וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת וויקס הישראלית גייסה 40 מיליון דולר

גיא גרימלנד

28.3.2011 / 19:55

אבישי אברהמי: "מכרתי חברות, סגרתי חברות, עכשיו אנחנו רוצים לעשות מהפכה"



בסצינת האינטרנט הישראלית הגיוסים הם בדרך כלל קטנים, לכן הגיוס הבא הוא חריג באופיו. ל-themarker נודע כי חברת הסטארט-אפ הישראלית וויקס (wix), המאפשרת להקים אתרים תוך שימוש בתבניות קיימות וביחד עם עשרות רבות של אלמנטים עיצוביים צבעוניים שונים, משלימה סבב גיוס הון בהיקף של 40 מיליון דולר. עד כה החברה גייסה כ-60 מיליון דולר. המשקיעים החדשים שהשתתפו בסבב הנוכחי הם אינסייט ונצ'ר פרטנרס (insight venture partners) ו-dag ונצ'רס. מצטרפים אליהם המשקיעים הקיימים: בנצ'מרק קפיטל, בסמר ומנגרוב.



מדובר בגיוס הגדול ביותר ב-2011 ואחד הגדולים של חברות אינטרנט ישראלית בשנים האחרונות. בוויקס מאמינים שאפשר לבנות חברה גדולה בשנים הקרובות. זאת גם הסיבה שבשנה החולפת החברה סירבה להצעת רכש של מעל ל-200 מיליון דולר מאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם.



ההכנסות של וויקס מסתכמות כיום בעשרות מיליוני דולרים. חלק ממשקיעיה כבר לוחצים עליה לשקול בשנת 2012 להתחיל לחשוב על הנפקה בנאסד"ק, כשהאמונה היא שהחברה יכולה להגיע בטווח של שנתיים למכירות של כ-100 מיליון דולר לשנה - סף ההנפקה כיום בנאסד"ק.



החברה מוסיפה מיליון משתמשים מדי חודש. היא מונה כיום 185 עובדים ורק לאחרונה עברה למשרדיה החדשים בנמל תל אביב. גיורא קפלן (גיג), אחד ממייסדי החברה, אומר בראיון ל-themarker כי החברה מתכננת לגייס כ-100 עובדים חדשים במהלך 2011.



וויקס התקדמה מאוד מאז הוקמה בארבע שנים הראשונות. בתחילת דרכה פיתחה טכנולוגיה המאפשרת יצירה של אתרים מתקדמים ומבוססי פלאש בקלות, וללא צורך בתכנות. גם כיום היא עושה זאת אבל מאז הספיקה להתרחב גם לעולם הפייסבוק והמובייל, ולהציע לצד אתרים מעוצבים ונקיים גם שירותים אחרים לגולשים שרוצים להקים אתרים. למשל שירות 'עגלת קנייה' באתר. באחרונה החברה הכריזה כי היא מאפשרת היום להקים דפים/מיני אתרים גם לרשת החברתית פייסבוק.



בנוסף, החברה מאפשרת להקים אתרים שניתן לגישה בצורה נוחה וידידותית מהסמארטפונים. "לחברה יש מוצר מרכז של בניית אתרים אבל מעבר לכך אנחנו עובדים על שמונה קווי מוצרים שונים", אומר קפלן. "מוצר אחד לאתרי מסחר מקוון כבר השקנו. מוצר אחר לדפים בפייסבוק השקנו גם כן. בקרוב יצא מוצר למובייל ויש עוד כמה בקנה. אנחנו עובדים על כמה מוצרים על ידי הקמת סטארט-אפ פנימיים בתוך החברה. אמרנו לכמה חבר'ה אצלנו שיעבדו על רעיון משלהם", הוא מסביר.







אבישי אברהמי, המייסד הנוסף של וויקס (הצלע השלישית היא אחיו נדב אברהמי. בחברה עובד גם אח נוסף שאינו מייסד,ג.ג), אומר כי אין הרבה חברות אינטרנט ישראליות שהגיעו לגודל שבו כל מוצר חדש שמפותח זוכה לקבל משוב ממיליוני משתמשים. "עברנו את שלב הסטארט-אפ. במוצרים שלנו משתמשים מיליונים. מתדולוגיית הפיתוח הזאת גם שונה מחברות אחרות, בהיי-טק הקלאסי של פעם הייתי מפתח מוצר ואז לאחר חצי שנה או שנתיים משגר אותו ובודק איך הקהל הרחב מגיב לו. וויקס עובדת בשיטה של פייסבוק וגוגל. אנחנו עובדים על פיתוח מוצר ומשפרים אותו תוך כדי תנועה. מגיבים למשוב מהגולשים ומשנים. לפעמים משנים אותו כמה פעמים ביום".



אברהמי טוען כי בשוק של הקמת אתרים אין לוויקס הרבה מתחרים שפועלים בצורה דומה גם כיום. פלטפורמת הבלוגים הפתוחה וורדפרס פרצה לחיי הגולשים ואפשרה למיליונים להקים אתר/בלוג בתוך זמן קצר - ובחינם, עם לא מעט תבניות עיצובים. אבל וורדפרס ופלטפורמות בלוגים אחרים נתנו פתרון לבלוגרים בעיקר, ופחות לגולשים שרצו להקים אתר פרטי. בוויקס בדיוק מנסים לענות על הצורך הזה. לאפשר לגולשים להקים אתר בחינם, כשהם גובים דמי מנוי על שירותי פרמיום. למשל כתובת url לפי דרישת הגולש (ללא השם וויקס) או גרסאות אתרים ללא פרוסים.



"אנשים תמיד יקימו אתרים חדשים וישנם עוד מיליארדי אתרים אחרים שבעליהם רוצים לשפר אותם, אנחנו מוכרים קומדיטי ופעילים בשוק שאף אחד מענקיות האינטרנט לא שולט בו. יש כאן פוטנציאל אדיר", מסביר אברהמי.







הדעה הרווחת כיום בסצינת הסטארט-אפים המקומית היא שקשה להקים חברות איטנרנט שיגיעו "לא" להצעת רכש, יתקדמו וימשיכו להתבסס ולצמוח. עוד מיתוס שהיה קיים והולך ונעלם הוא שישראלים לא מבינים בשיווק והקמת חברות שפונות ללקוחות פרטיים באופן ישיר. "לפני שלוש שנים הייתי באירוע ברומא. נפגשתי עם אחד ממשקיעי חברת qq הסינית (תוכנת מסרים מיידית פופולארית בסין). הצעתי לו להסתכל על חברת גיימינג ישראלית שהכרתי. הוא שאל מי החברה וכששמע שהם ישראלים אמר שהישראלים לא יודעים לעשות שיווק ולהבין גולשים. אני חושב שבעניין הזה זו נבואה שמגשימה את עצמה . חברות אינטנרט ישראליות נמכרות בשלבים מוקדמים ואז גם נוצרת התפיסה הזאת", אומר אברהמי.



קפלן מציין שבוויקס חושבים הפוך לגמרי. "יש לנו כ-20 אנשי גרפיקה ואנשי ui. כשהגענו למשקיעים שלנו בעמק הסיליקון אמרנו להם להפסיק לבלבל לנו את השכל בנושא של עיצוב ושיווק. בזה אנחנו לא צריכים עזרה. היום אנחנו צריכים עזרה בטכנולוגיה. אני מנהל טכנולוגי ראשי בחברה. וויקס מדורגת כיום בארה"ב במקום ה-500 לפי מדד אלקסה. עד כשוויקס דורגה במקום ה-1,000 באלקסה לא היתה לי בעייה. היום לטפל בכמות גדולה של משתמשים. לנטר את השרתים. לתעדף אותם. להבין איך עובדים בסדר גודל כזה זה לא קל, זהו ידע שאין בארץ".



האם וויקס עושה טעות שהיא מפספסת הצעות לאקזיט? קפלן מאמין שלא. "אני לא רוצה שיצא שאני לא מפרגן לחברות כמו סנאפטו שנמכרו עכשיו. אני ואבישי עשינו כבר כמה חברות. אנחנו רוצים עכשיו משהו אחר. לכן זה חשוב שבקרנות יאפשרו ליזמים למכור מניות ולעשות מיני אקזיט. צריך לאפשר זאת גם לעובדים הותיקים. הם לב החברה. אי אפשר לאפשר להם להמשיך לעבוד לאורך זמן באותם משכורות".



אברהמי מוסיף "הקרנות צריכות להיות מודעות ליזמים. לעשות מיני אקזיט. ליזם שמקים חברה בפעם הראשונה קשה להגיד לא לחמישה מיליון דולר שהוא מקבל בפעם הראשונה בחייו כשמצד שני מבטיחים לו שיקבל אולי עשרה מיליון דולר בעתיד. אני חושב שמעבר לכך יש גם למדינת ישראל חלק בעידוד חברות להפוך לגדולות. לפשט את נושא המיסוי. לסייע לחברות כמו וויקס לגבות כסף בעשרות טריטוריות שונות. לטפל בשחק שנשחק. אנחנו רושמים הכנסות בדולרים ומשלמים לעובדים בשקלים. לסייע להכנסת טכנולוגיות חדשות. אנדרואיד נכנס לישראל רק בשנה האחרונה. זה הטלפון הכי נמכר בעולם. איך אפשר לפתח לו אפליקציות אם הוא לא קיים כאן. האינטרנט כאן הוא איטי. משרדי הממשלה מפתחים אתרים בדוט.נט ועובדים עם דפדפן אקספלורר 6 ו-7".



אברהמי אומר שוויקס נתקלת בלא מעט קשיים בגיוס עובדים למרות משרות רבות שהיא פותחת. "אנחנו מקבלים קורות חיים מבוגרי אמדוקס וקומברס. זה בסדר. זה מה שיש כאן. אבל עדין חסר ללא מעט עובדים ידע איך לעבוד בכלים מתקדמים של האינטנרט. לחשוב שונה. לפתח בזמן אמת. לא לפתח ואז להשיק גרסה כמו שרגילים כאן".



אברהמי מתלונן גם שהרבה מיזמים מוקמים בישראל בלי להבין שזה לא מספיק רק להבין קצת בקוד תוכנה ולפתח מוצר כלשהו. "החלום של האמא הפולניה החדש הוא שהבן שלה יהיה סטארט-אפיסט. והתוצאה היא שאתה רואה המון 2-3 ילדים פותחים סטארט-אפ. בהקמת חברה צריך להבין לא רק בהמקת טכנולוגיה אלא גם לדעת איך בונים מוצר, איך לגייס כסף. ולהרבה יזמים אין את הכישורים האלה".



סירבתם להצעה במעל ל-200 מיליון דולר מדוע?
קפלן: אנחנו באמת רוצים לעשות מה שכולם מדברים עליו: להקים חברה גדולה. לא להימכר מוקדם".
אברהמי: "האמת הגדולה מאחורי הסטאט-אפים שאפשר לנסוע לתאילנד גם בלי אקזיט. מכרתי חברות. סגרתי חברות. עכשיו אנחנו רוצים לעשות מהפכה. לבנות חברה גדולה. זה החזון שלנו".



.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully