וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במגזר העסקי הערבי אין ביקוש למשכילים

מירב ארלוזורוב

27.3.2011 / 7:06



>> בניגוד לאקדמאים הערבים, הרואים בגזענות ואפליה את המחסום העיקרי להשתלבות בשוק התעסוקה היהודי, דווקא בעלי עסקים ערביים מדרגים את החסמים הגזעניים כאחרונים ברשימה. בראש רשימת החסמים המעיקים על בעלי העסקים הערביים נמצאים דווקא התחרות החריפה במגזר והמחסור בהזמנות לשוק המקומי (בתוך המגזר). רק במקום השלישי נמצא החסם של קשיים בהשגת אשראי בנקאי.

אף שבעלי העסקים הערביים רואים את הבעיות בצורה שונה מהעובדים הערבים, שתי הקבוצות מושפעות מאותה מציאות של סגר ושל מגזר כלכלי מבודד מהכלכלה היהודית הסובבת אותו - ההתמקדות של העסקים הערביים במגזר הערבי גורמת לתחרות עזה, וגם לבעיה של מחסור חריף בהזמנות.



ההסתגרות הזו פוגעת בפוטנציאל הצמיחה של העסקים הערביים, וגם בפוטנציאל התעסוקה של העובדים הערבים - בעיקר המשכילים שבהם. הסקר של התמ"ת בדק אילו משרות פנויות מוצעות בעסקים הערביים. התברר כי בעוד שבעסקים יהודיים יש ביקוש, יחסית דומה, למשרות לא מקצועיות ותפקידי מכירות ושירותים, ולמשרות של אקדמאים ותפקידים ניהוליים - בכלכלה הערבית המצב שונה באופן קיצוני. רק 8% מהמשרות המוצעות במגזר הערבי מיועדות לאקדמאים; עוד 7% הן משרות בתחומי המכירות והשירותים.



הרוב המוחלט של המשרות שמוצעות בעסקים הערביים, 85%, הוא לעובדים לא מקצועיים. כך שזה לא ממש מפתיע שהמשכילים הערבים, שאינם מוצאים עבודה אצל היהודים ושבעסקים הערביים מוצעות להם כמעט רק משרות לא מקצועיות - מתוסכלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully