וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל שוקל השקעת חלק מיתרות המט"ח שלו, 70 מיליארד דולר, בשוקי המניות הגלובליים

רם עוזרי

29.3.2011 / 14:15

חוק בנק ישראל החדש מאפשר לבנק יותר דרגות חופש בניהול התיק; גודל היתרות יבחן ע"י ועדה מוניטרית



בנק ישראל שוקל להשקיע חלק מיתרות המט"ח הענקיות שברשותו, קרוב ל-70 מיליארד דולר, בשווקי המניות הגלובליים. זאת לאחר שבשנת 2010, בזמן שבורסות העולם הציגו תשואות של עשרות אחוזים, השיג הבנק תשואה נמוכה של 1.8% במונחי סל המטבעות. במונחים שקליים התשואה שמציג בנק ישראל שלילית ברמה 7.1%- הפסד מוערך של כ-15 מיליארד שקל.



את התשואה השלילית במונחים שקליים מסבירים בבנק בירידה החדה של שער הדולר. אולם, גם מבלי להתחשב בשער החליפין, תשואת ההחזקה של היתרות במונחי סל המטבעות (הנומרר), אשר עמדה כאמור על 1.2%, היתה נמוכה באופן משמעותי מהממוצע בין השנים 2001-2010 שעמד על 3.8%. גם בהשוואה ל-11 קרנות שפעלו בשוק האמריקאי והשקיעו בעיקר בשוק האג"ח הממשלתי, השיג ניהול התיק של בנק ישראל תשואה נמוכה ב-1% מממוצע התשואות.



אחד מתפקידיו של בנק ישראל, כפי שהוגדרו בחוק בנק ישראל החדש שנכנס לתוקפו ביוני 2010, הוא לנהל את יתרות המט"ח של המדינה. החוק החדש הגדיל את דרגות החופש של הבנק בניהול היתרות, אולם לא הביא כאמור לשיפור בפועל של התשואות על התיק.



"כניסת החוק החדש לתוקף הסירה את החסמים המשפטיים שמנעו את השקעת היתרות בסוגי נכסים פיננסיים שונים, שהוערכו בעבר על ידי הבנק כאפיקים רצויים להשקעת היתרות מההיבטים של כדאיות כלכלית וניהול סיכונים" כתבו בבנק בהקשר זה. "מאז כניסת החוק לתוקף הבנק שוקד על זיהוי ובחינה של הדרכים הראויות לניצול דרגות החופש הנוספות שהחוק החדש מעניק לו בבחירת הנכסים, לרבות האפשרות להשקיע חלק מהיתרות בשוקי המניות הגלובליים".



במהלך 2010 גדלו יתרות המט"ח של בנק ישראל ב-10.2 מיליארד דולר לעומת עלייה של 17 מיליארד בשנת 2009. נכון לסוף השנה הסתכמו יתרות המט"ח של הבנק בקרוב ל-70 מיליארד דולר. הגידול ביתרות, כותבים בבנק, "מחזק את עמידות המשק בפני משברים ומשפר את מעמדה של ישראל בסביבה הפיננסית הבינלאומית". ועדה מוניטרית שאמורה לקום מתוקף חוק בנק ישראל החדש, תקבע בין השאר את רמתן הרצויה של היתרות בטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully