וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרוקו מוחים על שליטת המלך בכלכלה

בלומברג

25.3.2011 / 7:30



>> כשעשרות אלפי אזרחים הפגינו ברחבי מרוקו ביום ראשון האחרון, הם צעקו סיסמאות ודרישות שנשמעו כבר במדינות אחרות בעולם הערבי: בחירות חופשיות, זכויות אדם נרחבות יותר, ומלחמה בשחיתות. ואולם במרוקו מחו המפגינים גם נגד קרן ההשקעות של השלטון.

קרן ההשקעות sni, המחזיקה בנכסים בשווי 2 מיליארד דולר לפחות, נשלטת על ידי מלך מרוקו, מוחמד השישי, ומנוהלת על ידי מוניר אל מג'ידי, מזכירו האישי של המלך. מוחמד בן ה-47 מחזיק בנתחים בחברות בנקאות, ביטוח ומזון, ויועציו מעורבים בחברות ייעוץ ופרסום.



בנאומו ב-9 במארס הבטיח המלך מוחמד להקים ועדה שתנסח שורה של שינויים, בהם חיזוק כוחו של הפרלמנט והגדלת סמכויותיהם של בכירים מקומיים. הרפורמה, שנועדה לרסן את המתנגדים לשלטון ולמנוע הפיכה מסוג אלה שהתרחשו במצרים ובתוניסיה, אמורה להיות מיושמת ביוני, אך רבים מטילים ספק ביישומה.



עבור המפגינים, רשת הקשרים הענפה של sni ממחישה את הבעייתיות שבהבטחותיו של המלך להפוך את מרוקו למונרכיה החוקתית הראשונה בעולם הערבי. ההמונים שהפגינו ב-53 ערים במרוקו ביום ראשון החזיקו שלטים שעליהם נכתב: "sni החוצה!" ו"מג'ידי הסתלק".



אם השפעתם של מוחמד השישי ויועציו לא תוחלש, הבטחותיו יוותרו ללא כיסוי. "אי אפשר לקיים תחרות הוגנת כשהאנשים שבשלטון מעורבים בשוק", אמר עבדלילה בנקיריין, מנהיג מפלגת הצדק והפיתוח במרוקו. "זה חייב להיפסק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully