וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמלות הבנקים בשוק הפנסיוני יוגבלו ל-40% מדמי הניהול

מאת נועם בר

28.3.2011 / 6:57

אתמול פירסם האוצר תקנות ליישום הרפורמה בדמי הניהול ובעמלות ההפצה, שתיכנס לתוקף ב-2012. האוצר יאפשר לבנקים ליצור קשר ישיר עם מעסיקים, למורת רוחם של סוכני הביטוח



>> הרפורמה בחיסכון הפנסיוני יוצאת לדרך. לאחר שימוע שערכו בחודשים האחרונים בכירי אגף שוק ההון באוצר לגופים הפעילים בשוק החיסכון ארוך הטווח, פירסם אתמול עודד שריג, המפקח על הביטוח, כמה טיוטות, חוזרים ותקנות המיישמים את החלק הראשון של הרפורמה שהציג בנובמבר האחרון.



החל ב-2012 יושוו דמי הניהול בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים, ובשניהם יתאפשר למוסדיים לגבות דמי ניהול הן מהצבירה והן מההפקדות השוטפות. תקרת דמי הניהול תהיה 1.2% מהצבירה ו-5% מההפקדות השוטפות, בעוד שכיום ניתן לגבות דמי ניהול מצבירה בלבד, עד תקרה של 2%. לגופים שירצו בכך תהיה תקופת מעבר של שלוש שנים, שבהן יוכלו לגבות דמי ניהול מהצבירה בלבד, עד תקרה של 1.5%.

בחודשים האחרונים ערכו הגופים המוסדיים בשוק ההון סימולציות לגבי היקף פגיעתה של הרפורמה בדמי הניהול בהם. ההערכות הן שהפגיעה תסתכם בעשרות מיליוני שקלים בשנה. רק אתמול דיווחה הפניקס בדו"חותיה ל-2010 על הפחתה של 50 מיליון שקל שביצעה לחברת הגמל של אקסלנס, בשל השלכות הרפורמה. עד עתה גופים אחרים שפירסמו את דו"חותיהם לא נדרשו לבצע הפחתות, אך הפגיעה מקיפה את כל החברות בענף - כאשר חברות שמנהלות יותר קופות תגמולים חשופות יותר מחברות שעיקר נכסי הגמל שלהן הוא בקרנות השתלמות, שעליהן לא תחול הרפורמה.



גם עמלות ההפצה שמשלמות החברות ליועצים בבנקים יאוחדו לשיעורים של 0.2% מהצבירה ו-2% מההפקדות השוטפות, בעוד שכיום גובים הבנקים עמלת הפצה של 0.25% מהצבירה ומייעוץ בקופות גמל וקרנות פנסיה בלבד. עבור לקוחות חדשים שיקבלו ייעוץ בבנקים יחול השינוי מ-2012, ואילו על לקוחות קיימים יחול השינוי רק מ-2014.



שתי תוספות לרפורמה



הטיוטה שפורסמה אתמול כוללת התייחסות לנושאים שלא הוזכרו בעת הצגתה הראשונה של הרפורמה, בנובמבר 2010. אחד מהם הוא נושא ההטבות בדמי ניהול שקיבלו לקוחות מגופים מנהלים. ההטבות ניתנו ללקוחות כאשר הם לא קיבלו ייעוץ בבנקים ולכן הגופים לא שילמו עבורם עמלת הפצה לבנקים. החשש הוא כי לאחר שלקוחות יקבלו ייעוץ בבנק, יצטרכו הגופים לייקר את דמי הניהול ולבטל את ההטבה כדי לשלם את העמלה לבנקים.



במקרים אחרים, נמנעו הגופים המוסדיים מלחתום על הסכמי ייעוץ עם הבנקים כשגם המעסיקים הזהירו את עובדיהם לבל יילכו לקבל ייעוץ בבנקים, בשל הפסד ההטבה שניתנה להם. בשל כך החליטו באוצר להגביל את עמלת ההפצה של הבנקים ל-40% מדמי הניהול שייגבו מהלקוח. המטרה היא לגרום לכך שעמלת ההפצה לבנקים תשאיר גם הכנסה לחברות המנהלות, ודמי הניהול לא יועלו.



נושא חדש אחר שמכילה טיוטת האוצר הוא מתן אפשרות לבנקים ליצור התקשרויות ישירות עם המעסיקים. עד היום היה אסור לבנקים לבצע התקשרות כזו, ונאסר עליהם לתת ייעוץ פנסיוני בתוך מקומות העבודה, בשל חשש מהשתלטות של הבנקים על שוק ההפצה. באוצר מותירים על כנו את האיסור על מתן ייעוץ פנסיוני במקומות העבודה, אך נותנים אפשרות ליצור התקשרויות מסוימות עם מעסיקים שיוגדרו בחוזר הסופי. מי שצפוי להיפגע מכך הם סוכני הביטוח וסוכנויות ההסדרים, הנהנים כיום מקשר בלעדי עם המעסיקים בכל הקשור לתפעול ושיווק המוצרים הפנסיוניים.



הטיוטות שפורסמו לא כוללות את חלקי הרפורמה המטפלים בהטבות שמקבלים סוכני הביטוח, כמו גם במתן האפשרות לחברות הגמל לשווק גם מוצרים ביטוחיים כמו אובדן כושר עבודה וביטוחי חיים, אפשרות שאמורה להחזיר לחיים את שוק הגמל. נושאים אלה עדיין נמצאים בדיון, וטיוטה לגביהם תפורסם ברבעונים הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully