וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנה מתבקשת: ביטוח נגד רעידות אדמה

קובי צרפתי

24.3.2011 / 11:30

אם אין אני לי: האירועים ביפן ודו"ח מבקר המדינה על חוסר מוכנותה של ישראל לרעידת אדמה מחייבת היערכות מבחינת ביטוח. אלו לדעת קובי צרפתי הנושאים אליהם שווה לשים לב

נוכח האירוע ביפן, אנו עדים שגם מדינה חזקה איתנה כלכלית ומתקדמת לא מסוגלת להתמודד לבד בזמן אירוע קטסטרופה. ביטוח מסוג זה הוא ביטוח המפזר סיכונים בין מדינות כך שבמקרה של נזק רעידת אדמה, כספי הפיצויים מגיעים מענקיות הביטוח בעולם ולא מחברות ביטוח ישראליות לבדן ומההון העצמי שלהן בלבד. יש לזכור - אנו מדינה קטנה שנמצאת בסיכון רב ובאזור מסוכן, ואיננו ערוכים מבחינה ביטוחית ל"נזק קטסטרופה".

בית על עמודים, דו"ח מבקר המדינה לקראת מוכנות לרעידות אדמה. אורי לנץ
קטסטרופה ללא כיסוי/אורי לנץ

מתגוררים בבתים משותפים? חבל

המפקח על הביטוח ביטל בזמנו את החובה בדבר כיסוי לרעידת אדמה בפוליסת דירה. פוליסה לביטוח דירה היא פוליסה תקנית שכוללת בתוכה גם ביטוח כנגד נזקי רעידת אדמה . בכך, אפשר המפקח על הביטוח למבוטחים שאינם מעוניינים בביטוח מפני רעידת אדמה, מאחר והוא יקר יחסית, לוותר על סעיף זה בתנאי שיחתמו על טופס מתאים.

אנו בלשכת סוכני ביטוח פנינו וביקשנו לאסור את ביטול כיסוי רעידת האדמה. ביקשנו שהוא יכלל באופן אוטומטי בפוליסה התקנית.

לידיעת הציבור, הפוליסה מכסה רק את עלות הבנייה ולא את עלות הקרקע – מה שעלול להותיר מבוטחים שנמצאים בבתים משותפים ללא קורת גג מאחר חלק מהדירות לא מבוטחות, ולא ניתן יהיה לשקם את הבתים.

בשל זאת, אנו ממליצים לבטח גם את ערך הקרקע בבתים משותפים. כך, במקרה של נזק יקבלו המבוטחים את ערך הדירה, כולל שווי הקרקע, ובמידה ולא יהיה ניתן לשקם את הדירה תינתן אפשרות לרכישת דירה חלופית.

כמו כן, הציבור צריך להיות ער לכך שלכל דירה קיימת השתתפות עצמית של 10% מערך הנכס ורבים מהאזרחים לא יוכלו להשלים זאת מכספם. מנתונים של חברות הביטוח, פחות מ-50% מהדירות ברחבי הארץ מבוטחות ,וזה נתון מדאיג ביותר שנציגי הממשלה לא נותנים עליו את הדעת ומחפשים פיתרונות. הם מערכים שאירוע כזה לא יהיה בקדנציה שלהם.

אנו בלשכת סוכני ביטוח מציעים שיחוקקו חוק שמחייב כל בעל דירה לבטח את רכושו כנגד רעידת אדמה, מאחר והממשלה לא יכולה ליטול על עצמה כיסוי לקטסטרופה. לכן הממשלה העבירה זאת לשוק המסחרי - אך עליה לאכוף בחוק כיסוי זה, כך שכל בעל דירה יהיה מחוייב בביטוח, כמו שכל בעל רכב מבטח את הרכב בביטוח חובה .

צונאמי ביפן, מרץ 2011. GettyImages
צונאמי ביפן, מרץ 2011/GettyImages

ומה עם האוטו שלכם?

עוד נושא שלא עולה רבות הוא בנושא ביטוחי הרכב. הציבור לא ער לכך שביטוחי רכב אינם כלולים בביטוח רעידת אדמה, למרות שחלק מכלי הרכב מהווים שווי כלכלי גדול עבור האזרחים. יש לטעמי צורך להגביר את המודעות לכך. אני פונה לבעלי הרכב: פנו לסוכני הביטוח שירחיבו את הכיסוי שלכם גם לרעידת אדמה.

לגבי התשתיות: ממשלת ישראל חייבת לדרוש מכל הגופים הממשלתיים, ביניהם העיריות, המועצות המקומיות והרשויות, לבטח את כל הרכוש וכן את כל תשתיות הכבישים והגשרים בביטוח לקטסטרופות.

לגבי עסקים בבעלות ציבורית: גם כאן יש צורך לחוקק חוק שחובה לבטח את הרכוש, כולל אובדן הוצאות הכולל את שכר העובדים שבמקרה של נזק והעסק הפסיק את פעילותו שהעובדים ימשיכו ויקבלו את שכרם עד למועד החזרת העסק לתפקוד מלא.

לגבי עסקים במגזר הפרטי: כל בעל עסק יקבל החלטה לגבי הכיסוי הביטוחי, אך כדאי להבין שהממשלה לא יכולה לקחת על עצמה את הסיכון והאחריות נופלת עליו. עברו מעל 4 חודשים מהשריפה בכרמל ואף מבטח או גורם ממשלתי לא נדרש לשאלה היכן היו הכשלים של הביטוח ולכן אני סקפטי לגבי השינויים והמסקנות וישום התהליכים הנדרשים


* הכותב הוא יו"ר הועדה לביטוח אלמנטרי בלשכת סוכני ביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully