וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'נרל אלקטריק רשמה שנה רווחית אך הצליחה לחמוק ממסים בארה"ב

ניו יורק טיימס

27.3.2011 / 9:59

בשנה שעברה הרוויחה החברה 14.2 מיליארד דולר - אך שילמה פחות מ-7.5% מס בארה"ב



2010 היתה שנה טובה במיוחד עבור (ge), התאגיד הגדול ביותר בארה"ב. החברה דיווחה על רווח של 14.2 מיליארד דולר, מתוכם 5.1 מיליארד דולר הגיעו מארה"ב לבדה.



ואולם, על אף הרווחים המרשימים מהפעילות בארה"ב, ge שילמה מס אפסי, ואפילו קיבלה הטבת מס בשווי 3.2 מיליארד דולר.



מסים נמוכים אינם דבר חדש עבור ג'נרל אלקטריק, אשר מאמצי שתדלנות ושיטות חשבונאות חדשניות אפשרו לה לרכז את רווחיה מחוץ לארה"ב. רבים מתייחסים למחלקת המס הענקית של ge, שאותה מוביל ג'ון סמואלס, בכיר לשעבר במשרד האוצר, כאל פירמת עורכי הדין הטובה בעולם בתחום המסים. צוות המחלקה כולל בכירים לשעבר לא רק במשרד האוצר, אלא גם מרשות מס ההכנסה וכמעט בכל ועדות המיסוי בקונגרס.



לא רק ג'נרל אלקטריק התמחתה בהתחמקות ממסים גבוהים. חברות רבות נוספות בארה"ב השתפרו בתחום זה. אף שמס החברות בארה"ב הוא 35%, אחד הגבוהים בעולם, יותר ויותר חברות משתמשות בשיטות כמו מקלטים, הטבות מס וסובסידיות כדי לשלם פחות.



במסמכים רגולטורים שהגישה בתחילת החודש, דיווחה ge כי נטל המס שלה היה בשיעור של 7.4% מרווחיה בארה"ב, כשליש מהממוצע שמשלמות חברות אמריקאיות עם פעילות בינלאומית. גם הנתון שעליו דיווחה ge היה מופרז, משום שהוא כולל מסים שהחברה היתה משלמת רק אם מחזירה את רווחיה ממדינות אחרות בחזרה לארה"ב.



שיטות כאלה הפחיתו את נתח ההכנסות ממסי החברות מ-30% מתוך הכנסות הממשל הפדרלי באמצע שנות ה-50 ל-6.6% בלבד בשנת 2009.



חברות רבות טוענות כי מס החברות הגבוה פוגע בתחרותיות שלהן מול יריבות זרות. לכן גם בשעה שהממשל סובל מגירעון תקציבי גדול, השיח בוושינגטון נסוב סביב הפחתת מסים. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר כי הוא שוקל רפורמה במס החברות, ואף מינה את מנכ"ל ge, ג'פרי אימלט, כאיש הקשר שלו לקהילה העסקית ויו"ר המועצה למשרות ותחרותיות.



בעשור האחרון, ge הוציאה עשרות מיליוני דולרים במאמצים להפחית את המסים שהיא משלמת בשיטות שונות, כמו למשל השגת הטבות "ירוקות" על פרויקטי טורבינות רוח. אך ההטבה הנדיבה ביותר שקיבלה החברה אפשרה לה לפעול כעסק בחכירה והשכרה במדינות זרות, וכך לשלם בהן מעט מסים ולחמוק ממסים בארה"ב כל עוד הכסף נשאר מחוצה לה.



גורמים בג'נרל אלקטריק טוענים כי אמצעים אלה חיוניים לחברה על מנת להתחרות ביריבות בינלאומיות, וכי הם נוהגים כאזרחים אחראיים. "ge מחויבת לפעול ביושר בכל הנוגע להתחייבויות המס שלנו", אמרה אן אייסל, דוברת החברה. "אנחנו מחויבים לחוקי המס ולתשלום כל המסים לפי החוק. בו בזמן, יש לנו אחריות לבעלי המניות שלנו לצמצום ההוצאות שלנו למינימום על פי החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully