וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמות הנציגים החיצוניים בוועדות שיקבעו את מדיניות בנק ישראל יפורסמו באפריל

מוטי בסוק

24.3.2011 / 9:30

ועדת וינוגרד תפרסם בחודש הבא את חברי הוועדה המוניטרית והמועצה המינהלית



למעלה משנה לאחר שהכנסת אישרה את חוק בנק ישראל החדש (ב-16.3.2010), תפרסם ועדת וינוגרד בתחילת החודש הבא את שמות 8 החברים החיצוניים בשני הגופים המנהלים החדשים שיוקמו בבנק - הוועדה המוניטרית והמועצה המינהלית.



מקור בוועדה מסר ל-themarker כי עבודתה כמעט הושלמה. היום ובשבוע הבא תקיים הוועדה שתי ישיבות, כנראה האחרונות שלה, בהן תגבש את החלטותיה. הוועדה תפרסם את שמות האישים שבחרה - שלושה אישים חיצוניים לוועדה המוניטרית של הבנק,



חמישה אישים חיצוניים למועצה המינהלית של הבנק. מדובר בשני גופים חדשים שיוקמו בבנק ישראל, בדומה לגופים דומים הקיימים בבנקים מרכזיים בעולם המערבי. שני הגופים הללו אמורים לנהל את הבנק. הוועדה המוניטרית אמורה לקבוע את מדיניות בנק ישראל בכל הנושאים הכלכליים, כולל החלטות הריבית החודשיות, החלטות על רכישת מט"ח, ומוערבות הבנק בנושאים כלכליים נוספים.

עד כה היה אחראי לכל החלטות הבנק הנגיד. המועצה המינהלית תשמש כדירקטוריון בגופים עיסקיים. היא אמורה לקבוע החלטות הנוגעות לנושאי ניהול הבנק, כולל שכר העובדים. בוועדה המוניטרית יהיו שישה חברים, הנגיד (יו"ר), המשנה לנגיד וחבר הנהלת בנק ישראל, ושלושת הנציגים החיצוניים. במועצה המינהלית יהיו שבעה חברים, חמישה חיצונים, הנגיד וחבר הנהלת בנק ישראל. חבר חיצוני יעמוד בראש הוועדה.



מוועדת וינוגרד נמסר אתמול כי הוועדה תפרסם, בתחילת אפריל, בנוסף לשמות האנשים שבחרה לשני המוסדות המנהלים את בנק ישראל, את מספר האנשים שהגישו מועמדות לתפקידים ותפרט את תהליך עבודתה. לדעת הוועדה משך עבודתה סביר בהחלט בהתחשב בעבודה שבדקה ובחנה את שמות כל האישים שהגישו לה מועמדות.



מיד עם כניסתו לתפקיד הנגיד, ב-1.5.2005, אמר פישר כי אחד היעדים המרכזיים שלו הוא קבלת חוק חדש לבנק ישראל, במקום החוק הישן מ-1954. ב-16.3.2010 אישרה הכנסת את החוק בקריאה שלישית. ב-21.4.2010 קיים בנק ישראל קבלת פנים רבת אחמי"ם לחגיגת אישור החוק.



רק ב-19.9.2010 התפנתה הממשלה לאשר את ועדת האיתור, ועדת וינוגרד, לקביעת החברים החיצונים בועדה המוניטרית ובמועצה המנהלית. לפי החלטת הממשלה, בראש וועדת האיתור עומד שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, אליהו וינוגרד, ושני חבריה האחרים הם רו"ח מוטי פרידמן וד"ר טלי רגב.



וינוגרד עמד בראש ועדת החקירה לבדיקת ארועי מלחמת לבנון השנייה. רו"ח פרידמן (58) כיהן עד לפני כשנה וחצי בתפקיד יו"ר חברת החשמל. ד"ר רגב, היא חוקרת במחלקה לכלכלה באוניברסיטת ת"א והאישה היחידה בפורום המייעץ לשר האוצר בנושאי משק וכלכלה.



ועדת וינוגרד התחילה בעבדותה מיד אחרי סוכות. שר האוצר, שטייניץ, אמר לאחר שהממשלה אישרה את הועדה, "הועדה מגוונת ומאוזנת, ואני משוכנע שהיא תפעל במהירות לבחירת נציגי ציבור שיפקחו על עבודת הבנק".



לפי חוק בנק ישראל החדש הנציגים החיצוניים בוועדה המוניטרית חייבים להיות בעלי תואר שלישי בכלכלה או במינהל עסקים עם ניסיון של 5 שנים לפחות בתחום המוניטרי, הפיננסי או המקרו-כלכלי, או בעלי תואר אקדמי שני בכלכלה או במינהל עסקים וניסיון של לפחות 8 שנים בתחום הפיננסי או המקרו-כלכלי.



חבר חיצוני אחד יכול להיות מי שיש לו ידע או מומחיות וניסיון מוכח של 10 שנים לפחות בתחום המוניטרי, הפיננסי או המקרו כלכלי. 5 הנציגים החיצונים במועצה המוניטרית צריכים לעמוד בתנאי המינוי של דירקטורים בחברות הממשלתיות.



כל המינויים החיצוניים, לוועדה המוניטרית ולמועצה המינהלית, יובאו ע"י ועדת וינוגרד לאישור הממשלה. הממשלה תקבע, בהתייעצות עם הנגיד, מי מהדירקטורים החיצוניים במועצה המינהלית יהיה יו"ר הוועדה.



לפני כשבועיים פרסם בנק ישראל כי בוטל המינוי של יהונתן אתר לתפקיד מזכיר הוועדה המוניטרית והמועצה המנהלית בבנק, חודשיים לאחר שנבחר ונכנס לתפקיד, וכי במקומו נבחרה אסתי שוורץ, מנהלת יחידת תכנון וכלכלה בבנק. קדמו לביטול המינוי של אתר מאבקים חריפים, רבי יצרים בבנק, בהם היו מעורבים גורמים בהנהלה, ועד העובדים, ועורכי דין חיצונים. גורמים בקרב העובדים טענו כי המכרז שבו נבחר אתר היה תפור. אתר נבחר ע"י ועדת מכרזים פנימית של הבנק בראשה עמד המשנה לנגיד, פרופסור צבי אקשטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully