וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחמן-מסר על עסקת דנקנר-מעריב: לחוקק חוק שיגביל אחזקות אדם מכלל המשק ובתקשורת

אורה קורן

23.3.2011 / 16:36

"התקשורת היא עסק וצריך לבחון את מי היא משרתת ומה אנחנו מקבלים או לא מקבלים ממנה בחברה ריכוזית"



"נוחי דנקנר רוצה להיכנס למעריב, והיום אין בחוק אפשרות למנוע את זה למרות האחזקות הגדולות שלו מכלל המשק". כך אמרה היום דוידה לחמן-מסר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.



"היום אין מגבלה על מי האדם שיוכל להשקיע בכלי תקשורת. המגבלה היחידה היא כמה מותר לו להחזיק בכלל שוק התקשורת הכולל טלוויזיה רדיו ועתונות", אמרה לחמן-מסר בכנס בנושא דמוקרטיה שנערך במיכללה האקדמית ספיר.







לדבריה, השליטה הריכוזית בכלל המשק כשלעצמה משפיעה על חופש העתונות ויכולת העתונות להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה. שליטה ישירה בכלי תקשורת תגדיל את השפעתו במשק ותשפיע על הפוליטיקאים ועל הדמוקרטיה.



"כשההון של אדם מושקע בפעילות יצרנית במשק בתחומים מרכזיים אותו אדם צובר כח כלכלי גדול. הוא צובר כח חברתי ותקשורתי והשילוב של זה הופך לכח פוליטי. יש ריכוזיות בהשפעות של צבירת הכח הכלכלי.



לחמן מסר אמרה כי "לתקשורת מעמד מוביל בכל חברה דמוקרטית, היא כלב השמירה של הדמוקרטיה. היא אמורה להגשים את זכות הציבור לדעת. בשל מעמדה המיוחד מוענקות לה הגנות במשפט הישראלי. אבל, התקשורת היא עסק וצריך לבחון את מי היא משרתת ומה אנחנו מקבלים או לא מקבלים ממנה בחברה ריכוזית".



לדבריה, "התקשורת היא הבמה בה מתנהל המשחק הפוליטי. פוליטיקאי שלא יופיע בתקשורת לא קיים. התוצאה היא שבעלות בכלי תקשורת נתפשת כמוקד כח כלכלי ופוליטי מבחינת בעלים ועתונאים. שליטה בבמת התקשורת היא כוח".



"לבעלי התקשורת המסחרית אינטרסים במשק ובכלכלה שהריכוז שלהם עם התקשורת הופכים אותם לבעלי כח משמעותי בחברה לכאלה שיש להם כח כלכלי ופוליטי", אמרה לחמן מסר.



לדבריה, אם בעל קבוצת ריכוז שמחזיק גם כלי תקשורת ומולו נמצא פוליטיקאי שרוצה להיבחר לכנסת, בעל השליטה יכול להשפיע על המופע של הפוליטיקאי ולכן הוא ייזהר מפעילות נגד אותו בעל שליטה.



"יש לנו שלטון כלכלי במודל פוליטי ששולט על מקורות השיח הציבורי, היצור ואולי על הפוליטיקה והשלטון שלנו. לכן, ההצעה שלי היא להגביל כוחו של אדם בשליטה בענפי משק מרכזיים בתחומי החברה הישראלית. זה קשה לביצוע אבל המחיר הזה קטן יחסית למחיר הנזק הכלכלי, החברתי והפוליטי של שליטה ורכוזיות של מספר קבוצות על החברה בישראל. ימים יגידו אם יש מקום לחקיקה שתגביל את הרכוזיות המשקית ואולי את שליטתה בכלי התקשורת", אמרה לחמן מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully