הכוח הפרטית הסמוכה של דלק תשתיות (ipp אשקלון) - המתקן בחדרה רוכש חשמל יקר יותר מחברת החשמל ומופעל בעיקר בשעות השפל בביקושים לחשמל, אז תעריף החשמל נמוך יחסית. תשומת האנרגיה היא מרכיב קריטי בעלות התפלת המים ומהווה 30%-60% ממחיר מ"ק מים מותפלים.



לפיכך, רכישת חשמל מוזל עשויה לשפר באופן משמעותי את המודל הפיננסי של זכיינית ההתפלה. מכיוון שמודל זה עמד בבסיס הצעתה של הזכיינית במכרז הממשלתי, המדינה תהיה זכאית לכ-50% מהחיסכון הכספי שתרשום זכיינית ההתפלה. חיסכון זה עשוי להסתכם במיליוני שקלים מדי שנה (5%-10% מהוצאות האנרגיה השנתיות של המתקן).



לפי תוכנית ההרחבות הראשונה של המדינה, הוגדלה כמות המים המותפלים במתקן בחדרה לפני שנה ב-27% - ל-127 מיליון מ"ק מי ים מותפלים בשנה. ואולם בכוונת המדינה לנהל משא ומתן להגדלת התפוקה ל-150 מיליון מ"ק בשנה לקראת הקיץ - צעד שיגרור, מן הסתם, גידול בצריכת החשמל של המתקן. לפני כחודשיים החלה המדינה במשא ומתן עם הזכיינית להגדלה מקדימה של התפוקה באמצעות מעבר להפעלתו לכל אורך שעות היממה - גם בשעות שיא הביקושים לחשמל (פסגה) - בתמורה לפיצוי מוסכם בעבור צריכת החשמל היקרה יחסית בשעות אלה.



קבוצת o.p.c מוחזקת בבעלות החברה לישראל (80%) ותאגיד ואוליה הצרפתי (20%). o.p.c מתעתדת להקים בנגב תחנת כוח בהספק של 440 מגה-ואט ובהשקעה של 2.5 מיליארד שקל במסגרת מכרז שבו זכתה לפני שבע שנים להקמת התחנה עבור חברת החשמל. לפי תנאי המכרז, התחייבה חברת החשמל לרכישת החשמל המיוצר בתחנה למשך 20 שנות הפעלה. ואולם בידי o.p.c נתונה אפשרות למכירת החשמל ישירות ללקוחות פרטיים בהתראה של עד 12 חודשים ו-24 חודשים.



ב-2010 סיכמה o.p.c על רכישת מחצית הגז הטבעי הדרוש לה מ-emg. מדובר בחוזה ל-20 שנה בהיקף של 700-900 מיליון דולר לרכישת 0.3 מיליארד מ"ק גז בשנה מתוך 0.6 מיליארד מ"ק הדרושים לתחנה, והיתרה שמורה בינתיים לשותפות "תמר".



החברה לישראל וזכיינית ההתפלה h2id העדיפו שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully