וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרושים: מנהלים ירוקים

עידו סולומון

24.3.2011 / 8:55

המושג מנהל איכות הסביבה לא היה קיים בשיח הארגוני עד לפני כעשור ■ בשנים האחרונות עלה הביקוש לתפקיד - ואתו טווח האחריות, רמת השכר והמיקום בהיררכיה הארגונית ■ אף שרק 15% מהעוסקים בו הם בעלי השכלה בתחום, ורק 40% ממלאים אותו במשרה מלאה, בענף מעריכי



>> אחד המהלכים הראשונים שהוביל רפי איפרגן לאחר כניסתו לתפקיד סמנכ"ל הנדסה וטכנולוגיה במקורות, היה שינוי מדיניות החברה בנושא איכות הסביבה. הנושא אמנם לא נזנח מעולם בארגון שעוסק מאז היווסדו, לפני כ-75 שנה, בטיפול במאגרי המים של ישראל - אך לדברי איפרגן לחברה לא היתה מדיניות אחידה בתחום, והוא לא תמיד הובא בחשבון בתכנון לטווח ארוך.



רק לפני כשלוש שנים הוקמה מחלקה שכל ייעודה היה התמקדות באיכות סביבה. "בלי אנשים שמנהלים את הנושא באופן ייעודי, אי אפשר לטפל בו ביעילות", אומר איפרגן, והוא לא לבד. בעשור האחרון עבר תחום איכות הסביבה מידיהם של מיעוט "מחבקי העצים" למרכז שולחן הדיונים.



ראשונות היו החברות התעשייתיות שנאלצו לנהל את ההשפעות הסביבתיות שלהן כתוצאה מלחץ ציבורי ורגולטורי. בהמשך הצטרפו חברות מתחומים נוספים, שהשפעתן על הסביבה עקיפה יותר - לדוגמה מתחום המזון, ההיי-טק והפיננסים. חברות אלה גילו את היתרונות הכלכליים של חיסכון באנרגיה, נייר ומים, ולא פחות מכך - את הערך השיווקי של מוצרים ירוקים.



המגזר הציבורי מחויב לנושא מתוקף החלטת ממשלה (246), שעל פיה כל משרד ממשלתי ימנה אחראי איכות סביבה. חברות ממשלתיות מגישות מדי שנה, יחד עם הדו"חות הכספיים, גם תוכנית לפיתוח בר-קיימא, שעליה ממונה אותו מנהל.



המודעות והרגולציה העלו מאוד את הביקוש לתפקיד. קשה להעריך במדויק כמה מנהלי איכות סביבה במשרה מלאה או חלקית פועלים כיום בישראל, משום שאין גוף שאוסף על כך נתונים, אך מספרם מוערך במאות. חשוב מכך, הצפי הוא שמספרם יעלה בחדות בשנים הקרובות.



מנהל איכות סביבה בדרגת סמנכ"ל







בתוליותו היחסית של התחום מקשה מעט על אפיון דמותו של מנהל איכות הסביבה הישראלי ב-2011. בסקר שנערך באחרונה בקרב כ-100 חברים בפורום מנהלי סביבה, שמארגנת קבוצת היועצים אביב, הצהירו כ-40% מנושאי התפקיד כי זה תפקידם היחיד בארגון. שאר המנהלים עושים זאת במקביל לתפקידים אחרים כמו מנהלי רישוי, מנהלי פיתוח טכנולוגי או אחריות תאגידית.



רק מעטים מהם (15%) עסקו בתחום גם במסגרת תפקידם הקודם ולשיעור דומה מבין המשיבים יש השכלה אקדמית ספציפית בתחום. כל היתר מגיעים לתפקיד מרקע משיק או שונה לחלוטין (מינהל עסקים, הנדסה, אדריכלות וגיאוגרפיה). מהסקר עולה עוד כי אין הבדל משמעותי מבחינה מגדרית בקרב נושאי התפקיד. ואולם הנתון המעניין יותר נודע לוותק הממוצע בתפקיד - כחמש שנים.



"בתחום חדש תמיד קשה למצוא אנשים שמגיעים עם ניסיון ומומחיות", אומרת גלי גלט-שמחי, סמנכ"ל תשתיות וסביבה בקבוצת אביב. "אנשים נוטים להתקדם עם התפקיד, לבנות אותו ולהרחיב סמכויות. תופעה מוכרת נוספת היא של אנשים שנכנסים לתחום, מתאהבים בו ולא רוצים לעזוב", היא מוסיפה.



מעמדם של מנהלי איכות הסביבה בהיררכיה הארגונית משתנה. על פי נתוני דרוג מעלה האחרון לאחריות חברתית-סביבתית ותאגידית, מבין 75 חברות שדורגו - רק בשתיים לא היה אחראי על התחום. "ברוב החברות מדובר בבעל תפקיד בכיר שמדווח ישירות למנכ"ל, לסמנכ"ל או לחבר הנהלה", אומרת עו"ד ענת מוסנקו, מנהלת תחום אחריות סביבתית במעלה). "בחברות בעלות השפעה סביבתית גדולה - כמו טבע, בזן ושיכון ובינוי - מדובר בתפקיד סמנכ"ל, ובחברות אחרות, למשל רבוע כחול, התחום נמצא תחת אחריותו של סמנכ"ל תפעול".



משה גנקין, ראש אגף נדל"ן ורכש בבנק לאומי, משמש גם האחראי על איכות הסביבה בבנק. "עד לפני עשור לא שמענו על מנהלי איכות סביבה ולא היו תארים ייעודיים באקדמיה", הוא מספר. "גם בבנק הנושא טופל באופן לא מאורגן וללא יד מכוונת. כיום התחום ממוקד ומנוהל בדיוק כמו כל אלמנט אחר בעסקים". בלאומי עוסק סמנכ"ל בחטיבה העסקית בתנאי אשראי לחברות על פי קריטריונים סביבתיים, כשגנקין מתרכז בהיבטים של התייעלות אנרגטית ומיחזור.



"במקום לחכות - בחרנו להוביל"







מנהלת איכות הסביבה של יצרנית השבבים מיקרון היא שרון ניר קיילין. לשרון תואר ראשון ושני בגיאולוגיה ומדעי הסביבה, ובעבודתה היא כפופה לסמנכ"ל התשתיות ואחראית על ניהול והובלת התוכניות הסביבתיות של המפעל.



בין היתר, מרכזת קיילין את הכנות המפעל לעמידה בדרישות מבדק iso14000 (תקן איכות בינלאומי מחמיר בנושא השפעה סביבתית), הדורש מינוי אחראי על איכות סביבה וכן על קביעת יעדים סביבתיים למפעל, ביצוע ניטורי מזהמים בשפכים ובאוויר, מציאת פתרונות סביבתיים ועוד.



המלצותיה משפיעות בסופו של דבר על מרבית העבודה - מתהליך התכנון והייצור של השביבים ועד למיחזור שאריות המזון מארוחות הצהריים של כ-2,000 עובדי המפעל והפיכתם לדשן חקלאי. "בשמירה על איכות סביבה יש עניין כלכלי, משוםשמדובר בחיסכון בעלויות", אומרת קיילין, "מנהל שמרכז את הנושא יכול להתעמק בכל ההיבטים וגם לגייס את העובדים הנכונים. בשיטה אחרת שלא כוללת התמקדות והקצאת כוח אדם זה פשוט לא קורה".



בחברת hp אינדיגו מנהל תחום איכות הסביבה הוא גם האסטרטג של החברה. יוסי רוזן (60) הוא מהנדס מכונות בהשכלתו ומראשוני העובדים החברה. ב-hp העולמית, וגם בישראל, פועלת קבוצה שאחראית על ההשפעות הסביבתיות של האתרים השונים. ואולם בישראל החליטו להטמיע את תחום איכות הסביבה גם באסטרטגיה של החברה, ולייצר מוצרים ירוקים ככל האפשר.







"נושא איכות הסביבה יכול לדרבן ביזנס או לעכב ביזנס", אומר רוזן. "ראינו מה קורה בעולם מבחינת הרגולציה ודרישת הלקוחות למוצרים ירוקים. במקום לחכות בחרנו להוביל. כשאנחנו מתכננים מדפסת שחוסכת אנרגיה, אנחנו מסתכלים על זה בשתי פריזמות: חיסכון באנרגיה, שחוסך כסף לצרכן, ובמקביל צמצום הפגיעה הסביבתית".



למטרת הטמעת האסטרטגיה הוקם בחברה פורום איכות הסביבה, שכולל נציגים מכל המחלקות בארגון. "התפקיד שלי הוא להביא רעיונות לפיתוח מתוך ראייה עסקית שתתאים לסביבה בכל מדינה שבה אנחנו עובדים - וזה לא פשוט", מוסיף רוזן. "יש סטנדרטים שונים במדינות שונות, וזה אחד הקשיים בתפקיד - להבין את הדרישות של כולם ולהתאים את עצמך".



career@themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully