וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוליווד הישנה מתה בגיל 79

אבשלום חלוץ

25.3.2011 / 7:30

שחקניות הקולנוע של הוליווד מרוויחות עשרות מיליוני דולרים בשנה ומנהלות לעצמן את הקריירה, אבל לאף אחת מהן אין את הקסם של אליזבת טיילור, שמתה השבוע ? האשה שהחלה את דרכה כשחקנית תמורת 100 דולר בשבוע, נהפכה ב-1960 לשיאנית ההכנסות בהוליווד - אולי גם כי היתה הרא



>> מותה של אליזבת טיילור השבוע בגיל 79 בלוס אנג'לס, לאחר מאבק ממושך במחלת לב, לא היה רק פרידה משחקנית מצליחה או ידוען הוליוודי. מותה הוא גם פרידה מהעולם הישן של הוליווד, ומהאגדה הקולנועית האחרונה שהיתה חלק משיטת האולפנים של תור הזהב של עיר הסרטים.

העולם השתנה. כיום אנחנו בוהים בתמונות באתרי רכילות של בר רפאלי נופשת בביקיני קטנטן לצדו של ליאונרדו דיקפריו, קונים שבועונים שמפרנסים בעיקר צלמי פפאראצי, ועוקבים באובססיביות אחרי כוכבים לרגע שיצאו מתוכניות ריאליטי.



אף אחד מהכוכבים של ימינו לא יכול להתחרות עם אבק הכוכבים שהיה מנת חלקם של שחקנים כמו טיילור, מרילין מונרו, גרייס קלי או ג'יימס דין - שהצליחו ליצור סביבם הילה של מסתורין בעזרת יופיים, הצלחתם וסגנון חייהם. השחקנים כיום אולי עשירים יותר ובעלי שליטה גדולה יותר על הקריירה שלהם - אבל הם לא משתווים לכוכבי העבר. אפילו שחקנים בולטים כמו אנג'לינה ג'ולי, בראד פיט או שרון סטון, חסרים קריירה קולנועית איכותית מספיק או תפקידים מרשימים וניצחיים. קשה לדמיין אחד מהם מפאר הדפס של האמן אנדי וורהול - כמו שעשו בזמנם טיילור, דין ומונרו.



כמעט כל כלי התקשורת בעולם הכתירו בימים האחרונים את טיילור ככוכבת הגדולה האחרונה: ג'ין סימור מרשת cnn כתב כי כשחלתה טיילור בדלקת ריאות בזמן שהצטלמה לסרט "קליאופטרה" עצר העולם את נשימתו, וכי השחקנית נהפכה עוד לפני 1960 לנכס צאן ברזל בתרבות האמריקאית, בדומה לנשיא דווייט אייזנהאואר ולאלביס פרסלי.



גם המבקר ג'ון הארטל מ-nbc טען כי טיילור היא הכוכבת האחרונה שידעה לבנות לעצמה קריירה מפוארת ולבסס את עצמה כאגדה. אפילו השחקנית דבי ריינולדס, שבעלה לשעבר, אדי פישר, עזב אותה למען טיילור, חלקה לה השבוע שבחים, וכינתה אותה "הכוכבת הכי זוהרת וחושנית של דורנו. נשים אהבו אותה וגברים העריצו אותה - כולל בעלי". גם הביוגרפית קיטי קלי, שהוציאה ביוגרפיה על חייה של טיילור, קראה לספר "אליזבת טיילור - הכוכבת האחרונה".



כוכבת הרכילות



אבל למעשה, המציצנות והסלבריטאות שהשתלטו על עולם הבידור של היום החלו במידה רבה דווקא אצל טיילור, יותר מכל כוכב הוליוודי אחר. היא זאת שהניחה את היסודות לתרבות החדשה. שמה של טיילור עלה שוב ושוב בהקשרים רכילותיים: היא המירה את דתה ליהדות, ניהלה חיי אהבה סוערים (היא התחתנה שמונה פעמים לשבעה בעלים שונים, שחלקם עזבו למענה את רעיותיהם), וחייה היו שילוב בין זוהר בלתי מושג לבין קורטוב של טרגדיה (היא חלתה באופן תדיר על רקע שמועות חוזרות ונשנות על מותה הקרב, ואיבדה את אחד מבעליה בתאונת מטוס). התקשורת חגגה כאשר פצחה טיילור ברומן עם ריצ'ארד ברטון, שכיכב לצדה בהפקת הענק "קליאופטרה" והיה נשוי באותה עת. השניים גם זכו לסיקור נרחב בזכות חיי הראוותנות והבזבזנות שלהם.



בערוב ימיה נהפכו הסיפורים לתמוהים יותר ויותר: היא התחברה לזמר המנוח מייקל ג'קסון, ונטען כי היא מכריחה את העוזרים שלה לקיים עמה יחסי מין.



הדרך של קליאופטרה



טיילור הצליחה בעצמה להפוך את שמה למלה נרדפת להצלחה. היא השכילה למצוא תפקידים מרתקים שחיזקו את מעמדה כשחקנית רצינית בהוליווד, ובחרה את הכוכבים הנכונים ששיחקו לצדה לאורך הקריירה הארוכה שלה. היא הצליחה להתנער מדימוי של שחקנית בינונית ונהפכה לכוכבת שקטפה פרסי אוסקר ומשכה קהל רב לאולמות הקולנוע.



מסלול הקריירה שלה הגיע לשיא - לפחות מבחינה פיננסית - כשנהפכה ב-1960 לכוכבת המרוויחה ביותר בתולדות הקולנוע דאז. היא לוהקה לתפקיד הראשי בסרט "קליאופטרה" - תפקיד שעליו הרוויחה מיליון דולר.



אבל דרכה של קליאופטרה לפסגה היתה ארוכה וקשה. בשיטה הישנה בהוליווד היו הכוכבות כבולות לאולפנים בחוזים דרקוניים למשך שנים רבות, שבהם נקבעה להן משכורת קבועה. את החוזה הראשון שלה עם אולפני mgm השיגה טיילור בתור ילדה, לאחר שהופיעה בסרט המצליח "לאסי שובי הביתה" מ-1943. טיילור חתמה אז על חוזה של לא פחות משבע שנים באולפן - עם משכורת של 100 דולר לשבוע. עם הזמן עלתה משכורתה והגיעה עד ל-750 דולר לשבוע, ולאחר מכן היא זכתה להעלאה נוספת והרוויחה 30 אלף דולר בשנה. כבגירה, שונה שוב החוזה שלה והפעם היא הרוויחה 2,000 דולר לשבוע על עבודתה, ושובצה בסרטים שהאולפנים חפצו שתשחק בהם.



תנאי העסקתן של השחקניות בארה"ב שונה כיום בתכלית. השחקנים הקימו את איגוד השחקנים האמריקאי החזק, שדואג לאינטרסים של חבריו, ושחקניות מצליחות מרוויחות סכומי כסף גבוהים, ולעתים אף מפיקות את סרטיהן. המגזין "פורבס" דירג בשנה שעברה את השחקניות הרווחיות ביותר בהוליווד: במקום הראשון ניצבה סנדרה בולוק, שהיא גם בעליה של חברת הפקה שמפיצה את הסרטים שבכיכובה. בולוק הרוויחה 56 מיליון דולר משני סרטים שבהם השתתפה ב-2010, ואף קטפה את פרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר.



למרות כוחה הרב, הכבוד שלו היא זוכה וההכנסות הגבוהות שלה, קשה להשוות את בולוק או את הבאות אחריה ברשימה - ריס וויתרספון וקמרון דיאז (עם הכנסות של 32 מיליון דולר כל אחת) - בשום צורה לטיילור. היא ללא ספק היתה הכוכבת האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully