וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד משכן: מצב רוכשי הדירות מידרדר - והגיע לשפל של 2003

מאת אריק מירובסקי ורנית נחום-הלוי

28.3.2011 / 6:57

הממשלה אישרה את ההצעה שתאפשר הקמה של 5,000 דירות לקשישים נזקקים שזכאים לסיוע בשכר דירה



>> מדד משכן, העוקב אחר מצבם השוטף של רוכשי הדירות בישראל, המשיך בפברואר במגמה של החודשים האחרונים וירד ב-0.9% לרמת שפל של 130.9 נקודות, שדומה לזו שנרשמה בתקופת המיתון של 2003. ירידה במדד משקפת הרעה במצבם של רוכשי הדירות.



המדד משקלל נתונים כמו מחירי הדירות, השכר הממוצע, רמת האבטלה והריביות על משכנתאות. ההרעה במצב רוכשי הדירות בחודש פברואר נרשמה בעיקר בשל המשך מגמת העלייה במחירי הדירות.

מחירי הדירות בישראל עלו ב-12 החודשים האחרונים בשיעור נומינלי (שקלי) חד של 16.3% ובשיעור ריאלי של 12.3%. מאז נקודת השפל במחצית 2007 עלו מחירי הדירות בישראל ב-60% נומינלית ו-40% ריאלית.



עליית הריבית על משכנתאות תרמה להרעה הנוספת במצב רוכשי הדירות. שיעור הריבית הממוצע על הלוואות לדיור ל-17-20 שנה (ריבית קבועה צמודת מדד) שמפרסם בנק ישראל, המשיך לעלות גם החודש ורשם בפברואר עלייה של 0.02% מ-3.08% בינואר ל-3.10%.



שכר העבודה הממוצע במשק (ממוצע נע של שישה חודשים) נותר כמעט ללא שינוי ושיעור האבטלה במשק על פי נתוני המגמה ירד ב-0.2% לרמה של 6.1% וקיזז מעט את הירידה במדד.



בתוך כך, הממשלה אישרה אתמול את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרה לקליטת העלייה סופה לנדבר ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, לבניית 5,000 דירות לקשישים נזקקים הזכאים לסיוע בשכר דירה והממתינים לדיור ציבורי.



לפי ההחלטה, הרשויות המקומיות וגופים לאומיים יוכלו להקים בתי דיור לקשישים בשטחים המיועדים לשימוש ציבורי, הידועים כ"קרקע חומה". את המיזם תוביל הרשות המקומית או לחלופין יזמים שירכשו מהרשות המקומית את הקרקע. כדי להפוך את היוזמה הזו לכלכלית אישרה הממשלה כי היזמים יוכלו להקים על 20% משטח המתחם מבנים עסקיים. בהתאם למודל השתתפות הממשלה בשכירות ארוכת טווח, תסייע הממשלה בשכר הדירה לקשיש בכ-1,200 שקל לחודש בממוצע. הקשישים ישלמו שכר דירה חודשי בסך של 200-300 שקל בלבד, בהיקף של לא יותר מ-8% מקצבת הזיקנה.



בישיבת הממשלה צוין כי כיום יש כ-40,000 קשישים או זוגות הזכאים לדיור ציבורי המופעל על ידי משרד הקליטה. רוב הקשישים שיקבלו פיתרון במסגרת ההחלטה הם עולים חדשים, המוגדרים כפליטי שואה מהמעגל השני והשלישי.הצעה דומה העלה לפני כשנתיים ח"כ לשעבר משה שרוני מסיעת הגמלאים, אך הממשלה התנגדה לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully