וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות נכסים יועברו מהמינהל לעיריית באר שבע

מאת שלומית צור

30.3.2011 / 7:13

מבנים ריקים מהתקופה העותמאנית יועברו לידי העירייה לטובת שימושים ציבוריים ומגורי סטודנטים



>> עיריית באר שבע צפויה להגדיל את מלאי הנכסים שלה: ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' וסמנכ"ל השיווק במינהל מקרקעי ישראל רונן כהן שור הגיעו באחרונה להסכם שלפיו עשרות נכסים בבעלות המדינה (נכסי ר.פ) בעיר העתיקה בבאר שבע יועברו לידי העירייה - כך נודע ל-themarker. ההסכם בין הצדדים צפוי להיחתם בימים הקרובים.



בעיר העתיקה מבנים רבים מהתקופה העותמאנית, בעיקר חד-קומתיים וברובם מוזנחים ונטושים, הנמצאים בבעלות המדינה. לפי הסיכום, רק המבנים שכיום ריקים, בהם מבנה ברחוב ההסתדרות ששימש בעבר כבניין קצין העיר וכיום אינו בשימוש, יועברו לידי העירייה לטובת שימושים ציבוריים ומגורי סטודנטים. טרם נקבע מהו הסכום המדויק שתעביר העירייה למינהל עבור הנכסים, אך המינהל צפוי לקזז משווי הבניינים את הסכומים שתשקיע עיריית באר שבע בשיפוצם.



בכוונת העירייה להכשיר את המבנים לשימושים ציבוריים שישתלבו עם תוכנית העירייה לעודד צעירים וסטודנטים לגור בעיר העתיקה - תוכנית הכוללת בין היתר הקמת גלריות, מוזיאונים, סדנאות בתחומי התרבות והאמנות על מנת להחיות את האזור.



ראש העירייה דנילוביץ' אישר את הפרטים והסביר כי "בסוף שנות ה-80 העיר העתיקה בבאר שבע דעכה בעקבות הקמת קניון באר שבע ומרכזי הפאואר סנטר שקמו אחריו. עד לפני כמה שנים, אנשים שהחזיקו נכס בעיר העתיקה לא יכלו לשלם ארנונה, והעדיפו לוותר על דמי שכירות לשוכרים רק כדי שישלמו את הארנונה במקומם".



לדברי דנילוביץ', בשנים האחרונות החליטה העירייה להחיות את העיר העתיקה, ולשם כך יצרה צו ארנונה חדש בעיר העתיקה, שהוריד את תעריפי הארנונה במתחם ב-30% עבור שימושים של תרבות, אמנות, גלריות, בתי קפה ומלונות בוטיק. "הבנו שמה שחסר בעיר העתיקה כדי להחיותה הוא מגורים, והמטרה שלנו היא ליישב סטודנטים בעיר העתיקה", הוסיף דנילוביץ'.



"היזמים מזהים פוטנציאל עסקי"



"בבאר שבע יש הזדמנות כי לומדים בה 30 אלף סטודנטים בחמישה מוסדות אקדמיים. זאת בנוסף לעובדה שפרופיל האוכלוסיה הוא צעיר - מתוך 205 אלף תושבים, מחצית הם מתחת לגיל 34", אמר עוד דנילוביץ'. "לפני שנה פנינו למינהל בבקשה למסור לנו את כל 20 המבנים הפנויים, כי אי אפשר להשאיר אותם כך. מדובר במבנים נטושים שנכנסו אליהם כל מיני הומלסים, בעיקר כשערך הנדל"ן בעיר העתיקה עלה מאוד בשנים האחרונות. אם בעבר זה היה נטל להחזיק נכס בעיר העתיקה, כיום היזמים מזהים פוטנציאל עסקי, ושני מלונות בוטיק הולכים להיפתח בעיר העתיקה. מאחר שייעוד המבנים האלה הוא ציבורי, יזמים לא יכלו לקנות אותם".



לדברי דנילוביץ', העירייה תשביח את הנכסים האלה ותכניס אליהם מבני תרבות, מוזיאונים, גלריות, תיאטרון וגם מבני מגורים לסטודנטים, בשיתוף פעולה עם גופים כמו עמותת אור ועמותת איילים ועם אגודות הסטודנטים בעיר. "המינהל מבין שיש פה אחריות גדולה ושהאינטרס של המדינה הוא שהמבנים האלה לא יישארו נטושים, ועדיף להקצות אותם עבור פרויקטים ציבוריים".



ההסכם להעברת המבנים מהמינהל לידי עיריית באר שבע מצטרף להחלטה שהעבירה השבוע ועדת השרים לענייני הנגב והגליל, בראשותו של השר סילבן שלום, להעניק 500 שקל בחודש עבור השתתפות בדמי שכירות לסטודנטים שיתגוררו בעיר העתיקה בבאר שבע למשך שלוש שנים. לדברי דנילוביץ', אם בתום שלוש שנים תפסיק המדינה את הסבסוד לסטודנטים, העירייה תפעל להמשיך את הסבסוד מקופתה.



כמו כן מקימה העירייה ציר של שלושה מוזיאונים, בהם מוזיאון ארכיאולוגי, מוזיאון המדע בשיתוף קרן רש"י ומוזיאון הנגב שכבר פועל. בעירייה מדווחים כי סך ההשקעה בעיר העתיקה, שהוא כיום 53 מיליון שקל, יגיע לכ-130 מיליון שקל יחד עם הקמת ציר המוזיאונים.



במינהל מקרקעי ישראל מסרו כי "בהמשך לסיכום ישיבת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד השיכון ומנכ"לית משרד המשנה לרה"מ בנושא העיר העתיקה באר שבע, עוד מ-2007 נסקרה בהרחבה תוכנית מפורטת לשיקומה של העיר העתיקה בבאר שבע ולהפיכתה למוקד משיכה תיירותי, ומוקד מגורים לצעירים ולסטודנטים. בוועדת המנכ"לים הוחלט להפסיק מכירת דירות ר"פ פנויות".



עוד נמסר מהמינהל כי בסיור שהתקיים עם ראש העיר, נציג ר"פ והמינהל לפני כמה חודשים הוצגו נכסים פוטנציאליים ריקים, ועשרה נכסי ר"פ פנויים אושרו מאז להעברה לעירייה: "מצבם הפיסי של הנכסים מצריך השקעה גבוהה בשיפוץ שתחול על עיריית באר שבע, ככל שיידרש למימוש צורכי ציבור. יצוין כי מדובר בשימושים ציבוריים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully