וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את חוק החלב: יצור חלב גולמי ב-2.6 מיליארד שקל לשנה לא יהיה תחרותי

עמירם כהן

29.3.2011 / 20:53

מחזור המכירות לצרכנם של מוצרי חלב מוגמרים ושל חלב ניגר מסתכם ב-8.5 מיליארד שקל לשנה



בראשית השבוע אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את חוק החלב, שיזם שר החקלאות (לשעבר) שלום שמחון, המחזיק גם כיום בתיק החלב, שנמסר לו באופן זמני על ידי שרת החקלאות אורית נוקד. חוק החלב קובע כי הסכמות שהושגו באמצעות משא ומתן בין שלושת הגופים המעורבים בו, היצרנים, הממשלה והמחלבות, יעוגנו בחקיקה.




ענף יצור החלב הוא הענף החקלאי הגדול במשק ויצרני החלב מוכרים למחלבות חלב גולמי ב-2.65 מיליארד שקל לשנה. מחזור המכירות לצרכנם של מוצרי חלב מוגמרים ושל חלב ניגר מסתכם ב-8.5 מיליארד שקל לשנה.



החוק מעגן את הקריטריונים לקביעת הנוסחה לפיה משלמות המחלבות ("מחיר המטרה") את התמורה ליצרני החלב ובדרך זו מבטיח החוק את רווחיות היצרנים. כמו כן מעגן החוק את ניהול הענף באמצעות "מועצת החלב" המורכבת מנציגי היצרנים, המחלבות והממשלה.



מועצת החלב שפעלה עד כה על בסיס הסכמות שהושגו באמצעות משא ומתן בין הגורמים המעורבים בענף ולא על פי חוק, תהיה מופקדת גם על יישום תכנון היצור, שיקבע כבעבר בדרך מנהלית על ידי משרד החקלאות ולא על בסיס תחרותי, על אכיפת התכנון הזה על היצרנים. החוק גם מקנה למועצת החלב כלים לבקרה ופיקוח על היצור. אחד התפקידים החשובים ביותר של מועצת החלב יהיה לקבוע את מכסת יצור החלב לה יהיה זכאי היצרן. המכסות יוענקו ליצרנים משקולים שונים, בין היתר על פי העדפות מגזריות שהממשלה תקבע אותן כמו עדיפות לישובי הפריפריה וקו העימות ולהתנחלויות החקלאיות. על פי החוק, מכסות יצור חלב לא ימסרו באמצעות במכרזים חיצוניים אלא באופן מנהלי לגופים התיישבותיים "מתוכננים" (קיבוצים, מושבים, מושבות חקלאיות, חוות בודדים).



מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר אמר כי החוק מבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו לציבור במחירים סבירים, תוך הבטחת איכות ובטיחות: "החשוב מכל, הוא מבטיח פרנסה הוגנת ליצרני החלב הישראלים. במציאות של היום, כשיצור מוצרי החלב ושיווקם עובר לידי ידיים פרטיות (69% ממחלבות תנובה מוחזקים בידי המגזר הפרטי ו-100% ממחלבות שטראוס וטרה), החוק יביא לאיזון הענף ולהגנה על היצרנים מפני איומים מבחוץ ובכך גם הגנה על המחירים לצרכן. לרפתנים מבטיח החוק כי יהיה רוכש לתוצרתם, ימנע מצב בו לא יהיה פיקוח על כמויות החלב שיגיעו לשוק, או שהחלטות כלכליות או פוליטיות יאפשרו לגלי יבוא של מוצרי חלב לסכן את היצור המקומי. החוק גם יגן על השוק המקומי מפני השתלטות של מחלבה כזאת או אחרת, יבטיח חלב מתוצרת הארץ ופרנסה לעשרות אלפי מפרנסים במגזר החקלאי בתעשייה ובשיווק כמובן יבטיח כי החלב ומוצריו יהיו כשרים באמצעות פיקוח תמידי".



בישראל 969 רפתות ליצור חלב בקר ובייצור החלב עוסקים למעלה מ-3,000 רפתנים. 167 רפתות הן בבעלות קיבוצים ומושבים שיתופיים המייצרים 58% מהחלב ו787 רפתות הן בבעלות חברי מושבים ואיכרים בכמה מושבות חקלאיות. 1% מהחלב מיוצר בבתי הספר החקלאיים.



עדר החלב בישראל מונה 125 אלף פרות שיניבו ב-2011 1.325 מיליארד ליטר כמות המבטאת גידול של 6% בהשוואה ל-2010. צריכת החלב ומוצריו בישראל מסתכמת בכ-170 ליטר לנפש לשנה, לעומת 250 ליטר בארה"ב, 300 ליטר בשוודיה, 250 בהולנד ו263 באיטליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully