וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג ברוסיה חושף שחיתויות בחברות האנרגיה הממשלתיות

ניו יורק טיימס

28.3.2011 / 13:44

הבלוג נועד, לדברי מייסדו, לסייע למשקיעים רוסיים בהחלטות לגבי השקעה בחברות ממשלתיות מושחתות



עד לעידן האינטרנט, מתנגד לשלטון ברוסיה היה יכול לקוות להגיע אולי לכמה עשרות קוראים באמצעות הפצת עלונים הכוללים חומרים אסורים. אך ברוסיה של היום, הצליח אלכסיי נבלני להגיע לקהל אדיר באמצעות אתר אינטרנט למשקיעים, navalny.ru, בעודו נלחם בשחיתות בחברות ממשלתיות.



נבלני, עורך דין בן 34, מגיע לעתים לכמיליון מבקרים ייחודיים ביום, כפי שקרה כאשר חשף בסתיו האחרון את פרשת המעילה בחברת צינורות הנפט הממשלתית טרנסנפט. הפרשה, המשמשת כאזהרה למי שמתפתים להשקיע במגזר האנרגיה הרוסי, תיארה כיצד מנהלי החברה הקימו סדרה של חברות קש שהתחזו לחברות קבלן בפרוייקט של טרנסנפט להקמת צינור נפט באורך 4,800 ק"מ לסין. לפי החשיפה של נבלני, ההונאה עלתה לטרנסנפט 4 מיליארד דולר.



טרנסנפט והממשל הכחישו את טענות השחיתות שהעלה נבלני, אף שהמסמכים שהגיעו לידיו היו מסמכי החשב הכללי של הממשל. אך ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, לקח את הסיפור ברצינות מספקת על מנת לפתוח חקירה בנושא.



הבלוג של נבלני פונה לרוסים רבים התוהים לאן בדיוק מגיע עושר הנפט העצום של המדינה, אם הוא אינו מגיע לציבור. "אני עושה את זה כיוון שאני שונא את האנשים האלה", אומר נבלני אודות הבלוג שלו, התוקף את מי שהוא מתאר כמנהלים הדואגים לעצמם בענף הנפט והגז הרוסי.



בתוך רוסיה, נבלני זוכה להכרה הולכת וגדלה, "הוא מתפרסם כמעט באותה מהירות בה זינק מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסנאנג' לתודעה הציבורית", אומר ניקולאי פטרוב, חוקר במכון קרנגי מוסקווה. לדבריו, נבלני "מייצג דור חדש של אקטיביסטיים פוליטיים, הרואים את חולשות המערכת ומכוונים מהלומותיהם בהתאם".



ברור כי נבלני, שפרסומו ושאיפותיו הפוליטיות נעזרות גם במראהו הטוב וחוש ההומור הציני שלו, הצליח לפגוע בעצב בחברה הרוסית. נבלני, לשעבר פעיל במפלגת יבלוקו הליברלית, אומר כי בכוונתו בסופו של דבר להתמודד על משרה ציבורית. כעת הוא מכנה עצמו כפעיל למען זכויות המעמד הבינוני ברוסיה - אנשים שהשקיעו בשוק המניות ולטענתו מפסידים כספים בגין שחיתויות ומנהל פגום.



הבעלות על מניות ברוסיה זעירה לעומת ארה"ב. רוסים פתחו 726 אלף חשבונות ברוקראז', המייצגים רק כ-0.5% מהאוכלוסיה. אך להערכת בנק ההשקעות הרוסי טרויקה דיאלוג, מספר זה צומח בכ-12% בחודש, והרוסים מתחילים לזעום על המינהל הקלוקל של החברות הממשלתיות בתקופת עליית מחירי הנפט. "הם רואים כי גזפרום אינה מחלקת דיווידנד, אך מגרש החניה של החברה מלא במכוניות מרצדס-בנץ", אומר נבלני.



האתר של נבלני אולי תורם לבעלי מניות וקרנות נאמנות, אך החשיפות שלו אינן מזכות אותו בחברים בחברות האנרגיה הגדולות של רוסיה. מנכ"ל טרנסנפט, ניקולאי טוקארב, איש קג"ב לשעבר, רמז כי נבלני הוא סוכן ה-cia האמריקאי, שמטרתו להכפיש את תדמיתן של חברות רוסיות חשובות. האשמות אלה לא נשאו פרי עד כה, אך נבלני נלחץ מהן מספיק על מנת להעביר לאשתו רשימת טלפונים אליהם עליה להתקשר למקרה שייעלם – עורכי דין, עיתונאים ואנשי אופוזיציה אחרים. "עשויים לעצור אותי בכל רגע", הוא אומר. אכן, לאחר חשיפת מסמכי טרנסנפט, הממשלה הרוסית פתחה בחקירה פלילית נגד נבלני – לכאורה שאינה קשורה לחשיפות אלו, אלא לייעוץ השקעות לממשל מקומי שכשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully