וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגוד הבנקים: הוראות משרד האוצר על הנפקות בעקבות חודק לא יושמו בשוק

יעל פטר

27.3.2011 / 15:31

רק 2 הנפקות עמדו בכל ההוראות; כ-82% מההנפקות לא ישמו את המלצות הוועדה



מרבית ההנפקות שבוצעו בשוק ההון לאחר כניסת הוראות האוצר (בעקבות ועדת חודק), בנושא השקעת גופים מוסדיים באג"ח לא ממשלתיות, אינן עומדות בדרישות ההוראות - כך מפרסמת היום מחלקת המחקר של איגוד הבנקים.



לדברי גלי כספרי, מנהלת מחלקת המחקר באיגוד הבנקים, "ב-82% מההנפקות שבוצעו בחודשים אוקטובר 2010 עד ינואר 2011, לא יושמו המלצות הוועדה, וגם בתשקיפים הנותרים (18%), יושמו ההוראות רק באופן חלקי. אם אחת המטרות של הוועדה היתה שיפור איכות האג"ח הקונצרניות שבהם משקיעים הגופים המוסדיים, בשלב זה מטרה זו עדיין לא הושגה".



כספרי הוסיפה כי, "מטרתה של ועדת חודק היתה להגן על כספי החיסכון ארוך הטווח של הציבור בישראל, כאשר המלצותיה עסקו למעשה בשני מישורים, האחד הוא שיפור דרך קבלת ההחלטות ואיכות ההשקעות של הגופים המוסדיים, והשני עוסק בשיפור איכות אגרות החוב הקונצרניות שבהן משקיעים אותם גופים".



מצדם של המשקיעים המוסדיים (צד ה"קונים"), היתה השפעה ניכרת והטמעה מהירה של ההוראות החדשות, ההמלצות השפיעו על האופן שבו הם בחרו להשקיע באג"ח קונצרניות וגרמו לצמצום ניכר בהשתתפות הגופים במסגרת החייבויות מוקדמות בהנפקות.



הבדיקה בחנה את שיפור איכות האג"ח הקונצרניות שהונפקו לאחר כניסת הוראות משרד האוצר המבוססות על המלצות וועדת חודק. לדברי איגוד הבנקים, אמנם התקופה מאז כניסת ההוראות היא קצרה יחסית אולם יש מקום לבדוק כבר בשלב זה עד כמה הוטמעו ההמלצות. הבחינה התמקדה במספר היבטים, ובין היתר, השיעבוד השלילי, הנציגות הדחופה, התניות חוזיות ואמות מידה פיננסיות של החברות המנפיקות.



הבדיקה, שבוצעה על ידי רו"ח רון כהן ממחלקת המחקר של איגוד הבנקים, העלתה כי שעבודים שליליים נקבעו ב-12% מההנפקות שנבדקו, רובם על נכסים ספציפיים, מניות של חברות מוחזקות. מנגנון נציגות דחופה נקבע ב-10% מההנפקות שנבדקו, והתניות חוזיות המהוות עילה לפרעון מידי נכללו באופן רחב בהנפקות שלפני ובהנפקות שלאחר יציאת ההוראות.



עוד נמצא כי בכל ההנפקות בהן יושמו ההוראות נקבעו אמות מידה פיננסיות. אולם לא נמצאו הנפקות בהן נקבעו אמות מידה פיננסיות המכסות את 4 קבוצות אמות המידה שהוצאו בהוראות משרד האוצר.



לדברי איגוד הבנקים, משמעות הממצאים היא שהיבטי ההוראות שנבדקו יושמו בצורה מצומצמת בהנפקות אגרות החוב הקונצרניות בתקופה האחרונה, ולמעשה לא השפיעו, בחלק משמעותי מההנפקות, כ-82% מהן, על תנאי אגרות החוב.



מבין 49 התשקיפים שנבדקו יושמו ההוראות באופן מלא רק בשני תשקיפים - של החברות קלאב 365 והמשביר לצרכן. בתשקיפים של החברות צור שמיר וביטוח ישיר (חברות קשורות), אמיליה פיתוח, פאנגאיה, דש איפקס הולדינגס, אדגר השקעות ואפריקה נכסים, יושמו ההוראות באופן חלקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully