וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה תיקנה מעלה: המסחר ננעל בעליות חדות

ערן אזרן

27.3.2011 / 17:00

התפשטות המהומות בסוריה והציפייהב להעלאת הריבית לא הכבידו על הבורסה בת"א, שננעלה בעליות חדות. ת"א 25 עלה ב-2% ות"א 100 הוסיף 1.9% לערכו. מדד הבנקים קפץ ב-2.7%

התפשטות המהומות לסוריה והציפייה להעלאת הריבית מחר על ידי בנק ישראל לא הכבידו על המשקיעים באחד העם, שסיכמו יום של עליות חדות, שהתחזקו לקראת סיום המסחר. מדד ת"א 25 עלה ב-2% ל-1,305.7 נק', ומדד ת"א 100 הוסיף 1.9% ל-1,196.65 נק'. מדד מניות הנדל"ן התחזק ב-2% ומדד הבנקים עלה ב-2.7%. מחזורי המסחר הסתכם ביותר ממיליארד שקל - בהתאם לממוצע ביום ראשון שבו לא פועלים הזרים בשוק.

מניות חברות הגז רשמו עליות חדות, לאחר שביום רביעי האחרון אושרו בוועדת הכספים המלצות ועדת ששינסקי שדנה בהיקף תמלוגי הגז. מניית דלק קידוחים זינקה בכ-5%; דלק אנרגיה ב-4.5%; מניית ישראמקו הוסיפה 3%; מניית רציו זינקה ב-4.3%.

זרם הדו"חות הכספיים המשיך גם היום, כאשר בהמשך השבוע וצפויים דו"חותיהם של כמה מהחברות הגדולות במשק, כולל אלו של שלושת הבנקים הגדולים. אולם, מניותיהם של הבנקים זינקו כבר היום וזאת לאור תחזיות חיוביות שסיפקו באחרונה האנליסטים. מניית בנק לאומי הובילה את העליות בזינוק של 3%.

בשוק הסולידי, מדדי מניות איגרות החוב הקונצרניות, התל בונד, רשמו ירידות של עד 0.1%. בדומה להן, גם איגרות החוב הממשלתיות רשמו ירידות של עד 0.3%, שהתגברו ככל שתאריך פירעון האיגרת התאחר. שחר (איגרת חוב לא צמודה בריבית קבועה) לפירעון בשנת 2020 איבדה 0.3%, והתשואה עליה עלתה ל-5.34%.

ממתינים לריבית

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יחליט מחר על העלאת ריבית בנק ישראל באפריל ברבע נקודת האחוז, מ-2.5% ל-2.75% - כך מעריכים מרבית האנליסטים. אם תועלה הריבית, תהיה זו העלאת הריבית החודשית השלישית ברציפות של בנק ישראל. שתי ההעלאות האחרונות היו בגובה של רבע נקודת האחוז כל אחת. בעקבות העלאה הצפויה תהיה ריבית הפריים 4.25%.

כלכני בנק לאומי ציינו בסוף השבוע כי ללא השפעת מחירי הדיור ומחירי הפירות והירקות, האינפלציה מסתכמת ב-12 החודשים האחרונים ב-2.9% ונמצאת אף היא סמוך לגבול העליון של יעד היציבות. לפיכך, בעיניהם, בנק ישראל צפוי להמשיך במדיניות המוניטרית המצמצמת. "למרות נתוני הצמיחה המהירה במשק, כפי שהם משתקפים מנתוני הרבעון הרביעי, ועל אף איתנותו של השקל מול הדולר - בנק ישראל צפוי להמשיך במדיניותו ויעלה את ריבית חודש אפריל ב-0.25%, זה החודש השני ברציפות", נכתב.

העלאה נוספת של הריבית תפגע בנוטלי האשראי במשק, ובהם נוטלי המשכנתאות. היא גם תביא להגדלת הלחצים לייסוף בשקל מול המטבעות הזרים. הסיבות המרכזיות להעלאה בריבית הן התחזקות האינפלציה במשק והפיכתה לגורם שמאיים על היציבות, החשש מהתחממות יתר של המשק, שמקורו בצמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה, וגל של התייקרויות של מזון וחומרי גלם בעולם. הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, במדדי שלושת החודשים האחרונים (דצמבר 2010 עד פברואר 2011), שהיו גבוהים מההערכות המוקדמות.

גם חוסר היציבות במזרח התיכון, כולל המתח הביטחוני בישראל, יתרמו להחלטת הנגיד להעלות את הריבית. בחודש האחרון העלו שורה של מדינות בעולם, כמו צ'ילה, קולומביה והודו את הריבית ומדינות נוספות צפויות להעלות את הריבית בתקופה הקרובה.

"האירועים הביטחוניים האחרונים עלולים להעיב על מגמת המסחר בשבוע הקרוב", ציינו כלכלני לאומי בסוף השבוע. "עם זאת, השפעתם השלילית של תנאי הרקע הגלובליים נחלשה לעת עתה. בטווח הארוך, נתוני הכלכלה הריאלית החזקים של המשק הישראלי, ורמת המחירים הנוחה אליה הגיעו שערי המניות כפי שמשתקף מהמכפילים, צפויים לתמוך בשוק המניות המקומי".

גם כלכלני בנק הפועלים הציגו עמדה דומה: "לפי שעה מדובר באירועים בעלי השפעה מזערית, אם בכלל, על הכלכלה", כתבו שם. "אנו ממשיכים להחזיק בדעה חיובית בנוגע לשוק המניות המקומי בטווח הארוך, עם חשש להמשך התנודתיות ואי הודאות בטווח הקצר. הדבר מגדיל את רמת הסיכון בהשקעה המנייתית, בעיקר ללקוחות בעלי תיקים לטווח של חודשים ספורים".

מניות בולטות

חוליית מחבלים ניסתה היום לפוצץ את צינור הגז הטבעי ממצרים לישראל, בפעם השנייה בתוך חודשיים ופחות משבועיים לאחר חידוש אספקת הגז, אולם הניסיון נכשל. כך דיווחה היום סוכנות הידיעות אי-פי. החברה המחזיקה בצינור הגז היא EMG המצרית, שבין מחזיקי מניותיה נמנית גם אמפל (-2.93% , 633.8) הישראלית שבשליטת קבוצת מרחב (12.5%). המניה הגיבה בירידות לאירוע.

אלביט הדמיה (1.3% , 4300.0) חתמה עם קרן יורקוויל על הסכם להשקעה של עד 50 מיליון דולר. ההסכם נחתם לפי מודל SEPA (Standby Equity Purchase Agreement), לפיו הקרן מעמידה לרשות החברה מסגרת של עד 50 מיליון דולר אותם יכולה החברה לממש באמצעות הנפקת מניות ליורקוויל. הסכם ה-SEPA מאפשר לחברה להשתמש בכסף לפי שיקול דעתה בכל עת ובסכום של עד 4 מיליון דולר בשבוע בתקופה של 3 השנים הבאות. המניות שיוקצו בתמורה לקרן יורקוויל ישקפו הנחה של 2% ממחיר המניה הממוצע כפי שיקבע בסמוך לכל הקצאה. במשך התקופה יורקוויל לא תחזיק במניות העולות על שיעור של 4.99% ממניות אלביט הדמיה.

חברת אינקיה מקבוצת החברה לישראל (2.93% , 411700.0) (75%) זכתה במכרז להספקת חשמל מתחנות הידרו אלקטריות חדשות בפרו בהיקף של 200 מגהווט להספקת חשמל לחברת החשמל הממשלתית של פרו. אינקיה תספק את החשמל לתקופה של 15 שנים בהיקף שנתי של 75 מיליון דולר לשנה החל במחצית השנייה של 2015 לתקופה של 15 שנים, כלומר בהיקף כספי כולל של 1.1 מיליארד דולר.

הכנסות הפניקס (2.79% , 1215.0) ל-2010 ירדו ב-11% והסתכמו ב-9.7 מיליארד שקל. זאת על אף צמיחה של 12% בפרמיות ברוטו שנגבו בפעילות הביטוח והסתכמו בכ-6 מיליארד שקל, לעומת 5.4 מיליארד שקל ב-2009. הסיבה העיקרית לירידה בהכנסות היא ירידה של 36% ברווחים מהשקעות, בשל שוק הון חיובי במיוחד שהיה ב-2009 - השנה אליה הושוו הדו"חות של 2010.

בנק לאומי (2.98% , 1761.0) דיווח היום (א') כי נחתם הסכם פשרה, אשר קיבל תוקף של פסק בוררות, לפיו הבנק ישלם 105 מיליון שקל, לחברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה. כספי התשלום מיועדים ליורשים זכאים של נספי השואה וכן לסיוע לניצולי השואה. סכום זה הוא בנוסף לסכום ששילם הבנק לחברה על סך של 20 מיליון שקל בשנת 2007. למרות שהבנק אינו מודה בחוותו על פי דין, מתוך רצונו לאפשר סיוע לניצולי שואה בעודם בחיים, הוא מוכן לשלם את הסכום הנקוב בהסכם הפשרה.

נוחי דנקנר מתחיל לקחת שליטה על "מעריב (1.95% , 366.0)": ל-TheMarker נודע כי בקרוב צפוי להתמנות לדירקטוריון "מעריב" משקיף מטעמו של דנקנר. עדיין לא ידוע מי יתמנה לתפקיד. ביום רביעי דיווחה חברת דיסקונט השעות (דסק"ש), שבבעלות דנקנר, לבורסה על קיומו של משא ומתן לרכישת "מעריב". למחרת כבר דיווחה על חתימת הסכמים עם "מעריב" ועל כך שדירקטוריון דסק"ש אישר את העסקה. העסקה תצא לפועל לאחר שדסק"ש תסיים את בדיקת הנאותות, השגת האישורים הדרושים על פי דין וקבלת האישורים ש"מעריב" תסדיר את חובותיה מול הבנקים.

היום מרכזת עניין מניית חברת אפריקה ישראל (5.62% , 2894.0), שבשליטת לב לבייב ובניהולו של איזי כהן, לאחר שעידכנה בסוף השבוע האחרון בדיווח לבורסה לגבי ההתפתחויות האחרונות בפעילותה של החברה הבת אפי פיתוח, המרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ברוסיה. אפי פיתוח עידכנה כי הגיעה להבנה לא מחייבת עם עיריית מוסקבה, בראשות ראש העיר החדש סרגיי סוביאנין, בנוגע לרכישת חלקה של העירייה (25%) בפרויקט הדגל של אפי פיתוח בעיר - קניון אפימול.

שורה של הפרשות חד-פעמיות שאיפיינו את הדו"ח השנתי הראשון של אבי בן אסאייג כמנכ"ל החברה, עלייה חדה בהוצאות המימון והכפלת הפסדי החברות המוחזקות - העבירו את דלק ישראל (-1.07% , 11070.0) מקבוצת דלק (77%) להפסד של 15 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2010, בהשוואה לרווח של 11 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2009. ההרעה ברווח הנקי התרחשה למרות שיפור בשולי הרווח של החברה והמשך הצמיחה המהירה של רשת חנויות הנוחות מנטה.

טבע (0.12% , 50.41) ופרוקטר אנד גמבל (-0.42% , 60.88), שנסחרת בשווי של 170 מיליארד דולר, הודיעו ביום חמישי על הקמת שותפות לשיווק מוצרי צריכה רפואיים ותרופות ללא מרשם. השותפות תשלב את יכולתה של פרוקטר אנד גמבל לפתח, לייצר ולמתג תרופות ומוצרי צריכה רפואיים עם הפריסה השווקית העולמית של טבע ויכולותיה בתחום המחקר והפיתוח והייצור במטרה להאיץ את צמיחתן של שתי החברות. טבע, שאיבדה בחודשים האחרונים 25% מערכה, רשמה ביום חמישי עלייה של 3.4% במחזור של 320 מיליון שקל- הגבוה בבורסה וגדול פי שלוש ממחזור המסחר היומי הממוצע של המניה.

קבוצת הביטוח מנורה מבטחים פתחה במשא ומתן עם קבוצת ביטוח ישיר של בני הדודים מוקי ודורון שניידמן לקראת כניסתה כשותף במיזם הביטוח שמקימה ביטוח ישיר בברזיל יחד עם קרן ההשקעות של הבנק העולמי. ל-Themarker נודע כי על פי המסתמן כעת חלקה של מנורה מבטחים במיזם יעמוד על 15% והיא תידרש להשקעה של 120 מיליון שקל. מימון ההשקעה יגיע מ-250 מיליון השקלים שגייסה לפני חצי שנה בהנפקת אג"ח.

חברת המיכון לתעשייה יוניטרוניקס (2.93% , 660.0), מצטרפת לגל גיוסי החוב השוטף את שוק ההון. החברה הציעה סדרה חדשה של איגרות (סדרה 3), וזכתה לביקושי יתר של כ-110 מיליון שקל - פי 2 מהיקף הגיוס המתוכנן. בעקבות ביקושי היתר הגדילה החברה במעט את היקף הגיוס הראשוני שתכננה, כך שבסופו של דבר גייסה 56 מיליון שקל.

חברת אמות השקעות השלימה את עסקת רכישה של קרקע בתל אביב. אמות רכשה יחד עם חברת גב-ים את הזכויות על קרקע של 7.6 דונם ברחוב "תוצרת הארץ". תמורת העסקה שילמה אמות 20 מיליון שקל וגב-ים 44 מיליון שקל. היום העבירה אמות את יתר הסכום על הרכישה – 7 מיליון שקל, ובכך השלימה את העסקה. אמות מתכננת לחבר בין השטח שנרכש בתוצרת הארץ לבין השטח הסמוך שברשותה ולהקים מגדל משרדים ומסחר בשטח כולל של כ-27 דונם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully