וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם טבע ודין: "לבטל את הטבת המס שאושרה ברגע האחרון לתמר"

מאת אבי בר-אלי

30.3.2011 / 7:16

העמותה פנתה לח"כים בבקשה לבטל את הפחת הכפול שאושר לשותפות תמר; משמעות ההטבה: עשרות מיליוני דולרים



>> רגע לפני אישורו היום של חוק מיסוי רווחי הגז והנפט החדש במליאת הכנסת - קוראת עמותת אדם טבע ודין (אט"ד) לבטל את הטבת המס שאושרה לשותפות תמר בחטף בדיון בוועדת הכספים בשבוע שעבר.



מדובר בהבטחה לפחת מיידי, במסגרתו המדינה תכיר בהוצאות החיפוש והפיתוח של מאגר תמר כהוצאה פירותית - הוצאה שניתנת לניכוי מיידי מן החבות במס. זאת, אף שלמאגר תמר כבר הובטח במסגרת החוק פחת מואץ של 15% במקום 7% כיום. הטבה זו אושרה לחברת דלק אנרגיה לפני כינונה של ועדת ששינסקי בהליך פרה-רולינג (החלטה מקדמית) מטעם רשות המסים.



עם פרסום המלצות ועדת ששינסקי למיסוי רווחי הגז והנפט, בוטל למעשה הפרה-רולינג - והוחלף בשורת הטבות אחרות (דוגמת הפחת המואץ). ואולם, בדלק אנרגיה דרשו מוועדת הכספים לאשרר את המסמך, אף שמדובר בפרשנות לתקנות מס הכנסה ולא בהסכם מחייב.



במשרד האוצר טענו אז כי מכיוון שמשמעות ההיענות לדרישת דלק עשויה להסתכם בעשרות מיליוני דולרים, הרי שקבלת ההטבה שבמסמך צריכה לבוא במקום הפחת המואץ שהובטח לחברות הגז במסגרת חוק ששינסקי. ואולם, לקראת סיום ההצבעות על סעיפי החוק בוועדת הכספים בשבוע שעבר, הוכנסה במפתיע ההטבה אל התיקונים המוצעים בתקנות מס הכנסה - ואושרה בידי חברי הכנסת.



לפי הערכות, תסתכם ההטבה בהפחתה של 10-20 מיליון דולר בחבות החברות במס. "לא מדובר בהסכם מחייב שמקבע את חוקי המס, ואסור לתת לנציג דלק אנרגיה להטעות כך את חברי הוועדה", כתבה אט"ד לחברי הכנסת. "פרה-רולינג הוא פרשנות של הדין הקיים בלבד, אין מדובר בהבטחה שלטונית או בהסכם הכובל את המדינה".



בהמשך המסמך שהוגש לח"כים, דורשת אט"ד להעלות בחזרה את שיעור ההיטל המגזרי שייגבה מחברות הגז, מ-50% ל-60%, לאחר שהורד בדו"ח הסופי של ששינסקי. עוד מבקשת העמותה להקדים את גביית ההיטל המגזרי החדש שיוטל על רווחי חברות הגז לאחר שיכסה 120% מהוצאותיהן במקום הבטחת כיסוי של 150% בהצעת החוק, ולהגיע אל שיעורו המרבי של ההיטל לאחר כיסוי 200% מההוצאות במקום 230%. בנוסף מוצע לבטל את הסעיפים המיטיבים עם מאגר תמר, המעניקים לו הבטחה לכיסוי של 200% ו-280% בהתאמה, לפני גביית ההיטל.



בתוך כך החלו אתמול פעילי פורום פעולה אזרחית בשיגור הודעות דואר אלקטרוני ומסרונים אל חברי הכנסת ועוזריהם הפרלמנטריים - ובהם הקריאה להימנע ממתן הקלות נוספות לחברות הגז. בפורום תקפו השבוע בחריפות את הלוביסטים מטעם חברות הגז וקראו להם לערוך "חשבון נפש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully