וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלטון הגנבים של קדאפי

ניו יורק טיימס

25.3.2011 / 7:30

איומים, שוחד ועסקות מפוקפקות עם חברות מערביות הם שסייעו למועמר קדאפי לצבור עושר עצום. עשרות חברות, בהן גם חברות אמריקאיות, שילמו לו כספי שוחד כדי שיוכלו להמשיך לעשות עסקים בלוב ? כעת הכסף הזה מוקדש לשימור שלטונו



>> ב-2009 זימנו עוזרים בכירים של מועמר קדאפי נציגים של 15 חברות האנרגיה הגלובליות שפועלות בלוב, והציגו בפניהם דרישה חריגה: שלמו 1.5 מיליארד דולר הנחוצים לתשלום הפיצויים בתביעה נגד לוב על הפלת מטוס פאן-אם בלוקרבי ב-1988 והתקפות טרור אחרות.

אם לא תשלמו, הזהירו מקורביו של קדאפי, ייפגעו רשיונות הפקת הנפט שלכם. כמה מהחברות נרתעו מההצעה, ואמרו כי כיסוי ההוצאות המשפטיות של לוב מול משפחות קורבנות הטרור הוא מעשה בלתי נתפש. חלק מהחברות, חלקן אמריקאיות, נכנעו לדרישה הלובית ושילמו את השוחד כדי להמשיך לעשות עסקים בלוב - כל זאת עולה ממסמכי מחלקת המדינה של ארה"ב ועדויות של פקידי ממשל ובכירים בתעשייה.



פגישה זו משקפת את התרבות הלובית הרוויה בשחיתות, שוחד, כפייה וחסות פוליטית מאז שארה"ב פתחה מחדש את הסחר עם לוב ב-2004. חברות נפט ותקשורת אמריקאיות ובינלאומיות שנכנסו לשוק הלובי גילו כי קדאפי ונאמניו ביקשו לחלוב מיליוני דולרים כ"מענקי הצטרפות" או בתור "חוזי ייעוץ" - או התעקשו כי בניו של קדאפי יקבלו נתח מסיר הבשר.



"לוב היא קלפטוקרטיה (שלטון גנבים) שבה המשטר - משפחת קדאפי ומקורביה - החזיקו בנתח של כל דבר שיש לו ערך", נכתב במברק מסווג של משרד החוץ האמריקאי ב-2009.



עושרה של משפחת קדאפי וממשלתו נצבר בעזרת תאגידים בינלאומיים בשנים שמאז הסרת הסנקציות הכלכליות על ידי המערב, וסייע לחזק את אחיזתו בשלטון. משאביו של קדאפי - כולל עשרות מיליארדי דולרים במזומן - מסייעים לו לשלם לחיילים, שכירי חרב ותומכים, ועוזרים לו להישאר בשלטון.



ממשלת לוב לא רק ניצלה תאגידים הלהוטים לעשות עסקים עמה, אלא גם ממשלות בעלות נכונות דומה. הבנקים של לוב גבו עמלות שמנות כשסייעו לאיראן להלבין סכומים עצומים של כסף בשנים האחרונות, תוך הפרה של הסנקציות הבינלאומיות.



חברות שהיססו לעשות עסקים עם לוב לאחר הסרת הסנקציות התרככו לאחר שב-2008 יושבו ההאשמות בהפלת מטוס פאן-אם. פקידים במשרד הסחר של ארה"ב החלו אז לפעול כ"שדכנים" עבור חברות שרצו לפעול בלוב.



לפחות תריסר חברות אמריקאיות, כולל בואינג, רייתאון, אוקסידנטל, קטרפילר והליברטון זכו לדריסת רגל בלוב או ניסו להשיגה. במאי 2010 חתמו ממשל אובמה וממשלת קדאפי על הסכם סחר חדש.



מסיבות פרטיות ואורח חיים ראוותני



לוב היתה עשירה כל כך במזומנים, עד שברנרד מיידוף, מנהל הכספים שהורשע בהונאה של עשרות מיליארדי דולרים, פנה למנהלי קרן ההשקעות של המדינה לפני כמה שנים והציע להם "הזדמנות השקעה", לפי מסמכי משרד החוץ האמריקאי. "לא קיבלנו את הצעתו", דיווח בכיר לובי.



קדאפי היה מעורב בהחלטות עסקיות רבות. הוא התעקש לחתום על כל חוזה של יותר מ-200 מיליון דולר עם חברות זרות. הוא גם למד להסתיר כסף והשקעות למקרה שהסנקציות יחזרו, כפי שקרה באחרונה.



קדאפי ומשפחתו פתחו חשבונות בבנקים סביב העולם על שמותיהם של חברי שבטים לוביים הנאמנים לממשלה, אמר אידריס עבדאללה עבד אל-סונוסי, חבר גולה במשפחת המלוכה הלובית. ייתכן שחלק מחשבונות אלה הוקפאו על ידי הרשויות, שחסמו את גישת קדאפי ונאמניו לעשרות מיליארדי דולרים.



קרוביו של קדאפי אימצו סגנון חיים ראוותני, כולל בתים יקרים, השקעות בסרטים הוליוודיים ומסיבות פרטיות עם כוכבי פופ אמריקאים.



כשקדאפי לא היה מעורב בעסקים, תפסו בניו את מקומו. דניאל אי. קרסון, בכיר בחברת הייעוץ לניהול סיכונים קרול, סיפר על ראיון של חברת תקשורת בינלאומית בייצוגו שניסתה להיכנס לשוק הסלולר בלוב ב-2007. מהרגע הראשון הבהירו נציגי לוב כי השותף המקומי של אותה חברה יהיה מוחמד קדאפי, בנו הבכור של שליט לוב. "הזהרנו אותם שהם יצטרכו לעבור דרך קדאפי הבן, והקריטריונים לכניסה לשוק הלובי לא יהיו על בסיס מחיר, איכות וביצועים". מחשש להיכנס לקשרים עם משפחת קדאפי, נסוגה חברת התקשורת מלוב.



קוקה קולה נקלעה גם היא ללבו של סכסוך מר בין מוחמד קדאפי לבין אחיו מועתאצם על השליטה במפעל מילוי הבקבוקים שנפתח ב-2005 בלוב. המפעל נסגר למשך חודשים בשל עימותים שכללו חילופי אש, צוין במברק דיפלומטי.



קטרפילר, יצרנית הציוד הכבד, עמדה לחתום על עסקה רווחית ב-2009 לספק ציוד לפרויקטי תשתיות, כשלוב דרשה שהחברה תהיה שותפה עם חברה ממשלתית בשליטת משפחת קדאפי. קטרפילר התנגדה ואיבדה את החוזה, למרות שדיפלומטים אמריקאים ניסו לסייע לה.



ב-2008 שילמה חברת הנפט אוקסידנטל פטרוליום מקליפורניה מיליארד דולר כ"מענק חתימה" לממשלת לוב כחלק מחוזה ל-30 שנה. דובר החברה אמר כי אין מדובר במהלך יוצא דופן בחתימה על חוזים ארוכי טווח.



שנה לפני כן שילמה פטרו-קנדה, חברת נפט גדולה מקנדה, תשלום דומה עבור חוזה ל-30 שנה. החברה גייסה כסוכן מקומי חבר קרוב של קדאפי, היועץ העסקי ג'ק ריצ'רדס - דיווח "גלוב אנד מייל" הקנדי. ריצ'רדס לקח את בני משפחת קדאפי לטיולי ציד כדי להתחבב עליהם. החברה נתנה גם חסות לתערוכה של ציוריו בנו של קדאפי, סאיף, לאחר שמוזיאונים דחו את בקשתו להציג. כמו כן נתנה חסות לקבוצת הכדורגל שגייסה את סעדי קדאפי, בן אחר, כשחקן.



במבט לאחור על ההחלטה להסיר את הסנקציות העסקיות על לוב, אמר חואן זראטה, לשעבר בכיר בבית הלבן ומשרד האוצר של ארה"ב בממשל בוש הבן, כי אנשי הממשל האמינו ששיקומו של קדאפי יניב יותר תועלת מנזק. "זו היתה עסקה עם השטן", אמר זראטה. "התקווה היתה, שעם נורמליזציה, קדאפי יהיה פחות הכלב המטורף של המזרח התיכון, ויותר שותף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully