וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללמוד מההיסטוריה: הסכנות בריכוזיות בעלי ההון - מאיסלנד עד מצרים

TheMarker

25.3.2011 / 7:30




רוסיה



הבעיה: ללא רגולציה וממשל תאגידי בעלי הון נהפכים לאוליגרכים



דוגמה: רוסיה, תחילת שנות ה-90: למערכת המשפט שנוצרה לאחר התמוטטות בריה"מ לא היה ניסיון בהגנה על משקיעים בחברות. בעיות הממשל התאגידי בתאגידי הענק שהופרטו (כמו גזפרום) לא היו ניתנות לפתרון וכך הצליחו מעט בעלי הון להשתלט על התאגידים.



התוצאה: אוליגרכיה שלא מעוניינת בשלטון חוק, כי הוא מקדם תחרות



מדינות ערב



הבעיה: בעלי ההון משתלטים על תאגידי ענק ומשתמשים בהם כבמשאבות כסף



דוגמה: מדינות ערב, 2011: מדינות ערביות רבות, בהן מצרים, נשלטו כלכלית על ידי אליטות מושחתות, שלא איפשרו לחברות קטנות לצמוח. במדינות אלה אין כמעט תאגידים פרטיים עם יותר מחמישים עובדים. התוצאה: חסם צמיחה השולל מקומות עבודה ממיליוני אנשים. שפר: "הבעיה הזאת עומדת בבסיס המהפכות שאנו רואים כעת"



רואיסלנד



הבעיה: האינטרס של בעלי ההון מוגן על חשבון המדינה והציבור



דוגמה: איסלנד המאה ה-17: ירידה חדה בטמפרטורות הביאה לקריסת החקלאות. התושבים המדינה היו יכולים להתקיים מדיג, אבל כ-100 בעלי הון שהחזיקו בשטחי החקלאות חששו מעליית שכר העבודה החקלאית ומירידת ערך קרקעותיהם, ויזמו חקיקה שמנעה את פיתוח תעשיית הדיג. התוצאה: חלק גדול מאוכלוסיית איסלנד מת מרעב



האיים הקריביים



הבעיה: בעלי ההון מסכלים יזמות עסקית כדי לשמר את כוחם



דוגמה: האיים הקריביים, המאה ה-18: כלכלת המדינה התבססה על תעשיית מטעים וכאשר זו התפשטה גם למדינות אחרות בעולם, המטעים בקריביים נפגעו. בעלי הקרקעות מצאו פתרונות חוקיים לרתק את העובדים לחוות החקלאיות על חשבון פיתוחן של תעשיות אחרות.



התוצאה: קריסה כלכלית ועוני



מקסיקו



הבעיה: המדינה מעניקה רישיונות וזכיונות לבעלי הון ללא תחרות



דוגמה: מקסיקו, שנות ה-2000: קרלוס סלים, האיש העשיר בעולם, עשה את עיקר הונו ממונופולים שבבעלותו, בהם זה המובסס על רישיון שקיבל למונופול בתחום הטלקומוניקציה. התוצאה: היעדר תחרות וחיזוק בעלי הון קיימים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully