וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: מחירי הכותנה צפויים לצנוח ב-51% עד סוף השנה

סוכנויות הידיעות

28.3.2011 / 9:47

מחיר הכותנה הגיע החודש לשיא מאז מלחמת האזרחים האמריקאית באמצע המאה ה-19



מחיר הכותנה צפוי לצנוח ב-51% עד סוף השנה, למחיר של דולר לליברה - כך לפי סקר אנליסטים וסוחרים שביצעה בלומברג. הירידה צפויה בעקבות גידול של 11% בתפוקה בשנת היבול הבאה, גידול חד בהרבה לעומת הגידול הצפוי בביקוש, 3%, לסך של 120 מיליון צרורות כותנה. קרנות גידור מצמצמות את הימוריהן על עליות מחירי הכותנה בשיעור החד ביותר זה 3 שנים. כעת יורד מחיר הכותנה ב-3.4% למחיר 1.975 דולר לליברה.



מחיר הכותנה עלה בתחילת החודש למחיר 2.197 דולר לליברה, המחיר הגבוה ביותר זה 140 שנים בניו יורק, בעקבות שטפונות באוסטרליה ובפקיסטן וכפור שהחריב את היבולים בסין. הפעם הקודמת בה נרשם זינוק למחירים כאלה היה לאחר מלחמת האזרחים האמריקאית, שפגעה קשות בתעשיית הכותנה הענפה בדרום ארה"ב. עם זאת, במונחים ריאליים, מחיר הכותנה נמוך לעומת עשורים קודמים. ב-1973 זינק מחיר הכותנה לשיא של 14 שנים - 99 סנט, שווי ערך ל-4.92 דולר כיום.



מאז יולי שעבר, זינק מחיר הכותנה ב-178%. החקלאים מגיבים בזריעת שטחים נוספים בכותנה, מה שעשוי לפגוע בגידולים אחרים כמו תירס וסויה, שמחיריהם זינקו בשנה האחרונה. מחיר התירס זינק ב-79% מאז יוני האחרון. מחירי פולי הסויה זינקו ב-50% באותה תקופה. להערכת הבנק העולמי, 44 מיליון אנשים ברחבי העולם התדרדרו לעוני חרי ורעב מאז יוני, בעקבות עליית מחירי המזון.



צרור כותנה שווה ערך לכ-480 ליברות, ומספיק ליצירת כ-215 זוגות ג'ינס. יצרנית מוצרי הספורט אדידס הזהירה כי מחירי הכותנה עלו לרמות העשויות לפגוע בשולי הרווח שלה. גם וול-מארט, הקמעונית הגדולה בעולם, דיווחה על גידול בעלויות רכישת מוצרי ההלבשה. רשת המלונות בסט ווסטרן דיווחה על זינוק של 53% במחירי המגבות, וציינה גם כי משך אספקת המגבות התארך משבועיים לחודשיים בתקופה האחרונה.



עליית מחירי הכותנה מובילה יצרני טקסטיל רבים לעבור לחומרי גלם סינטתיים. מועצת הכותנה הבינלאומית מעריכה כי עד שנת 2020, יצטמצם חלקה של הכותנה בשוק הטקסטיל העולמי ל-30%, לעומת 37% כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully