וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל בניין שיחוזק הוא רווח נקי"

שלומית צור

25.3.2011 / 7:30

בעל הבית



>> השבוע שיגרו חברי ועדת מומחים מטעם מכון התקנים מכתב לדורון קופרמן, ממלא מקום מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, ובו התריעו על כך שתוספת קומה במסגרת תמ"א 38 למבנה קיים, באופן שיתווספו 2.5 קומות במקום קומה וחצי המותרת כיום, עלולה להחמיר את המצב הקיים.

"בניין שלא ניתן לחזק על ידי תוספת של קומות, ממילא לא יחוזק", אומר אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות מפני רעידות אדמה. לדבריו, "תמ"א 38 היא הצעה לאזרחים, היא לא חוק והיא לא חובה. מי שרוצה שישתמש בה, ומי שלא רוצה - שלא ישתמש.



"אני לא מצפה שהמהנדסים יאשרו מצב שיהפוך את הבניינים למסוכנים, אבל חושש שכוונת המהנדסים היא להגיד בעצם שהממשלה מחפשת פיתרון קל במקום להוציא כסף. גם אני, כמוהם, סבור שלהרוס בניין ישן ולבנות חדש במקומו זה פתרון עדיף. אבל מי ישלם? מי שחושב שהממשלה תוציא כספים למטרה הזאת, עדיף שיידע שזה לא יקרה אף פעם. יכול להיות שיש הרבה בניינים שאי אפשר לחזק, ויחד עם זאת, כל בניין שכן יחזקו - הוא רווח נקי".



מה עם חיזוק מבנים בפריפריה?



"בחודשים האחרונים הקמנו ועדת מומחים שמטרתה לבחון פתרונות לסייע לתושבי שכונות פיתוח לחזק מבנים. מי שרוצה, יכול לעשות הרבה מאוד. הוא יכול להכניס יד לכיס ולחזק את הבניין, בלי להוסיף קומות ובלי לעשות לובי מפואר. השתתפות של כל הדיירים בחיזוק המבנה היא לא בשמיים. לבנות ממ"דים, למשל, זה הרבה יותר יקר. ביפאן לא צריך להסביר למה צריך לחזק את הבניין במקום לקנות רכב. אנחנו, לעומת זאת, בבעיה, כי האזרחים רגילים שצריך להיכנס לבתים בעת טילים, וכעת צריך ללמד אותם שהם צריכים לצאת החוצה לשטח פתוח בעת רעידת אדמה".



מה דעתך על דו"ח המבקר בנושא ההיערכות לרעידות אדמה?



"אני שמח שהמבקר שם את האצבע במקום הנכון. היערכות לרעידות אדמה היא קודם כל לטפל בבניינים. מה תפקידם של הממשלה והאזרחים - זה כבר נושא אחר. אף מדינה לא נתנה לאזרחים יותר ממה שמדינת ישראל נתנה. בתי ספר למשל, הם לא בניינים ששייכים לממשלה, ואז מתחילות לעלות בעיות כספיות. שאף אחד לא יצפה שיומיים אחרי החלטת ממשלה כל הבעיות ייפתרו".



האם הוקצה די כסף לחיזוק מבני הציבור?



לפני 10 שנים ועדה קבעה שצריך 10 מיליארד שקל, ובפועל אושרו 3.5 מיליארד שקל. ברור שזה לא מספיק, אבל תמיד יהיה צריך כסף למקורות אחרים, בגלל שיורים בעזה ומתפוצצים בירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully