וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דור 4 בסלולר בדרך לישראל: יאפשר גלישה מהירה בכל מקום

מאת אמיתי זיו

30.3.2011 / 7:09

צוות ממשלתי גיבש תוכנית להקמת רשת סלולר בטכנולוגיית LTE, המאפשרת העברת מידע רב ובמהירות גבוהה יותר



>> דמיינו את עצמכם יושבים עם מחשב נייד ברכבת, מחברים אליו מודם סלולרי וגולשים במהירות של 80 מגה-ביט לשנייה. כעת החלום הזה עומד להתגשם. באיחור גדול אחרי כמעט כל המדינות המערביות, דור 4 בסלולר עומד להגיע לישראל. צוות ממשלתי בין-משרדי, שהיו שותפים לו נציגי משרד התקשורת, האוצר והביטחון, סיים בימים האחרונים את עבודתו על הקצאת תדרים לדור ה-4 בסלולר בישראל.



לטכנולוגיה שמאחורי דור זה קוראים lte והיא צפויה להחליף את הטכנולוגיה שבה מחזיקות כיום חברות הסלולר הישראליות, gsm בדור 3.5. טכנולוגיית ה-lte מאפשרת גלישת אינטרנט במהירויות של בין 80 ל-100 מגה-ביט לשנייה לטלפונים סלולרים, למחשבים ניידים ולטאבלטים. ככזו, היא מאפשרת אפליקציות מתקדמות חדשות ומהווה תחרות במהירות שמספקות רשתות הקוויות.



הצוות החליט על הקצאת תדרים חדשה שתאפשר לחברות הסלולר להקים רשתות lte. הקצאת תדרי ה-lte תהיה בהיקף של 100 מגה-הרץ, וכל חברה תוכל לרכוש עד 20 מגה-הרץ - כלומר תדרים לחמש חברות. הצוות הביא בחשבון שבקרוב יוקמו בישראל עוד שתי חברות סלולר.



הצורך ברשתות דור 4 נולד בעקבות גידול בביקוש לרוחב פס סלולרי. העלייה החדה בצריכת data בקרב חברות הסלולר היא עובדה ידועה בישראל ובחו"ל. על פי מחקרים, צריכת ה-data הסלולרית תכפיל את עצמה פי 10 ויותר עד 2015. על כן, חברות הסלולר רואות את עתידן כספקיות אינטרנט ותוכן ויודעות כי הרשתות הנוכחיות מוגבלות ביכולת שלהן לטפל בצריכת תקשורת נתונים נרחבת.



מסיבה זו, שלוש חברות הסלולר, פרטנר, פלאפון וסלקום, דחפו להקצאת התדרים כשהן הופיעו מול צוות ה-lte הממשלתי בחודשים האחרונים. פרטנר כבר חתמה על הסכם לרכישת ציוד רשת lte מחברת אריקסון בהיקף כספי של 100 מיליון דולר.



עבור חברות הסלולר, מדובר בהשקעה כספית לא מבוטלת. במשרדי הממשלה מעריכים כי ההכנסות הצפויות מהמכרז להקצאת התדרים יגיעו לכמיליארד שקל, וכל חברה תשקיע מאות מיליוני שקלים עבור רכישת התדרים. בנוסף, כל חברה תצטרך להשקיע עוד מאות מיליוני שקלים בהקמת הרשת. הערכה היא שכל חברה תקים כ-3,500 אתרי סלולר (אנטנות) חדשים כדי להשיג כיסוי ארצי מלא.



משרד הביטחון יפנה תדרים



התדרים שיוקצו הם בטווח 1,800 מגה-הרץ, שכרגע פנויים, ועוד בטווח 2,500-2,700 מגה-הרץ, שכרגע משרד הביטחון וצה"ל משתמשים בהם. לשם כך נקבעה תוכנית פינוי תדרים של שנתיים ומנגנון פיצוי למשרד הביטחון. עוד נקבע כי משרד הביטחון יקבל לפחות 200 מיליון שקל מהכנסות המכרז.



הצוות דן גם באפשרות להקצות תדרים שמתפנים כעת עם סגירת מערך השידור האנלוגי בטלוויזיה בטווח 700 מגה-הרץ. ואולם, לבסוף הוחלט שלא להקצות תדרים אלה בשלב זה בגלל התנגשות עם תדרים שמשמשים את הרשות הפלסטינית והמדינות השכנות. דיון נוסף בתדרי 700 מגה-הרץ יעשה בעתיד.



משהסתיים שלב גיבוש ההמלצות להקצאת התדרים, משרדי הממשלה צריכים להגיע כעת להסכם חתום עם משרד הביטחון על פינוי התדרים, תהליך שצפוי להתרחש בהדרגה במשך שנתיים. אחר כך יצטרך שר התקשורת, משה כחלון, להקים ועדת מכרזים חדשה לדור ה-4, שתתכנס ותכתוב את מסמכי המכרז. הערכה היא שבעוד שישה חודשים כבר יפורסם המכרז החדש לתדרי דור 4 ואחריו יתבצע שלב בחירת הזוכים והקמת הרשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully