וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: מספר הסטודנטים החרדים שולש ל-6,000 בתוך חמש שנים

מאת מוטי בסוק ונתי טוקר

28.3.2011 / 6:57

דו"ח של הבנק מגלה כי חלה עלייה בשיעור התעסוקה בקרב נשים חרדיות, אך לא בקרב הגברים. בבנק מציינים כי קיים תהליך אקדמיזציה אטי בקרב הגברים



>> מספר הסטודנטים החרדים, נשים וגברים, עלה מכ-2,000 ב-2005 לכ-6,000 ב-2010. רוב הגידול נרשם בקרב הגברים, המהווים 42% מכלל הסטודנטים החרדים - כך עולה מהדו"ח השנתי בנק ישראל החדש שיפורסם ביום רביעי.

הדו"ח גם חושף כי יותר מ-90% מהסטודנטים החרדים, נשים וגברים, לומדים באקדמיה מקצועות עם זיקה חזקה לשוק העבודה. 25% מהסטודנטים החרדים לומדים מינהל עסקים ומדעי הניהול, 23% לומדים משפטים ו-11% - הנדסה.



בדו"ח מוצגים שיעורי התעסוקה הנמוכים במגזר החרדי - כ-39% בקרב הגברים וכ-58% בקרב נשים. הדו"ח קובע כי בעוד שבקרב הנשים חלה עלייה בשילוב בשוק העבודה, בקרב הגברים לא חלו שינויים משמעותיים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא חוסר כדאיות כלכלית - הכנסתה הפנויה של משפחה חרדית שבה הגבר אינו עובד והאשה עובדת עלולה לרדת משמעותית כשהגבר ייצא לעבודה (בהנחה שישתכר שכר מינימום), בשל ירידת הכנסותיה שלא מעבודה (למשל, מלגת כולל ועזרה כלכלית מארגוני צדקה). לפיכך, שינוי משמעותי בדפוסי תעסוקת הגברים החרדיים תלוי במידה רבה בעליית כושר ההשתכרות. לפי הבנק, שינוי זה אפשרי באמצעות רכישת השכלה או הכשרה המכוונות לשוק העבודה, שתעלה את השכר.



בשנים האחרונות משקיעה המדינה מאמצים גדולים בהגדלת מספר החרדים, בעיקר גברים, בשוק העבודה, בהצלחה חלקית בלבד. כך למשל, צומצמו קצבאות הילדים ב-2003 וגובשו תוכניות לעידוד התעסוקה על ידי הכשרה והשמה מקצועית. ההוצאה מתקציב המדינה לפרויקטים אלה הגיעה ב-2010 ליותר מ-300 מיליון שקל (מתוכם כ-150 מיליון הופנו לסבסוד מעונות יום לאוכלוסייה החרדית).



לצעדים אלה, לדעת בנק ישראל, חשיבות מכרעת נוכח שיעורי הגידול של האוכלוסייה החרדית, העולים במידה ניכרת על אלה של האוכלוסייה היהודית הלא-חרדית. לפי אומדני בנק ישראל, החרדים מהווים כיום 8%-10% מהאוכלוסייה ושיעורם באוכלוסיית בני 25-64 (גילי העבודה העיקריים) יגיע בעוד כ-20 שנה ל-17%.



אף שעדיין לא חלו שינויים משמעותיים בקרב תעסוקת הגברים החרדים, דו"ח בנק ישראל קובע כי בשנים האחרונות מתרחש תהליך אטי אך יציב של אקדמיזציה במגזר החרדי, המתעצם בפרט בקרב הגברים. מחברי הדו"ח מעריכים כי התוצאות של האקדמיזציה בקרב הגברים תבוא לידי ביטוי בשנים הבאות, לאחר שהסטודנטים ישתלבו בשוק העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully