וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע האמת: חוק ששינסקי עולה להצבעה בכנסת

צבי זרחיה

23.3.2011 / 15:01

חברי הכנסת של ועדת הכספים יצביעו היום על 48 סעיפי חוק ששינסקי למיסוי הגז והנפט. כל מה שצפוי להתרחש במהלך ההצבעה שתקבע את עתיד התמלוגים על אוצרות הטבע של ישראל

חברי הכנסת של ועדת הכספים יתבקשו היום להניף ולהוריד את ידם עשרות פעמים בעת ההצבעות על סעיפי חוק ששינסקי. החוק כולל 48 סעיפים המשתרעים על פני 29 עמודים. בשבועיים האחרונים כבר הוקראו הסעיפים האלה בוועדה, ולכן לא תהיה הקראה חוזרת. במהלך הישיבה, שתחל ב-15:00, יקריא יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), רק את מספר הסעיף ויקיים הצבעה. ואולם חברי כנסת מתכוונים להגיש שורה של הסתייגויות לחוק, שאותן יבקשו להציג ולנמק - ולאחר מכן ייערכו הצבעות על כל הסתייגות.

אם הסתייגות כלשהי תתקבל, יישאל שר האוצר, יובל שטייניץ - שיהיה נוכח בחלק מהישיבה - אם הוא מסכים לה. אם ישיב בשלילה, יבקש אחד מהח"כים בקואליציה לקיים הצבעה חוזרת במטרה שזו תוסר מהצעת החוק.

חלק גדול מחברי הכנסת לא נכח עד כה ברוב שעות הדיונים בחוק ששינסקי, כך שייתכן שאלה יבקשו הסברים במהלך ההצבעות. ההצבעות צפויות להימשך עד לשעות הלילה. גפני הודיע לח"כים שאם לא יספיק לאשר את ההמלצות היום, יאלצו הח"כים להגיע מחר להשלים את ההצבעות. ואולם רוב הח"כים כבר הודיעו על רצונם לסיים את ההצבעות הלילה.

לפני חמישה חודשים פירסמה ועדת ששינסקי את המלצות הביניים שלה לחלוקה מחודשת של הרווחים ממכירת אוצרות הטבע של המדינה. המלצות ביניים אלה העמידו את נתח המדינה בתגליות הגז בטווח של 60%-70%, לעומת כ-30% כיום, תוך שהוועדה ציינה מפורשות כי "הלכה רחוק מדי לטובת היזמים כדי להיות בטוחים כי היזמים כיסו בביטחון המרבי את ההשקעות שלהם".

הוועדה קבעה כבר בשלב זה כמה מנגנונים מקלים ביחס לעולם, בהם הותרת התמלוגים (הנגבים ישירות מההכנסה) על כנם (12.5%); הבטחה לכיסוי הוצאות היזם בשיעור של 150% עד שיחוייב בהיטל המיוחד על רווחיו, לעומת כיסוי מובטח של 100%-130% הנהוג בעולם; קביעה כי ההיטל יהיה מדורג (20%-60%) ויגיע לרמת המקסימום רק לאחר 8-15 שנים (עם כיסוי 230% מההוצאות); והכרה בתשואה מוגברת של 150% בגין הוצאות החיפוש (Uplift).

אלא שמאז פרסום מסקנות אלה, ב-11 בנובמבר 2011, החל מסע כרסום בהמלצות הוועדה. בתהליך הזה נתח המדינה בתגליות הקיימות והעתידיות הצטמק, ואילו רווחי חברות הגז והנפט גדל בהתאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully