וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ישנו חוסר איזון בהשקעות ביישובים השונים בארץ

מדינת ת"א: מדו"ח שפרסם מרכז אדוה לשוויון טוצדק חברתי עולה כי ישנו חוסר איזון מובהק בהשקעות ביישובים השונים בארץ. המפסידים הגדולים: היישובים הערביים ומחוז ירושלים

מדו"ח שפרסם הבוקר (שני) מרכז אדוה לשוויון וצדק חברתי בישראל, עולה כי פוטנציאל הצמיחה הכלכלית בישראל אינו ממוצה כפי שניתן בשל חוסר האיזון בהשקעות בין מחוזות הארץ השונים ובין היישובים השונים.

לפי הדו"ח, שנכתב בידי ד"ר שלמה סבירסקי וספאא אגברייה ההשקעה בנכסים קבועים בישראל מצויה בירידה מתמשכת. לדבריהם, בחמישים השנים האחרונות, משקל ההשקעה בנכסים קבועים בתמ"ג עמד על בין 19-29% כשבעשור 2009-2000 היא ירדה ל-17% מהתמ"ג בממוצע.

"לא זו בלבד אלא שיש פערים ניכרים ברמת ההשקעות בין מחוזות ישראל ובין קבוצות שונות באוכלוסייתה", טענו החוקרים. כדי להביא את טענותיהם התמקדו השניים בפערים בהשקעה בבנייה של מבני מסחר ושירותים עסקיים, מבני תעשייה ומבני ציבור.

מהדו"ח עולה, כי בעשור 2009-2000 הועמקה הריכוזיות הגיאוגרפית של חיי המסחר בישראל, שם התמקדה גם ההשקעה בבניית מבנים למסחר ולשירותים עסקיים. מחוז תל אביב משך כ-25% מהההשקעה ומחוז מרכז השכן לו משך כ-30%. מחוז ירושלים, שבו אוכלוסייה פלסטינית גדולה וריכוז גדול של יהודים חרדים, קיבל רק 5% מההשקעה החדשה. בחישוב לפי קבוצות יישוב, ערי "פורום ה-15" משכו כמחצית מההשקעה ובחישוב לנפש, השקעה של כ- 3,335 שקלים לאדם - פי 1.6 מהיישובים הערביים ופי 1.9 מעיירות הפיתוח.

הדרום מחוץ למשוואה - רק בגלל אינטל

כמו כן, במבט לעבר ההשקעה בבניית מבני תעשייה, עולה כי בעשור 2009-2000, 34% מהשקעה החדשה הופנו למחוז מרכז. מחוז דרום בלט גם הוא, בעיקר הודות להרחבת מפעל אינטל בקרית גת. בניתוח לפי קבוצות יישוב, היישובים הערביים קיבלו רק 4% מההשקעה החדשה – בחישוב לנפש, דבר המעמיד אותם, למעשה, מחוץ לכלכלה התעשייתית בישראל. כמו כן, גם מחוז ירושלים קיבל רק 4% מן ההשקעה החדשה ולמעשה נמצא גם הוא מחוץ לכלכלה התעשייתית של ישראל.

בבחינת התחלות הבנייה של מבני ציבור בעשור האחרון, יישובי "פורום ה-15" זכו במרבית הבנייה החדשה של מבני בריאות. כמחצית מבתי החולים ו"מוסדות בריאות אחרים" ושני שלישים מן המרפאות וחדרי החולים החדשים נבנו או נבנים כרגע ביישובים אלו. כמו כן, בבחינת הבנייה של מבני חינוך, היישובים הערביים קיבלו רק 31% מגני הילדים החדשים, 34% ממבני בתי הספר היסודיים החדשים ו-34% ממבני בתי הספר התיכוניים החדשים. לדברי החוקרים, "כאשר עושים את החישוב לאלף נפשות, ההתנחלויות מובילות - במבני גנים, בתי ספר יסודיים וישיבות. יישובי "פורום ה-15" מובילים בבנייה של מוסדות השכלה גבוהה".

לפי מרכז אדוה, "לאור חוסר האיזון הבולט בין המחוזות ובין קבוצות היישוב השונות בכל הנוגע להשקעה עסקית, נראה שהמדינה צריכה להיות מעורבת הרבה יותר בעידוד ובהכוונה של השקעות למחוזות ולקבוצות היישוב הסובלים ממיעוט השקעות, ובראשם, ראשית, קבוצת היישובים הערביים בישראל שבתוך הקו הירוק ושנית, מחוז ירושלים, שבו ריכוזים גדולים של יהודים חרדים והאוכלוסייה הפלסטינית של מזרח ירושלים". לדברי החוקרים, "אם ימשיך המגזר העסקי להוביל באופן כמעט בלעדי את מדיניות ההשקעה במסחר ובתעשייה, היא תמשיך להתרכז במחוזות מרכז ותל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully