וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ליטיגציה היא שואו ביזנס; צריך להציג בפני השופט, הלקוח והעד"

מאת הילה רז

29.3.2011 / 6:53

בפאנל שנערך בסוף השבוע הסבירו חמישה עורכי דין בכירים מהי הדרך הטובה ביותר לניהול תיק - איך לחקור עדים, אילו לקוחות לא כדאי לקחת ואיך להימנע מלהכעיס את השופט



>> עבודת עורכי הדין מלאה בדילמות יומיומיות, גדולות כקטנות. אלה מתעוררות כבר בשלב הכנת התיק על ידי עורך הדין וכמובן לכל אורך ניהול התיק בבית המשפט. מלאכה זאת כוללת לא רק את למידת והכרת התיק על בוריו, אלא גם תמרון עדין בין כל הגורמים המעורבים בהליך: הלקוח, הצד שכנגד, העדים וכמובן השופט. מה קורה כשהעד שאתה חוקר בבית המשפט לא מספק את התשובות שלהן אתה זקוק? מתי אם בכלל נכון להגיש בקשה לפסילת שופט? איך מגיבים להצעת פשרה לא מתאימה שהשופט דוחף אליה?

בפאנל שנערך בסוף השבוע במסגרת כנס עורכי הדין הצעירים של לשכת עורכי הדין באילת, בהנחיית שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ד"ר דפנה אבניאלי, השיבו בפתיחות חמישה עורכי דין מובילים על חלק מההתלבטויות המלוות אותם בעבודתם. עו"ד אביגדור פלדמן, אחד מהליטיגטורים (עו"ד שמתמחים בייצוג בבתי משפט) הבכירים בישראל, שייצג את נשיא המדינה לשעבר משה קצב בתיק עבירות המין, אך מייצג גם בתיקים מינהליים ואזרחיים; עו"ד ששי גז, סניגור פלילי ידוע; ועורכי הדין אייל רוזובסקי, בועז בן-צור ואביתר קנולר, שלושתם ליטיגטורים ותיקים ובכירים המתמחים בעיקר בייצוג בתיקים אזרחיים ומסחריים.



המנחה, השופטת אבניאלי, הסבירה לעורכי הדין כי מנקודת מבטו של השופט בתיק, "השופט מייחל לעורך דין שיעשה לו דיון מעניין. לא משנה אם זה יהיה ארוך או קצר. רצוי שעורך הדין ייצור כימיה עם השופט, כי זה מקדם אווירה טובה. אבל הציפייה היא שהמשפט יהיה מעניין, שהנושא יובא בפניו בצורה מושכת ושעורך הדין יהיה קשוב למה שקורה באולם - לצד השני ולשופט". ריכזנו את תשובותיהם ועצותיהם של עורכי הדין, איך להפוך את הדיון למעניין, מושך, ובעיקר - אפקטיבי ללקוח.



ליטיגטור מוצלח? זה מלידה



השופטת אבניאלי: "מה הופך עורך דין לליטיגטור מוצלח?"



עו"ד ששי גז: "זה מלידה, עורך דין טוב יידע לספר סיפור והוא בעל כושר שכנוע שיודע לכבוש שופט, לדעת להיכנס לו לנבכי המוח ולשכנע אותו. כושר ביטוי זה דבר אחר לגמרי. לפעמים אתה צריך להיות נודניק, חוצפן, לדבר בעברית פשוטה. כושר שכנוע זה לכבוש יעד: מוחו ולבו של שופט. אני רואה עורכי דין שמדברים יפה מאוד, אבל אין להם כושר שכנוע".



גז ממליץ לעורכי הדין שרוצים להצטיין בליטיגציה: "תלמדו לשכנע, עם בדיחה או חזרה על עצמך. אני רושם לעצמי דברים שהפריעו לשופט ומנסה לשכנע אותו בנקודות האלה. תטענו מה שאתם חושבים שהשופט רוצה לשמוע".



עו"ד אביגדור פלדמן השיב בנימה אישית יותר: "אני אדם מופנם וסגור מאוד, לא איש חברה שמתרועע. להופיע בבית המשפט זה מורכב מאוד. יש מקבילית מוחות שעובדת עליך כל הזמן: הלקוח, השופט, הצד השני, המשפחה של הנאשם שנמצאת באולם, המשפחה שלא נמצאת באולם. אתה צריך לחשוב ולתמרן בין מערכות הלחצים האלה. אני לא יודע אם זה כוח לשכנע או להבין את השדה המורכב הזה, שבו אתה נמצא ומגייס את כל הכישורים האישיים שלך: הידע, הפסיכולוגיה, הרחמים, האכזריות, יחסי המשפחה שלך - הכל מנותב להופעה בבית המשפט.



"כשאני גומר להופיע אחרי דיון, אני הרוס. פותח את הטלוויזיה ומרוקן לגמרי. זו מלאכה שמרוקנת את המשאבים האנושיים ולוקח יום עד שהם מתמלאים. למחרת הולכים שוב לבית המשפט".



עו"ד איל רוזובסקי: "ליטיגטור צריך ליהנות ולאהוב את המקצוע. צריך כישרון ועבודה קשה כדי להצליח. חשוב שיהיה חן ויכולת ליצור כימיה טובה, שיאפשרו שכנוע; מחשבה מהירה ויכולת לקבל החלטה מהירה בתנאי לחץ; חדות, יכולת מחשבה משפטית, גמישות מחשבתית, נכונות ויכולת להקשיב ולהיות קשוב לשופטים".



עו"ד בועז בן-צור: "בתחום שלנו אתה מפסיד או מנצח כמעט כל יום. צריך לדעת איך לחיות עם ניצחונות והפסדים. צריכה להיות מידה ניכרת של הזדהות עם הלקוח או עם העניין בתיק. אם אין הזדהות אתה לא יכול לגייס להט".



עו"ד אביתר קנולר: "ליטיגציה היא שואו ביזנס. אנחנו מופיעים מול כמה קהלים: שופט, הצד השני, העד, הלקוח. לכל אחד צריך לתת את ההצגה שלו בלי שכל השאר ירגישו שעזבנו את ההצגה שלהם. היכולת היא לשלוט בקהלים שונים. ליטיגציה היא אומנות להעביר לכל אחד באולם את מה שהוא מצפה ממך".



אבניאלי: "יש קו אדום שבו אתה אומר: בתיק או בלקוח הזה אני לא מעוניין לטפל?"



רוזובסקי: "אל תיקח לקוחות שאתה רואה שהם יבואו אליך אחר כך בטענות כי הם כבר מתלוננים או תובעים את עורכי דינם הקודמים. לא אקח לקוחות שאני יודע שלא יהיו מוכנים לשלם לי שכר טרחה או לקוחות שאם הם משלמים הם חושבים שהם קנו את נשמתך.



"אנחנו נכנעים לפעמים לתאוות הבצע ולוקחים לקוחות שלא היינו צריכים. מעולם לא הצטערתי על לקוח שלא לקחתי".



גז: "בתחום הפלילים הבעיה היא כשאתה לוקח לקוח אחד יותר מדי. אני לא לקחתי לקוחות בשני מקרים: יגאל עמיר ואלי פימשטיין (האב שרצח את בתו הפעוטה כנקמה בגרושתו; ה"ר). בתחום שלנו הלקוחות הכי קשים הם החפים מפשע והפסיכופטים. הלקוח הכי קשה הוא הפסיכופט החף פשע. אין תיק קשה, יש לקוח קשה. הלקוח נהייה קשה אם הציפיות שלו לא תואמות את שלך. אם אתה חושב שהוא יילך למאסר ארוך והוא חושב שמחר הוא משתחרר - זה לקוח קשה".



אבניאלי: "מה אתה עושה כשיש פשרה שאתה רוצה לקבל והלקוח לא מוכן?"



קנולר: "הנטייה של לקוח היא להקשיב לעורך דינו שמציע לו לקחת הצעה לפשרה. הבעיה של עורכי דין פעמים רבות היא בבית המשפט. עורך דין צריך לדעת לעמוד בנימוס, אבל בתקיפות מול שופט שמנסה להכריח אותך לקחת פשרה שנראית לך לא נכונה. ההכרח שהשופט מטיל על עורך הדין הוא לעתים בלתי אפשרי".



לכן, יעץ קנולר לעורכי הדין: "צריך לומר לשופט שאתה דוחה את הפשרה, ולא לחשוש. לא לקבל את האמירות שלו ש'אין סיכוי לתיק'".



רוזובסקי: "ברגע שהשופט מציע פשרה לא טובה, אתה רואה בו יריב. הדרך הכי טובה היא לתת לצד השני לדבר. הוא יתנגד לפשרה, והשופט יכעס עליו". רוזובסקי הסביר לעורכי הדין: "המטרה שלנו היא לשכנע את השופט, ולכן עלינו ליצור איתו כימיה טובה - כך שתהיה לו יותר נכונות לשמוע אותנו. גם כשיש הצעת פשרה שאנחנו לא רוצים, צריך לדחות אותה בצורה מנומסת, שלא תעליב את השופט. זו מלאכה עדינה לומר לא על הצעה, בלי לפגוע, להעליב או לגרום לשופט לשמור טינה".



"עורכי דין לא יודעים לפלרטט עם העד"



אבניאלי: "מה קורה כשעד, במסגרת חקירה נגדית בבית המשפט, לא נותן לך תשובות שאתה זקוק להן?"



פלדמן: "עורכי דין לא יודעים לפלרטט עם העד. לא רבים ולא מתנצחים עם עד. אתה צריך לחבק, ללטף את העד, תהפוך אותו לחלק ממך בלי שהוא ירגיש זאת. אני כמעט לא מגיע לבית המשפט עם חומר כתוב. השיטה שלי היא להתחיל את הטיפול בתיק בכך שיש לי בראש את הסיכומים (שמוגשים, בכתב או בעל פה, רק בסוף התיק; ה"ר). ואז אני מנסה לשבץ כל עד - לשאול את עצמי איך תראה התשובה שלו בסיכומים שלי. אני משתדל לא לשאול שאלות שהתשובות יזיקו לי".



לעורכי הדין שעורכים חקירות נגדיות ייעץ פלדמן: "חשוב שתדע את האג'נדה של העד. לכל עד יש אג'נדה. חלקם רוצים למצוא חן בעיני השופט, אחרים מרוגזים על מערכת המשפט. אתה מגלה את האג'נדה ברגע שבו אתה עומד מול העד וקשוב אליו. הקשב של עורך הדין צריך להיות כמו של פסיכיאטר. עורך הדין מנסה ללמוד דבר מתוך דבר, מתוך פליטת פה, מהאופן שבו העד משתמש במלים, ללמוד על ההשכלה והמקצוע שלו, הרקע שלו. צריך ללמוד ולחוש את העד".



אבניאלי: "איך אתה בונה חקירה נגדית של עד?"



רוזובסקי: "לחקירה נגדית אין כללים מוגדרים. יש תיקים שהדרך הטובה בהם היא לנעול עד על גרסה לפני הפאנצ'ליין שיש לנו ביד. יש תיקים שחשוב להתחיל עם העד בשאלה המרכזית ולערער לו את הביטחון. יכולה להיות דרך תוקפנית טובה לחקור עד, אבל אתה לא יכול לחקור בניגוד לטבע האישי שלך. אתה צריך להיות קשוב לעד".



לעורכי הדין ייעץ רוזובסקי: "תבואו עם רשימת שאלות כדי שלא תשכחו אילו שאלות לשאול. צריך להכין גם את העד שלך לחקירה נגדית, כך שיהיה קשה לתקוף ולערער אותו".



"היזהרו משופטים מחייכים"



אבניאלי: "האם תימנעו מהגשת בקשה לפסול שופט בשל החשש כי לאחר מכן השופט יזקוף זאת לרעתכם?"



גז: "בכל הקריירה שלי ביקשתי פעם אחת פסילת שופט והוא לא סלח לי, השופטים נעלבים. אם הוא יודע שאתם רוצים לפסול אותו הוא ישתוק". לעורכי הדין המליץ גז: "תנו לשופט לדבר. הוא יגיד לכם מה הבעיה בתיק. כשאני מגיע עם עוזר, אני מבקש ממנו שירשום לי מה אמר השופט. זה מצביע על מה הוא חושב. בסוף הוא זה שכותב את פסק הדין".



רוזובסקי: "הלקוח יכול לחשוב שהשופט נגדו מסיבות לא נכונות. לא תמיד הלקוח מפרש נכון את השופט ואת מה שקורה באולם, אבל אנחנו חייבים לנהל את התיק בצורה מקצועית. לפעמים השופט נגדנו גם מסיבות נכונות. בקשת פסלות מוגשת כשכלו כל הקצים והשופט מוטה בצורה קיצונית. יש שופטים שיודעים להסתיר זאת ואי אפשר לבקש פסלות".



לעורכי הדין אמר רוזובסקי: "בקשות פסלות לא טובות לכם, לתיק או ללקוח וצריך למעט בהן ככל האפשר. השימוש בכך כטקטיקה גורם נזק. אתה נכנס לעימות עם השופט, הוא יחליט נגדך ואיבדת את השופט ברמה האישית. לפעמים הבקשה באה אחרי שאיבדת אותו, אבל התפקיד שלך הוא לנסות לשכנע אותו לשמוע אותך".



בן-צור הסכים עם רוזובסקי ואמר כי "בקשת פסלות היא כלי בעייתי מאוד. אין בזה כמעט תוחלת למעט מקרי קיצון".



פלדמן ייעץ לעורכי הדין: "היזהרו משופטים מחייכים, כאילו כל טענה שלכם פתחתם בפני השופט עולם ומלואו".



אבניאלי: "עד כמה אתם משתפים פעולה או משתמשים בתקשורת בשלב הדיון?"



פלדמן: "המצב הנוכחי הוא שאין לך ברירה. בישראל שונאים עורכי דין, הם נתפשים כדמות זהה ללקוח. ככל שמתעבים יותר את הלקוח, כך מתעבים יותר את עורך הדין. זה מהניסיון שלי בתיק קצב.



"יצא לי להגן על אנשים לא נחמדים: אנסים, סוחרי סמים, ראשי ארגוני פשע. מעולם לא ספגתי מנה כזו של שנאה כמו שספגתי מתיק קצב, לא הזדהיתי עם הלקוח, אלא זוהיתי עם הלקוח כמי שמגן עליו תמורת מיליוני דולרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully