וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפי גוזלן: "לא צריך להתרגש מהצהרות פלוסר על העלאת ריבית - כבר היינו בסרט הזה"

רם עוזרי

27.3.2011 / 11:28

אסטרטג המקרו של לידר: "כל עוד לא הוכח שהמשק האמריקאי יכול לעמוד בפני עצמו, זה שעשוע של השוק"



נשיא הבנק הפדרלי של פילדלפיה, צ'רלס פלוסר, אמר בסוף השבוע כי על הבנק הפדרלי להתחיל ולהעלות את הריבית בארה"ב ב"עתיד הלא רחוק מדי" עד לרמה של 2.5% בתוך שנה. דבריו של פלוסר הביאו להערכות בשוק כי יתכן שהבנק הפדרלי נערך לתחילת העלאת הריבית מוקדם משהוערך עד כה, ובעקבות דבריו צנח מחיר הזהב ושער הדולר בעולם זינק.



רפי גוזלן, אסטרטג המקרו הראשי של לידר שוקי הון, חושב שאין מה להתרגש. "פלוסר כל הזמן תוקף את מדיניות ההרחבה המוניטרית של הפד וצריך לקחת את הדברים שלו בזהירות", אומר גוזלן. "מתחילת תוכנית ההקלה הכמותית (1qe ו-qe2) פלוסר היה בדעת מיעוט והדעה שלו לא בהכרח מייצגת את הועדה המוניטרית של הפד".



ומה בכל זאת אפשר להסיק מההתבטאויות האחרונות של הפד? גוזלן מעריך שמוקדם עדיין לדבר על הפסקה של תוכנית ההרחבה או על העלאות ריבית. "בכל פעם שסביבת הנתונים חיובית עולה השאלה אולי זה הזמן לקחת צעד אחורה ולהפסיק את המדיניות המוניטרית המאוד מרחיבה בה נוקטים האמריקאים. בסך הכל מדובר על תופעה חיובית, אבל לא צריך להתרגש מזה. מספיק להסתכל על החוזים על ריבית הפד כדי לראות שכבר היינו בסרט הזה", אומר גוזלן.







ואכן, ניתן לזהות בגרף של החוזים על ריבית הפד ותשואות האג"ח הממשלתי לשנתיים, לפחות חמש מקרים בהם הציפיות להעלאת ריבית זינקו בחדות לאחר שבשוק נשמעו הערכות על תחילתה של העלאת ריבית. "כל עוד לא הוכח שהמשק האמריקאי יכול לעמוד בפני עצמו בלי התמריצים, זה יותר שעשוע של השוק. קודם כל צריך לראות צמיחה והסימנים החיוביים שאנחנו רואים בשוק העבדות האמריקאי אינם מספיקים. ובכלל, הדיון צריך להתחיל במדיניות הפיסקלית ולא בזו המוניטרית: האמריקאים מנהלים גרעונות חסרי תקדים של למעלה מ-10% תוצר, ובלי פעולות שם שינוי במדיניות המוניטרית לא יהיה אפקטיבי", אומר גוזלן.



תוכנית ההקלה הכמותית השנייה (qe2) אמורה להסתיים ביוני השנה וגוזלן לא רואה סיבה שהפד יחליט להפסיקה לפני המועד המתוכנן. "הרכישות יפסיקו להערכתי כמתוכנן, ביוני. עד כה הפד ביצע 60% מהרכישות שתוכננו ועד סוף יוני ישלים את רכישות 40% הנותרים".



באשר לנקודת המבט הישראלית, לצעדים שינקוט הפד השפעה ישירה ומהותית על מצב המשק הישראלי ובפרט על החלטת הריבית של פישר. "אם היה משהו שהיה משמח את פישר זה שהכלכלה האמריקאית בריאה והולכת למהלך של העלאת ריבית. זה היה משחרר אותו למהלך מאוד רציני של העלאת ריבית. לצערי ולצערו אנחנו עוד לא שם".



כדי למנוע האצה נוספת בקצב האינפלציה, סבור גוזלן כי נדרשת ריבית ריאלית של 2.5%-3% לעומת כ-1.5% כיום. בהחלטת הריבית מחר נדרשת לדעתו העלאת ריבית של 50 נקודות בסיס אך הוא מעריך שבנק ישראל יסתפק מחר בהעלאה של 25 נקודות בלבד עם צעדים מרסנים לשוק הנדל"ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully