וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם מעולם לא הייתי בן קיבוץ, יקבלו אותי?

עמירם כהן

28.3.2011 / 6:57

שאלות ותשובות



>> למי מיועדת הבנייה בקיבוצים?

הבנייה מיועדת בעיקר למצטרפים ("נקלטים") חדשים בקיבוצים ולבני קיבוץ שהחליטו להישאר בקיבוציהם. לשם כך על המועמדים לקבל את אישורה של "ועדת קליטה" פנימית של הקיבוץ.



אם מעולם לא הייתי בן קיבוץ, אוכל להתקבל?



ועדות הקליטה מקנות עדיפות מסוימת למועמדים שהם בני אותו קיבוץ ורוצים להתקבל בו לחברות, או בני אותו קיבוץ שמבקשים לשוב אליו לאחר שעזבו במהלך השנים. עם זאת, הקריטריונים הקובעים הם התאמה מרבית לחיי קהילה ויכולת השתכרות מוכחת. גם השכלה אקדמית מוסיפה בשקלול ההתאמה. בנוסף, הקיבוצים מעדיפים משפחות על פני בודדים, ורצוי משפחות עם ילדים. הקיבוצים נזהרים מלהעמיד תקרת גיל, אך מהקריטריונים שמציבים קל להסיק שהם מעדיפים מועמדים בני 25-40.



מי לא יתקבל?



בדרך כלל, בעלי רישום פלילי, למשל, יידחו על ידי הקיבוצים, וכן אנשים שלא מתאימים לאופי קהילתי. בחלק מהקיבוצים שולחים את המועמדים לבדיקת התאמה במכונים המתמחים בכך.



של מי תהיה הבעלות על הדירות?



הבעלות על הנכס לא תירשם במינהל על שמם של המצטרפים החדשים, כפי שאינה רשומה על שמם של החברים הוותיקים. המגרשים לבנייה בקיבוצים הם קרקע של המינהל שהוחכרה לקיבוץ, וזה אינו רשאי להעביר אותו לבעלות חבריו. ב-160 קיבוצים מופרטים מתקיים בשנים האחרונות הליך המכונה "שיוך דירות", שמיועד להפריט את הדירות מהאגודה לחברים. ב-11 קיבוצים, דוגמת קיבוץ גשר הזיו, ההליך כבר הסתיים והדירות נרשמו במינהל על שם החברים. מדובר בעיקר בקיבוצי "קו העימות" שחבריהם אינם חייבים לשלם למינהל "דמי הסכמה" בתמורה להעברת הבעלות.



האם אוכל לקבל משכנתא על הדירה?



מאחר שהדירה לא רשומה על שם הדיירים, המצטרפים החדשים לא יכולים לקבל משכנתא ממשרד השיכון. עם זאת, הבנקים גילו בשנים האחרונות את הנישה החדשה הזו, וערכו הסדרים מיוחדים עם הקיבוצים שמאפשרים לנקלטים שבונים את ביתם בקיבוץ לקבל משכנתא מתאימה בתנאים דומים לאלה שמקבלים זכאי משרד השיכון, בערבות חלקית של הקיבוצים.



האם אוכל לבנות בית בתכנון שלי, או שאצטרך להיצמד לתוכנית של הקיבוץ?



מרבית הקיבוצים מחייבים את המצטרפים לבנות באמצעות הקיבוץ, והמצטרפים רשאים לבחור בין שלושה-ארבעה דגמים. הגבלת חופש התכנון מיועדת לשמור על הצביון הכפרי של היישוב. בגין הבנייה (160 מ"ר בנוי על מגרש של 350 מ"ר) יש צורך לשלם באמצעות הקיבוץ כקבלן ראשי כ-800 אלף שקל. חלק מהקיבוצים מאפשרים בנייה בשיטת "בנה ביתך". ואולם תכנון ובנייה פרטנית על ידי החבר עלולה להיסחב שנים רבות, ובקיבוצים המאפשרים זאת מחייבים בדרך כלל להשלים את הבנייה בתוך שלוש שנים.



האם אצטרך לשלם על המגרש?



ההצטרפות לקיבוצים אינה כוללת תשלום על המגרש. עם זאת, ייתכן שעל החבר החדש יהיה לשלם בעתיד, לאחר שהנכס יועבר לבעלותו המלאה בהסכם חכירה פרטני עם המינהל. היקף התשלום יהיה 33% מהשווי השמאי של המגרש.



האם יש תשלומים נוספים שאצטרך להעביר לקיבוץ?



מי שהתקבל לחברות בקיבוץ מופרט בונה את ביתו על חשבונו ועליו לשלם לקיבוץ תשלומים נוספים (מעבר לתשלום עבור הבנייה - במקרה שהקיבוץ הוא הקבלן הראשי): תשלום להקמת תשתיות לנכס וחיבורן לתשתיות קיימות - כ-120-200 אלף שקל (מותנה באזור הגיאוגרפי); ותשלום להון האגודה (קופת הקיבוץ) של כ-100 אלף שקל, עבור השתתפות בהשקעות שהקיבוץ השקיע בעבר, כגון הקמת מערכות מים, חשמל וקיטור והקמת מבני ציבור.



למי אפשר לפנות כדי לבנות בית בקיבוץ?



אנשים המעוניינים להתקבל יכולים לפנות לקיבוצים עצמם (270 הקיבוצים בישראל, למעט תשעה, פעלו ב-2010 לקבלת חברים חדשים). דרך שנייה היא לפנות לאגף קליטה וצמיחה דמוגרפית במרכז התנועה הקיבוצית בתל אביב, ולהגיש מועמדות. באגף יראיינו את המועמדים ולאחר מכן יפנו אותם לקיבוצים הרלוונטיים, או ייעצו להם לוותר על הרעיון בשל אי התאמה בולטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully