וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה ינאי: "המיזם עם פרוקטר אנד גמבל עשוי לצמוח בתוך כמה שנים למכירות של 4 מיליארד דולר"

יורם גביזון

24.3.2011 / 20:35

מנכ"ל טבע: "אנו מצפים ששורת המכירות תגדל ב-50% ביחס למכירות הנוכחיות של טבע בתחום ה-OTC"



חברת ביצעה היום את אחד המהלכים המשמעותיים מאז רכשה את חברת רציופארם הגרמנית במארס 2010 תמורת 5.4 מיליארד דולר. חברת התרופות חתמה על הסכם להקמת מיזם משותף בתחום הייצור והשיווק של תרופות ללא מרשם רופא (otc) עם ענקית מוצרי הצריכה הרפואיים פרוקטר אנד גמבל, שנסחרת לפי שווי של 170 מיליארד דולר.



מטרתה של העסקה עבור טבע - התרחבות לתחומי פעילות נוספים והקטנת את חשיפתה לירידה ברווחיה בשוק הגנרי ובשוק התרופות המקוריות, כמו קופקסון ואזילקט, שאחראיות כיום ל-30% מרווחיה. טבע תחזיק ב-49% מהשותפות, ופרוקטר אנד גמבל ב-51%. החברה הישראלית תייצר עבור המיזם המשותף את התרופות ללא מרשם, כשבמסגרת העסקה תרכוש מפרוקטר שני מפעלים בארה"ב תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים.



פרוקטר אנד גמבל, אחת מ-500 החברות הגדולות בארה"ב, מעסיקה 127 אלף עובדים ומנהלת 300 מותגים רבי מכר ובעלי נוכחות עולמית כמו חיתולי פמפרס, צ'יפס פרינגלס, משחת השיניים קרסט, שמפו הד אנד שולדרס, שמפו פנטן וסכיני הגילוח ג'ילט. בראיון ל-themarker מספר שלמה ינאי, מנכ"ל טבע, על ההיגיון העסקי של המיזם המשותף וציפיות טבע ממנו.



טבע היתה פעילה בצורה מינורית בשוק התרופות ללא מרשם. מדוע פעילות זו הפכה למעניינת מבחינתכם?



"טבע היתה פעילה בשוק התרופות ללא מרשם על בסיס מקומי בישראל, ותמיד בחנו אפשרויות להוציא יותר מתחום זה. הגענו למסקנה שכדי לפתח אותו אנחנו זקוקים לכח והבנה ברמה המותגית. זה היופי שבעסקה. באמצעות שיתוף הפעולה עם פרוקטר אנד גמבל, שהיא החברה מספר אחת בעולם בתחום הבנת הצרכנים וחדשנות, נוכל לבנות את תחום ה-otc לעסק גלובלי".



מה היקף הפעילות של כל אחד מהצדדים במיזם?



"טבע מכרה 650 מיליון דולר של תרופות ללא מרשם ב-2010, כשהמכירות באירופה מכלל זה הן 300-350 מיליון דולר, בעיקר באמצעות החברה הבת רציופארם. אבל הפעילות הזו נבלעה במכירות של תחום הגנריקה. היקף הפעילות שפרוקטר אנד גמבל תכניס לשותפות הוא קצת יותר גדול, אבל אנחנו מאמינים שהשותפות עשויה להגיע למכירות של 4 מיליארד דולר בשנה בשנים הקרובות, על בסיס תיק המוצרים הקיים בלבד".



"להערכתנו, המכירות יצמחו כבר מהיום הראשון של השותפות משום שמערכות השיווק הנוכחיות ימכרו סל מוצרים גדול הרבה יותר, ושערוצי השיווק של כל אחת מהחברות משלימים זה את זה. טבע חזקה בבתי מרקחת, למשל ברוסיה, שבה לא ניתן למכור תרופות ללא מרשם ולכן לפרוקטר אנד גמבל אין נוכחות משמעותית ואילו פרוקטר אנד גמבל חזקה בערוצי השיווק הקמעוניים, כמו מרכולים וחנויות נוחות. כל אחת מהחברות חזקה במדינות שונות. טבע חזקה באירופה ובמזרח אירופה, וכן במדינות באמריקה הלטינית ואילו לפרוקטר יש נוכחות חזקה במדינות שבהן לטבע אין כמעט פעילות כמו הודו וברזיל".



מה קצב הצמיחה של שוק התרופות ללא מרשם?



"השוק צומח ב-3% בשנה, אך אנחנו מאמינים שנוכל לצמוח בשיעור דו-ספרתי נמוך בגלל הסינרגיות שהזכרתי בין השתיים, והכוונה לפתח במשותף מוצרים נוספים".



איך תשפיע השותפות על שורת המכירות והרווח של טבע?



"טבע תמשיך לזקוף כהכנסה את מכירותיה למיזם המשותף במחירי העברה, וגם תזקוף את ההכנסות של שני מפעלים של פרוקטר אנד גמבל בצפון אמריקה שטבע תרכוש וייצרו עבור המיזם, ולכן אנחנו מצפים ששורת המכירות תגדל בכ-50% ביחס למכירות הנוכחיות של טבע בתחום ה-otc. מלבד זאת נרשום את חלקנו (49%) ברווח של השותפות".



מה הרווחיות של תחום ה-otc ?



"המיזם המשותף יציף את פעילות החברה בתחום התרופות ללא מרשם, שנבלעת כיום בפעילות הגנרית. הרווחיות התפעולית של מותג בתחום ה-otc מגיעה ל-20% מהמחזור, והרווחיות של מותג על כמו אקמולי מגיעה ל-30% מהמחזור".



"ידע של בניית מותג יכול להשיג רווחיות גבוהה זו בשוק התרופות ללא מרשם, וזו המהות והתועלת המרכזית מבחינתה של טבע - לחבור לחברה כמו פרוקטר אנד גמבל, שהיא חברה בעלת יכולות מדהימות בבניית מותגים ובחדשנות בשוק מוצרי הצריכה הרפואיים".



אילו קטגוריות עשויות להערכתך להצטרף לשוק התרופות ללא מרשם?



"תרופות להפחתת כולסטרול, כמו ליפיטור; משאפים נגד אסתמה; תרופות נגד אין-אונות, כמו ויאגרה. יש תרופות ענק שאין סיבה שבעתיד לא יהפכו לתרופות ללא מרשם. זה עולה בקנה אחד עם המגמה של משרדי הבריאות להפחית את עלות ההוצאה לבריאות ולהעביר אותה לצרכן. לכאורה, רכישת תרופה ללא מרשם יקרה יותר לצרכן, אולם בפועל הצרכן חוסך את עלות הביקור אצל הרופא כדי לקבל את המרשם וכן את הזמן והמסים ששילם כדי לסבסד את תרופת המרשם, מה עוד שבתחום התרופות ללא מרשם התחרות חזקה יותר, ולכן תרופות מרשם יקרות יותר".



איך תשתלב הפעילות בתחום התרופות ללא מרשם עם הפעילות בשוק תרופות המרשם הגנריות?



"הפעילות של טבע בתחום הגנרי תימשך כרגיל, אבל נדאג לתיאום ברמה המקומית בינה לבין המיזם המשותף עם פרוקטר אנד גמבל כך ששני העסקים יהיו משולבים היטב ולא יפריעו זה לזה".



האם כושר הייצור של טבע יספיק למיזם המשותף או שתידרשו להשקעות נוספות?



"למעט רכישת המפעלים של פרוקטר אנד גמבל בצפון אמריקה לא נידרש לכל השקעה בכושר ייצור. אחד הדברים היפים במיזם הוא שיפעל על התשתיות הקיימות של שתי החברות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully