וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקרקעות ביישוב חריש-קציר לא ישווקו לחרדים בלבד"

מאת רנית נחום-הלוי

28.3.2011 / 6:57

בלעדי עורך הדין שמייצג את הוועדה המיוחדת המתכננת את הרחבת היישוב ל-150 אלף תושבים: "הוחלט על שיווק לכל ללא מגבלה". התושבים סקפטיים: "נעקוב ונדאג שלא ינסו להכניס ליישוב רק חרדים"



>> שיווק הקרקעות בעיר חריש-קציר יהיה פתוח לכלל הציבור ולא רק לאוכלוסייה החרדית - כך מצהיר עו"ד עודד פלוס, המייצג את הוועדה המיוחדת המתכננת את היישוב.

במכתב שנשלח לוועדה המשנה להתנגדויות של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בתגובה לערר שהוגש בנושא, כותב פלוס: "הרעיון של עיר חרדית המיועדת לכ-150 אלף נפש אכן עבר בראשם של היזמים, אלא שבינתיים שונתה המדיניות, שטח העיר העתידית הוגבל למרחב התכנון של הוועדה והוחלט על שווק לכל, ללא מגבלה".



מכתב זה הוא הראשון מסוגו שמבהיר את מדיניות שיווק הקרקעות המתוכננת וסותר הצהרות שנשמעו בשנים האחרונות מבכירים בממשלה הפועלים לתכנון העיר, בהם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, המכהן כחבר כנסת מטעם ש"ס, שקרא להקים עיר חרדית והתנגד להקמת עיר מעורבת.



תוכנית המתאר של היישוב חריש-קציר - שבו גרות 300 משפחות, רובן חלוניות - אושרה בוועדה המיוחדת. עררים שהוגשו לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה יעלו לדיון היום.



לדברי פלוס, "לפי הצהרות של משרד הבינוי והשיכון, לא יהיה שיווק סלקטיבי אלא שיווק חופשי לציבור הכללי. אטיאס הנחה מפורשות את פקידי משרדו ובכך החליט לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם. מדובר במדיניות ברורה שחוזרים עליה כמה חודשים טובים במשרדי הפנים והשיכון".



"משתיקים את המאבק"



לטענת תושבי המקום, הצהרות אלה נועדו להשתיק את מאבקם נגד שיווק קרקעות לחרדים בלבד. מתמליל של שיחה עם תושבי היישוב מ-2008 עולה כי יו"ר הוועדה הקרואה במועצה המקומית, ניסים דהן, לשעבר שר הבריאות וחבר כנסת מטעם ש"ס אמר: "תוכנית המתאר הארצית מאפשרת לבנות דירות לקליטת 20-30 אלף איש, אך דרוש שינוי תוכנית בניין עיר שיאפשר בנייה לכ-150 אלף איש. זהו האינטרס של ישראל. רוצים לייהד את אזור ואדי ערה וליצור רצף התיישבותי בין חריש-קציר למי עמי. מדינת ישראל רוצה לעשות פה סדר כדי שהערבים לא ירימו את הראש. 150 אלף יהודים שיגורו פה יכניסו אותם לפרופורציה".



בתגובה לשאלת תושב המקום שהעיר כי תושבי חריש-קציר כיום לא מעוניינים לגור בלב 150 אלף חרדים, השיב דהן: "לא רוצים? אז לכו לגור עם הפלסטינאים. פה זה לא מצפור בגליל. פה תקום עיר חרדית של 150-200 אלף תושבים בעזרת השם. בשביל זה הביאו אותי לכאן. רוצים לגור בכפר קטן? אתם פוגעים בביטחון מדינת ישראל".



בכנס שהתקיים ביישוב אלעד ב-2010 אמר דהן: "הפרוגרמה של העיר זה כל מה שיהודי צריך. הציעו לי 26 בתי כנסת וחשבו שעושים לי טובה. אחרי שגמרנו את הסיורים הסברתי להם איך צריך להיראות בית כנסת בציבור החרדי. כיום מתוכננים 400 בתי כנסת". לדבריו, "גם עם 400 בתי כנסת לא גמרתי".



דהן מסר אתמול בתגובה: "אמרתי בשיחה סגורה עם תושבים שהמדיניות הממשלתית היא ליצור גבול ורצף התיישבות יהודית. היישוב קציר-חריש יושב על קו התפר של הגבול המזרחי של ישראל והנושאים האלה נאמרו לאחר אירועי טרור שאירעו באזור.



"מי שמחליט על השיווקים זה משרד הבינוי והשיכון. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמתכננים עיר לחרדים. זה לא אומר שלא תהיה דריסת רגל לציבור הכללי. אני אומר ולא מתבייש - מצוקת הדיור של החרדים בשיאה, ולכן ברגע שייצאו מפה קרקעות יגיעו לכאן הרבה חרדים, וזה לא סוד".



ממשיכים לתכנן כרגיל



היישוב חריש-קציר הוקם ב-1995 ותוכנן להכיל כ-30 אלף בתים צמודי קרקע ומספר שכונות רוויות על שטח של כ-3,500 דונם. בפועל, לאחר הקמת כ-300 דירות, העבודה במקום נעצרה והופסקו השיווקים. לפני כשנתיים החלו משרדי הפנים והשיכון, בראשות שרים ממפלגת ש"ס, לקדם את רעיון הפיכתה של חריש-קציר לעיר חרדית. לצורך כך הוקמה במשרד השיכון ועדה מיוחדת לתכנון מרחב העיר. ועדה זו מרכזת בידה סמכויות רבות, אופן עבודתה אינו שקוף, חסרה בה ראייה והתייחסות לנושאים תכנוניים רוחביים, אין בה נציגות לציבור ורוב חבריה מתמנים על ידי הממשלה שמטרתם לקדם את התכנון.



בשנה האחרונה פעל משרד הבינוי והשיכון בראשותו של אטיאס להרחיב את מרחב התכנון של חריש-קציר לקליטה של כ-150 אלף תושבים במקום כ-30 אלף תושבים לפי התוכנית המאושרת. בתוך כך, הועברה למועצה הארצית לתכנון ובנייה בקשה של המשרד להרחיב את היישוב בעוד כ-5,000 דונם, שטחים שעשויים לסגור על היישובים הערביים ולמנוע את התפתחותם. המועצה לא אישרה את בקשת משרד הבינוי והשיכון למעט הרחבה של כ-1,000 דונם. למרות זאת, תוכניות הנידונות היום בוועדה המיוחדת מעידות כי למשרד הבינוי והשיכון יש עדיין כוונה להרחיב את היישוב.



"התבקשנו להתערב בעניין ייעודו של היישוב לאוכלוסייה החרדית, אך גם בוועדה המיוחדת ובמשרד הבינוי והשיכון הבהירו שהם מתכוונים לשווק את הקרקעות בצורה שוויונית", מסביר עו"ד ישי שנידור, המייצג את ועד הפעולה שהוקם באזור הכולל את תושבי חריש-קציר, קיבוצים ומושבים המתנגדים להקמת יישוב לחרדים בלבד. "למרות הודעה זו, באופן לא פורמלי נמשכות הצהרות כמו אלה של דהן". לדבריו, "נעקוב שבעת שיווק הקרקעות לא ינסו להשיג בעקיפין תוצאה שבה יכנסו ליישוב חרדים בלבד, על ידי ייעוד המכרזים לפי מחיר למשתכן בלבד, הנותנים עדיפות לאוכלוסייה מרובת ילדים. במקרה כזה ודאי שנתקוף זאת משפטית".



עו"ד פוקס מסר בתגובה: "הוועדה המיוחדת ממשיכה לתכנן את העיר תוך התאמתה לציבור החרדי. אין בכך סתירה אם ייכנס לכאן ציבור חילוני".



----------------



ניסים דהן, יו"ר הוועדה המיוחדת, על שיווק הקרקע בחריש-קציר לחרדים בלבד



מתוך שיחה עם תושבי היישוב ב-2008



"דרוש שינוי של התוכנית שיאפשר להגדיל את היקף הבנייה מ-20 אלף איש לכ-150 אלף. רוצים לייהד את אזור ואדי ערה וליצור רצף התיישבותי בין חריש-קציר למי עמי"



"המדינה רוצה לעשות פה סדר כדי שהערבים לא ירימו את הראש. 150 אלף יהודים שיגורו פה יכניסו אותם לפרופורציה"



בתגובה להערת התושבים כי אינם מעוניינים לגור בלב 150 אלף חרדים: "לא רוצים? אז לכו לגור עם הפלסטינים. פה זה לא מצפור בגליל. רוצים לגור בכפר קטן? אתם פוגעים בביטחון מדינת ישראל"



"הפרוגרמה של העיר זה כל מה שיהודי צריך. הציעו לי 26 בתי כנסת וחשבו שעושים לי טובה. כיום מתוכננים 400 בתי כנסת. גם עם 400 בתי כנסת לא גמרתי" (נאמר בכנס ביישוב אלעד ב-2010)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully