וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה בפנסיות: דמי הניהול יהיו במחיר אחיד

רם עוזרי

27.3.2011 / 17:40

רפורמת האוצר בחיסכון הפנסיוני יצאה לדרך: לפי הוראה חדשה, יחויבו קופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים במבנה אחיד לגביית דמי הניהול שנועד להקל על ההשוואה בינהם

קופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי מנהלים יחויבו מהיום לגבות את דמי הניהול שלהן תחת מבנה אחיד שיקל על ההשוואה ביניהן ויבטל, כך מקווים באוצר, עיוותים שיוצר המבנה הקיים - כך קבע היום הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, בטיוטת הוראות חדשה. כמו כן, קבע הממונה כי דמי הניהול עליהם סוכם עם הלקוח לא ישתנו במהלך השנתיים הראשונות מיום חתימת ההסכם, ולאחר מכן כל שינוי בהם יחייב את מנהל החיסכון לשלוח ללקוח הודעה ברורה על כך.

ההערכות הן שהפגיעה בגופים המנהלים חסכון ארוך טווח תסתכם בעשרות מיליוני שקלים בשנה. אתמול דיווחה הפניקס בדוחותיה לשנת 2010 על הפחתה של 50 מיליון שקל שביצעה לחברת הגמל של אקסלנס בשל השלכות הרפורמה.

טיוטת ההוראות פורסמה במסגרת יישום התכנית להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני, שהוצגה בנובמבר 2010 על ידי אגף שוק ההון. נתונים שהצטברו באגף הראו כי דמי הניהול שגובים הגופים המוסדיים גבוהים בהרבה ממה שציפו לו בזמן רפורמת בכר. דמי הניהול הגבוהים מהווים על פי גורם בכיר באגף, עדות לכישלון של הרפורמה.

הבשורה המרכזית בטיוטת תקנות דמי ניהול היא המבנה האחיד לגביית דמי ניהול שמבקש הממונה על שוק ההון באוצר לכפות על הגופים המוסדיים המנהלים את החסכונות ארוכי הטווח של הציבור. "כיום קיימים הבדלים במבנה דמי הניהול, דבר המקשה על קבלת החלטות לגבי החיסכון הפנסיוני", כותבים בדברי ההסבר לתקנות החדשות. "כדי לפשט את הליך קבלת ההחלטות ולהגביר את התחרות בשוק, נקבע מבנה אחיד לדמי ניהול בשלושת המוצרים המשמשים לניהול כספי חיסכון פנסיוני".

תקרה אחידה

מלבד המבנה האחיד, שיורכב הן מהפקדות שוטפות והן מהיתרות צבורות, נקבעה תקרה אחידה לדמי הניהול בקופות הגמל ובביטוח המנהלים (קופת ביטוח). תקרת דמי הניהול תעמוד על 1.2% מהצבירה ו-5% מההפקדות השוטפות, זאת ביחס לדמי ניהול מהצבירה בלבד האפשריים היום עם תקרה של 2%. בשלוש שנים הראשונות לרפורמה, כשלב מעבר, יוכלו הגופים המוסדיים לגבות דמי ניהול רק מהצבירה עם תקרה של 1.5% .

צעד משלים לתקנות אלו הוא מגבלות שמטיל הממונה על שינויים בדמי הניהול. במסגרת התקנות נקבע כאמור כי גוף מוסדי לא יוכל להעלות את שיעור דמי הניהול שסיכם עם חוסך במהלך שנתיים מהיום בו נחתם ההסכם ביניהם. כך ימנע מצב בו ניתנות לחוסך הנחות קצרות מועד כאמצעי שכנוע להצטרפות לקופה. בנוסף, מחייב הממונה כל גוף מוסדי לשלוח, הן לחוסך והן לסוכן הביטוח או ליועץ הפנסיוני שלו, הודעה ברורה על כל שינוי בגביית דמי ניהול. זאת במטרה להגביר את שקיפות המידע העומד לרשות ציבור החוסכים ולשפר את יכולת המיקוח שלהם.

ייעוץ פנסיוני משתלם יותר

כיום עמלות הפצה ליועצים פנסיונים משולמות בשיעורים שונים, כאשר לגבי מוצרים מסוימים נאסר על יועצים פנסיוניים לגבות עמלות הפצה. הדבר יוצר עיוות והטיה בייעוץ כאשר ליועצים הפנסיונים משתלם יותר לייעץ על מוצרים מסוימים.

בכדי לקדם ייעוץ רחב היקף במוצרי ביטוח פנסיוני, קבע הממונה מודל תגמול אחיד ליועצים פנסיוניים בשלושת מוצרי החיסכון הפנסיוני, הכולל תגמול מהפקדות שוטפות ומיתרות צבורות. האפשרות לגבות עמלות מהפקדות שוטפות תכניס למעגל הייעוץ גם חוסכים הנמצאים בשנות החיסכון הראשונות שלהם, להם יתרת נכסים נמוכה יחסית.

עוד קובע הממונה כי לכל עובד תהיה הזכות לבחור באופן עצמאי את סוכן הביטוח שלו ואת היועץ הפנסיוני שימליץ לו על חיסכון פנסיוני - במנותק מהמעביד. הוראה זאת תאפשר לעובדים שכירים נגישות גבוהה יותר למפיץ עמו הם בוחרים להתקשר.

הבנקים יוכלו לעקוף את סוכני הביטוח

באוצר החליטו להתמודד עם בעיה בה לא נגעו ברפורמה שהוצגה במקור. כיום, לקוחות שקיבלו מגופים מנהלים הטבות בדמי הניהול חוששים להגיע לייעוץ בבנקים. ההטבות ניתנו ללקוחות כאשר הם לא קיבלו ייעוץ בבנקים ולכן הגופים לא שילמו עבורם עמלת הפצה. החשש הוא כי לאחר קבלת הייעוץ בבנק, יצטרכו הגופים לייקר את דמי הניהול ולבטל את ההטבה כדי לשלם את העמלה לבנקים. במקרים אחרים, פשוט הגופים המוסדיים נמנעו מלחתום על הסכמי ייעוץ עם הבנקים כשגם המעסיקים הזהירו את עובדיהם לבל ילכו לקבל ייעוץ בבנקים, בשל הפסד ההטבה שניתנה להם.

בשל כך החליטו באוצר להגביל את עמלת ההפצה של הבנקים ל-40% מדמי הניהול שייגבו מהלקוח. כך מנסים באוצר ליצור מצב שעמלת ההפצה לבנקים תשאיר גם הכנסה לחברות המנהלות ודמי הניהול לא ייוקרו.

נושא אחר חדש שמכילה טיוטת האוצר הוא מתן אפשרות לבנקים ליצור התקשרויות ישירות עם המעסיקים. עד היום היה אסור לבנקים לבצע התקשרות כזו וכמו כן, נאסר עליהם לתת ייעוץ פנסיוני בתוך מקומות העבודה. זאת בשל חשש מהשתלטות של הבנקים על שוק ההפצה. את האיסור הזה על מתן ייעוץ פנסיוני במקומות העבודה, השאירו באוצר כשבמקביל נותנים אפשרות ליצור התקשרויות מסוימות עם מעסיקים שיוגדרו בחוזר הסופי. מי שצפוי להיפגע מכך הם סוכני הביטוח וסוכנויות ההסדרים שכיום נהנים מקשר בלעדי עם המעסיקים בכל מה שקשור לתפעול ושיווק המוצרים הפנסיונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully