וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי המחשוב החדשים

מאת מיה אפשטיין

27.3.2011 / 7:06

מהפכת מחשוב הענן שמתקדמת בצעדי ענק צפויה להשאיר אחריה חללים רבים ? ההערכות הן שתוך עשור ייהפכו עד 15 אלף אנשי מחשוב ישראלים ללא רלוונטיים ? עם זאת, למי שיזהה את השינוי בזמן צפויה מהפכת הענן לספק תחומי התמחות חדשים בעולם ה-IT



>> כמו בכל מהפכה, גם מהפכת מחשוב הענן תשאיר אחריה נפגעים לא מעטים. המנוע העיקרי שדוחף את כוח המחשב והאכסון מהמחשב השולחני לרשת, הוא התייעלות. אך להתייעלות זו יש גם צדדים פחות חיוביים.



רוב הארגונים לא יודו בכך, אך בעתיד הלא רחוק רבים מבין אנשי מחלקות המחשוב שלהם כבר לא יהיו רלוונטיים לארגון. לא מן הנמנע כי חלק מעובדים אלה ייפלטו לחלוטין. אך, מי שיזהה את השינוי מוקדם, עשוי ליהנות מאפשרויות חדשות ורבות שיפתחו לצד התעבות הענן.

"5,000 איש בענף שעוסקים כיום בתשתיות ימצאו את עצמם לא רלוונטיים לענף ה-it", מעריך מיכאל טייר, מנכ"ל קבוצת אלעד מערכות המספקת שירותי it. בישראל מועסקים כיום כ-60 אלף אנשי it, כך שמדובר ב-12% מהעובדים שהתפקידים שלהם לא יידרשו עוד בעתיד.



פיני כהן, אנליסט בחברת stki המתמחה בייעוץ לענף ה-it מעריך שהפגיעה תהיה משמעותית יותר. "המעבר לענן יכול להביא לפגיעה של עד 25% משוק ה-it בטווח של עשור", הוא אומר. "לא רק אנשי תשתיות ייפגעו, אלא גם מפתחי יישומים".



"בשלוש השנים הקרובות הענן בישראל צפוי לצמוח בכ-30% לשנה", אומר ברוך גינדין, מנהל אזור המזרח התיכון בחברת המחקר גרטנר. "זה מהווה סיכון. כיום לכל גוף יש יחידת מחשב עם אנשים ותשתיות, ויש חברות שעומדות לא להשאיר תשתיות בכלל. כל צוותי התמיכה והתפעול הולכים לקטון".



ארגונים רבים מאמצים את היתרונות של מחשוב ענן, אך רק מעטים מוכנים להודות בהשפעות העתידיות של הדבר על מחלקות ה-it שלהם. "עד עתה hp העמידו לטובתנו כ-70 עובדי it. כ-50 מהם אנשי תשתיות - סיסטם, נטוורק, ואינפרה. כרגע אנחנו לא צריכים אצלנו אנשי תשתיות כשכל השירותים מתקבלים מרחוק", אומר בועז ירדני, מנהל מחלקת המחשוב בחברת ציוד התקשורת eci. החברה מצויה כעת במעבר למודל ענן במסגרתו כל שירותי המחשוב שלה יסופקו מרחוק על ידי hp.



הסבה לארכיטקטורת ענן



ואולם, התמונה אינה פסימית כל כך. במקביל צפויים להתפתח תפקידים חדשים הקשורים לענן. "יווצרו מקצועות חדשים של ניהול מרובה ספקים, וצורך בתוכנות ארגוניות לשיפור העבודה בענן", אומר גינדין. "הביקוש לעובדי הלפ-דסק ונותני שירותי תוכנה - יגדל".



מי שמתפקדים כיום כמנהלי אחסון או תשתיות, יוכלו לעבור הסבה לארכיטקטורת ענן. "אנו עוברים כיום למודל של it כשירות", מסביר יוחאי גל, מנהל טכנולוגיות אזור emea south בחברת emc שהיה מעורב בפיתוח קורס הכשרת ארכיטקטים לענן שתציע emc לארגונים. "מנהלי האחסון והתשתיות ילמדו איך לבנות את הארכיטקטורה כך שהאחסון יתאים לענן. מאחר שבמודל הענן יש האחדה של התשתיות, האחסון והרשת - מנהלים אלה יצטרכו להבין בכל התחומים ולדעת כיצד להקצות את המשאבים כדי להגדיר את הצרכים מהענן". עם זאת, הסבה כזו מיועדת בעיקר לעובדי ארגונים שיחזיקו ענן פרטי (ראה מסגרת), ולמנהלים בתחומי התשתיות, האחסון או האבטחה - אך לא לאנשי תשתיות ואחסון בדרגים הנמוכים יותר.



ההגירה לענן תצריך אף היא מומחים. לפי חברת המחקר פורסטר מודל התוכנה כשירות ישנה באופן מהותי את הדרך שבה נמכרות תוכנות במרבית מגזרי התוכנה. העברתם של יישומים מהמודל הישן, שבו הם מותקנים על המחשב של הלקוח, ליישומי רשת, דורשת מיומנויות ספציפיות, וידע בשימוש בפלטפורמות דוגמת azure של מיקרוסופט או hadoop. חברות המספקות שירותי תוכנה כשירות (saas) מתמודדות עם היקפי מידע של מאות טרה-בייט ברשת וזקוקות למומחים שמסוגלים לנהל את האחסון ותנועת המידע הזה. עובדים בעלי ידע שכזה צפויים להיות מבוקשים.



הכשרות כאלה לא נפוצות כיום במוסדות האקדמיים. ואולם, במרכז האקדמי דן בפתח תקווה שילבו התייחסות לנושא ההגירה לענן בקורסים לתכנות ופיתוח, ובמכללה למינהל פתחו קורס ללימוד על פלטפורמת הענן של מיקרוסופט, azure.



דרושים: אנשי אבטחה בעולם מרושת



בנוסף למעבר למחשוב ענן, יוכלו אנשי it, שתחום ההתמחות המקורי שלהם ישתנה, להתמחות בתחומים המסתמנים כמגמות הטכנולוגיות המרכזיות שיאפיינו את המחשוב הארגוני בשנים הקרובות.



אחת המגמות היא אבטחת מידע. "דרישות בנושא אבטחת מידע נהפכות מסובכות מרגע לרגע עקב תפוצה גוברת של וירוסים, פעילות האקרים, וסיכוני דליפות מידע. מדובר בנושא שנהפך מורכב ומספר האנשים שיעסקו בכך בארגון יעלה", אומר פרופ' ניב אחיטוב, ראש המרכז האקדמי דן. "בארגונים בגודל בינוני עוסקים בכך כיום חמישה-עשרה אנשים. נתון זה יוכפל או ישולש בתוך חמש שנים".



דגש חזק בתוך תחום אבטחת המידע מושם על מכשירים ניידים. מהפיכת הסמארטפונים, שהפכה את המכשירים הניידים לכלי עבודה ולמחשב לכל דבר, מצריכה את מחלקות ה-it להתמודד עם קישור המכשירים לארגון ולהתמודדות עם בעיות האבטחה הכרוכות בכך. טרנד ה-bring your own device גרם לכך שגם המערכות הסגורות ביותר צריכות להתמודד עם מכשירים פרטיים.



איום האבטחה גובר לנוכח העלייה בכמות התוכנות הזדוניות שעלולות לחדור למערכות הארגון ממקור חיצוני ולחבל או לגנוב מידע רגיש. עם המורכבות החדשה הזו יידרשו אנשי ה-it להתמודד בשנים הקרובות.



"כיום העובדים מביאים את המכשירים האישיים שלהם לתוך הארגון, לכן חברות יצטרכו אנשי אבטחה עם יכולות רוחביות, שמסוגלים לנהל אבטחה והצפנה לפלטפורמות שונות של מובייל - זה צורך שיגדל בשנה-שנתיים הקרובות", אומר דני יכין, אנליסט בחברת idc. כהן מסביר כי הדרישה תהיה לעובדי אבטחה מקצועיים שיוכלו לנהל את האבטחה בהתקנים בעצמם, וגם במרכזי הנתונים שמקבלים את התקשורת ממכשירים אלה, וצופה גידול בהוצאות האבטחה של ארגונים בשנים הקרובות. "מעבר הארגונים לרשתות חברתיות, גידול של הפעילות העסקית ברשת במודל ענן או אירוח שרתים, ארכיטקטורה מוכוונת שירותים (soa) - מהווים סיכונים שדורשים פתרונות אבטחה שלא התקיימו עד היום", אומר גינדין מגרטנר. הוא צופה גידול של 8%-9% לשנה בהשקעה באבטחה בשנתיים הקרובות, כשהשקעה זו כוללת גם גיוס עובדים חדשים.



שימוש גובר בבינה עסקית



מגמה טכנולוגית נוספת שחשיבותה גוברת עבור ארגונים רבים היא בינה עסקית (bi) - בניית מערכות ניתוח ולמידה שמפיקות מידע משמעותי ממכלול הנתונים לארגון, כדי לסייע בקבלת החלטות והערכות. מגמת ה-big data - היקפי מידע גדולים שמגיעים מערוצים ופורמטים רבים בזמן אמת, מציבה אתגר בכל הקשור במציאת תובנות מאותו מידע, הרצת חיפוש וניתוח סטטיסטי שלו. "הארכיטקטורה המסורתית של מסדי נתונים אינה אידיאלית להתמודדות עם קצבי המידע כיום ולכן יש צורך בטכנולוגיות חדשות", מסביר יכין.



"מנהל שעומד בפני החלטה רוצה לקבל את הנתונים הרלוונטיים ולא מעניין אותו מאין הם מגיעים - מתוך הארגון או ממקור חיצוני", אומר אחיטוב. "הצורך הזה מחייב הכשרת אנשי bi שיודעים להוציא כמעט כל נתון - החל בחיפוש בדומה לאלגוריתם של גוגל וכלה בכריית מידע מתוך הארגון".



תחום הבינה העסקית קיבל דחיפה ניכרת בעת המשבר הכלכלי לפני שנתיים. בישראל ובעולם נוצר גל של רכישות של חברות בתחום זה, דוגמת נטזה האיטלקית שנרכשה על ידי יבמ בספטמבר האחרון תמורת 1.7 מיליארד דולר. בעוד שבעבר יועדו כלי ה-bi למספר מצומצם של משתמשים בארגון כיום מיועדות התוכנות לפלח גדל והולך של מנהלים בדרגי הביניים, וגידול זה משפיע גם על הצורך במקצוענים בתחום.



"השימוש בבינה העסקית חוצה את כל התעשיות ממדיה ודרך שירותים פיננסיים וקמעונות", אומר יכין. "אם משק ה-it יצמח ב-4%-5% בשנה, תחום הבינה העסקית יצמח בסביבות 8%-10% בשנה-בשנתיים הקרובות. הדבר יתבטא גם בביקוש לעובדים נוספים", אומר גינדין. ב-stki מעריכים כי בתחום ה-bi וה-data הביקוש לעובדים יגדל בכ-35% בחמש השנים הקרובות.



מחפשים אנשי מיינפריים



התמקצעות מבוקשת נוספת שתעניק יתרון לאנשי it שיפנו אליה, היא בתחום המיינפריים. מחשבי מיינפריים הם מחשבים גדולים בעלי עוצמה המשרתים למטרות עיבוד נתונים בארגונים גדולים.



תחום זה אמנם אינו חדש, מחשבים אלה הופיעו בארגונים כבר לפני יותר מארבעה עשורים. ואולם הביקוש למומחי מיינפריים גובר לאור השימושים החדשים שנמצאו להם, כשרתי אינטרנט המסוגל להגביר את היקפי האחסון ולחסוך בעלויות. מודל מחשוב הענן מחזק אף הוא את כוחם של מחשבי הענק.



בישראל מצויים מחשבים כאלה בשימוש בארגונים כמו בזק, חברת החשמל, בביטוח הלאומי ובבנקים. גידול התנועה שעוברת במחשבים אלה מחייב ידיים נוספות שיתחזקו את המערכות. "לפני עשר שנים מחשבי המיינפריים בבנקים עיבדו 1.5 מיליון פקודות בשנייה (mips) כיום הם מקבלים יותר מ-10 מיליון פקודות בשנייה שעליהם לעבד", אומר כהן. מאחר שמומחי המיינפריים בתעשיה הישראלית הם לרוב ותיקים ויקרי מצוא, מועד הפרישה הקרב של רבים מהם מחייב גיוס מומחים חדשים.



"יש מחסור במפתחי אפליקציות חדשות למיינפריים ובאנשי תחזוקה למחשבים אלה", אומר גינדין. "מדובר בטכנולוגיה שתישאר בסביבה הרבה שנים, אך הדור החדש לא לומד אותה כי היא נתפשת כמיושנת. המומחים בתחום בישראל ותיקים מאוד ולכן רמת השכר שלהם גבוהה, וחברות מעוניינות במומחים חדשים". לדברי גינדין, מוסדות הלימוד לא מייצרים מספיק בוגרים בתחום, לכן כל מומחה בתחום יהיה שווה הרבה.



כהן מעריך כי יהיה גידול של 30% בגיוס עובדים למיינפריים בחמש השנים הקרובות. "זו הפלטפורמה הכי יציבה וחוות השרתים של שירותי הענן מנסות לחקות אותה". הכשרות לתחום המיינפריים חסרות במוסדות האקדמיים, אך קיימות התייחסויות במסגרת מסלולי ההכשרה. במרכז האקדמי דן מתייחסים לתחום המיינפריים בקורס עיצוב מערכות מידע. בג'ון ברייס מציעים קורס הסבה לתוכניתני cobol mainframe בהיקף של 307 שעות לימוד. כמו כן, מוסדות גדולים, כמו בנקים, מעדיפים לעתים לספק לעובדיהם הכשרה פרטית למיינפריים.



html5 - הדור הבא של האפליקציות



מגמה צומחת נוספת שתאפיין שימושים טכנולוגיים רבים בחיי היומיום בשנים הקרובות, היא html5. אמנם html5 אינו מהווה תקן גמור, אך יותר ויותר דפדפנים תומכים בו, ואתרים רבים משתמשים ביכולות המשופרות של התקן, המאפשר להם להציע התאמה טובה יותר למגוון גדל והולך של מכשירים סלולריים, טאבלטים או מכשירי טלוויזיה. מומחים ומפתחים ל-html5 יהפכו למבוקשים בשוק בשנים הקרובות.



לדברי גינדין, מי שעסק בתכנות html וישדרג את המומחיות שלו ל-html5 ירוויח מכך. "כיום כתיבת אפליקציות לרשת ולמכשירים ניידים דורשת מומחה שמסוגל לפתח לכל אחת מהפלטפורמות: אנדרואיד, ios של אפל או בלאקברי. html5 יקל מאוד על פיתוח אפליקציות למובייל משום שאפליקציה שתיכתב לפי התקן הזה תתאים לכל הפלטפורמות", אומר כהן.



אורי לפיד, סמנכ"ל שיווק בג'ון ברייס הדרכה, רואה גידול של פי חמישה בבקשות להצטרף להכשרות html5, מצד אנשי מקצוע שעובדים בתעשייה ורוצים להכין את עצמם לדרישות השוק. חלק מהבקשות מגיעות מאנשים שעוסקים כבר בפיתוח ל-html וחלקם עוסקים בפיתוחים שונים לממשקי משתמש. לדבריו, הארגונים מתחילים אף הם לבדוק מתן הכשרות html5 לעובדים, אם כי עדיין לא בצורה גורפת. "זו אחת המגמות הטכנולוגיות הברורות שיהיו סוחפות בצורה קיצונית", אומר לפיד.



מחשוב ענן



מודל שבו מאוחסנים מאגרי המידע ויישומים של ארגון בשרתים חיצוניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully