וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: כך צברה משפחת קדאפי מיליארדים

24.3.2011 / 14:09

שחיתות באדמת לוב: תחקיר של "ניו יורק טיימס" חושף כיצד צברה משפחת קדאפי את הון העתק שלה. לפי הגילויים, קדאפי היה מעורב בכל עסקה גדולה בארצו וגבה עמלות פרטיות שמנות

ב-2009 זימנו עוזרים בכירים של מועמר אל קדאפי נציגים של 15 חברות האנרגיה הגלובליות שפועלות בלוב, והציגו בפניהם דרישה חריגה: שלמו 1.5 מיליארד דולר הנחוצים לתשלום הפיצויים בתביעה נגד לוב על הפלת מטוס פאן-אם והתקפות טרור אחרות.

אם לא תשלמו, הזהירו מקורביו של קדאפי, ייפגעו רשיונות הפקת הנפט שלכם. כמה מהחברות נרתעו מההצעה, ואמרו כי כיסוי ההוצאות המשפטיות של לוב מול משפחות קורבנות הטרור הוא מעשה בלתי נתפס. חלק מהחברות, חלקן אמריקאיות, נכנעו לדרישה הלובית ושילמו את השוחד כדי להמשיך לעשות עסקים בלוב - כל זאת עולה ממסמכי מחלקת המדינה של ארה"ב ועדויות של פקידי ממשל ובכירים בתעשייה.

פגישה זו משקפת את התרבות הלובית הרוויה בשחיתות, שוחד, כפייה וחסות פוליטית מאז שארה"ב פתחה מחדש את הסחר עם לוב ב-2004. חברות נפט ותקשורת אמריקאיות ובינלאומיות שנכנסו לשוק הלובי גילו כי קדאפי ונאמניו ביקשו לחלוב מיליוני דולרים כ"מענקי הצטרפות" או בתור "חוזי ייעוץ" - או התעקשו כי בניו של קדאפי יקבלו נתח מסיר הבשר.

"לוב היא קלפטוקרטיה (שלטון גנבים) שבה המשטר - משפחת קדאפי ומקורביה - החזיקו בנתח של כל דבר שיש לו ערך", נאמר במברק מסווג של משרד החוץ ב-2009.

עושרה של משפחת קדאפי וממשלתו נצבר בעזרת תאגידים בינלאומים בשנים שמאז הסרת הסנקציות הכלכליות על ידי המערב, וסייע לחזק את אחיזתו בשלטון. משאביו של קדאפי - כולל עשרות מיליארדי דולרים במזומן - מסייעים לו לשלם לחיילים, שכירי חרב ותומכים, ועוזרים לו להישאר בשלטון לעת עתה.

ממשלת לוב לא רק ניצלה תאגידים הלהוטים לעשות עסקים איתה, אלא גם ממשלות בעלות נכונות דומה. הבנקים של לוב גבו עמלות שמנות כשסייעו לאיראן להלבין סכומים עצומים של כסף בשנים האחרונות, תוך הפרה של הסנקציות הבינלאומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully