וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-OECD לא מרוצים מהעוני של הערבים בישראל

מירב ארלוזורוב

23.3.2011 / 9:20

האחראי על תחום התעסוקה והנושאים החברתיים ב-OECD טוען כי ישראל אינה מתייחסת ברצינות ליעדיה בנושא העסקת ערבים: "תתחילו לאכוף ברצינות את החוקים לשוויון הזדמנויות"

ארגון OECD מתח ביקורת נוקבת על המדיניות החברתית-כלכלית של ממשלת ישראל, בעיקר ביחס לערביי ישראל. ג'ון מרטין, ראש מחלקת תעסוקה, כוח אדם ועניינים חברתיים בארגון, אמר כי ישראל נוהגת בחוסר רצינות - גם בחוקים שהיא מחוקקת וגם ביעדים שהממשלה מציבה לעצמה.

מרטין, שהשתתף בכנס ראש הממשלה לשותפות וצמיחה עם האוכלוסייה הערבית, הזכיר כי ישראל היא המדינה בעלת שיעור העוני הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות - ולמרות זאת, ההשקעה שלה בתקציבים חברתיים נמוכה. ממוצע ההשקעה של מדינות OECD בתקציבים חברתיים הוא 20.5% מהתוצר, בעוד שישראל משקיעה רק 15.3% מהתוצר בנושאים אלה. מרטין ציין כי עיקר העוני מתרכז בקרב הערבים והחרדים, 50% ו-60% עוני בהתאמה, בשל שיעורי השתתפות נמוכים בשוק התעסוקה, וכן בשל תעסוקה בשכר נמוך בלבד. גם בתחום זה ישראל חריגה ב-OECD: שיעור העובדים המקבלים שכר נמוך (פחות משני שליש מהשכר החציוני) הוא 24%, לעומת ממוצע של 16% ב-OECD, הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי של המדינות המפותחות.

כדי לצמצם את העוני, קורא OECD לישראל לנקוט שורה של צעדים, בעיקר בתחום התעסוקה אבל גם בתחומים נוספים. לדברי מרטין, הדרך הטובה ביותר להיחלץ מעוני היא באמצעות הגברת שיעורי התעסוקה. לפיכך, קורא OECD להפעיל מחדש את תוכנית ויסקונסין. לדברי מרטין, התוכנית, כפי שהופעלה בישראל, אכן סבלה מליקויים רבים - אבל לאחר תיקון הליקויים יש להשיבה לפעולה כאחד הכלים העיקריים לעידוד התעסוקה. במקביל, מוסיף מרטין, יש להגדיל באופן משמעותי את התקציבים של כל התוכניות והגורמים הפועלים לעידוד התעסוקה, שכן שיעור ההשקעה של ישראל בתחומים אלה כיום נמוך מדי.

"מס הכנסה שלילי בישראל נמוך מדי"

עם זאת, מספרם הגבוה של עובדים בעלי שכר נמוך מלמד שהעלאת שיעור התעסוקה לבדה לא תפתור את בעיית העוני בקרב הערבים. הפתרון טמון במס הכנסה שלילי, שגם על יישומו מותח OECD ביקורת נוקבת. "מס הכנסה שלילי בישראל נמוך מדי", קובע מרטין. "כדי שמס הכנסה שלילי יהיה תמריץ של ממש להצטרפות לשוק העבודה, הוא חייב להיות נדיב בהרבה". לדבריו, יש להגדיל מאוד את תקציבי מס הכנסה שלילי, במטרה להעלות את הסכומים המשולמים ואת כמות האנשים הנהנים מהטבה זו.

בכך לא מסתיימת הביקורת של מרטין. לדבריו, ישראל חייבת להשקיע יותר תקציבים בטיפוח הרשויות המקומיות הערביות. את התוכנית השאפתנית שבה מתגאה ראש הממשלה בנימין נתניהו, להשקעה של 800 מיליון שקל במשך חמש שנים בטיפוח של 13 יישובים ערביים גדולים, כינה מרטין "צעד מבורך ראשון, אבל צעד מוגבל בלבד. חייבים להרחיב את ההשקעה, גם בסכום וגם בכמות היישובים הכלולים".

לדברי מרטין, לישראל יש כלי מדיניות שהם נהדרים בתיאוריה, אבל חלשים מאוד ביישום בפועל. כך, הוא משבח את חקיקת שוויון ההזדמנויות בישראל, אבל קובע כי החקיקה אינה נאכפת, בשל היעדר משאבי אכיפה לרשות לשוויון הזדמנויות בתמ"ת. באותה מידה, המדינה קבעה יעד של העסקה של עובדים ערביים בשירות המדינה, אבל אינה מתקדמת לקראת השגת היעד. "היעד לא נלקח כיום ברצינות", קובע מרטין. גם אכיפת חוקי העבודה זוכה אצלו לביקורת קטלנית: "פחות מדי מפקחים, פחות מדי תקציבים, וסנקציות קלות מדי על מעסיקים המפרים את החוקים", הוא אומר. "תתחילו לקחת את החקיקה שלכם ברצינות, ולאכוף את חוקי העבודה וחוקי שוויון ההזדמנויות".

ההמלצה של OECD, לכן, היא לקדם חבילת צעדים אפקטיביים לשיפור מצבם של ערביי ישראל - חבילה יעילה בתחום התעסוקה שתכלול תוכניות עידוד תעסוקה (ויסקונסין), הכשרות מקצועיות, מעונות יום לילדים וכן הרחבת מס הכנסה שלילי. לצד התעסוקה, ישראל חייבת להשקיע בטיפוח הרשויות המקומיות הערביות וכן בשיפור מערכת החינוך הערבית, לצד אכיפה של חוקי העבודה. רק טיפול משולב שכזה, מאמינים ב-OECD, יוכל לקדם את הערבים במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully