וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אספקת הגז המצרי שבה - אך לא במלואה

אבי בר-אלי

30.3.2011 / 9:41

EMG המצרית אולי חזרה לספק את הגז לישראל, אך כמות הגז טרם הגיעה ל-80% מהנפח הנדרש. בכיר מצרי: "לא בטוח שנוכל לפתוח את חוזה הגז עם ישראל - אבל נבדוק מה ניתן לשפר"

ספקית הגז המצרית EMG לא שבה להזרים את מלוא כמות הגז שלה היא מחויבת בהסכם הגז מול ישראל. מדיווחים במצרים עולה כי חידוש אספקת הגז לישראל לפני שבועיים - לאחר שהושבתה משך חודש וחצי לאחר הפיגוע החבלני בסיני - החל ב-40% מן הנפח החוזי בין המדינות, אך לא הגיע עדיין ל-80% מן הכמות. "זה מספק את הישראלים לפי שעה", אמר לאתר "אל-אהרם" בכיר מצרי, אשר הוסיף כי להערכתו מדובר בכשל טכני ולא פוליטי. "בינתיים ישראל לא עודכנה בדבר כל שינוי מתוכנן מצדה של מצרים לגבי הגז המיוצא. לא ידוע לנו על כל החלטה פוליטית לשנות את תנאי ההסכם", אמר.

באשר לחששות בישראל מפני פתיחה שנייה של הסכם הגז בין המדינות, לאחר ייקור הגז בכ-46% ב-2009, הוסיף הבכיר כי "הישראלים מצפים ודאי לשינוי נרחב במערכת היחסים הכללית בין מצרים לישראל, לאור חילופי המשטר, והם ודאי יודעים שנושא הגז עשוי להיות אחד מהם".

הבכיר הוסיף כי עסקת הגז אשר נחתמה ב-2005 בין המדינה נעשתה "הרחק מן הביקורת המצופה ממשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, והבטיחה תמחור מועדף של הגז המיוצא לישראל למשך 20 שנה". לדבריו, מעטים מאוד האנשים מכירים את הפרטים המדויקים של החוזה, או נחשפו אליו. ואולם, טען, "כמה משערים כי המחיר הנקוב בחוזה הוא זה שאמנם זורם לקופת המדינה, אבל סכומי כסף גדולים אחרים מוזרמים במקביל לחשבון בנק של מישהו אחר - או אפילו הוזרמו כמקדמה".

"סעיפים הלא הוגנים"

בדיווח ב"אל-אהרם" נטען עוד כי בימים האחרונים נפגש שר החוץ המצרי נביל אל-ערבי עם מנכ"ל משרד החוץ הישראלי בקהיר. לפי הדיווח, השניים לא התמקדו בפגישתם בנושא יצוא הגז, ואולם, כך נטען, "ישראל הביעה את ציפיותיה לראות את היחסים שבים לנורמליות בכל החזיתות: הפוליטית, הכלכלית והביטחונית". אל-ערבי, כך נמסר, הדגיש בפגישה את מחוייבות קהיר להסכם השלום בין המדינות, אך לא נשא הבטחות כלשהן.

לפי הדיווח, נפגש המנכ"ל הישראלי גם עם שגריר ארה"ב בקהיר - לאחר התערבותה של ארצות הברית בהימשכות הפסקת הזרמת הגז בתחילת החודש. זאת, בעקבות פניית בעלי המניות האמריקנים ב-EMG, סם זל ודייוויד פישר. "קהיר מודעת לכך שהיא עשויה לעמוד בלחץ אמריקאי ומערבי אחר לדבוק בסעיפים הלא הוגנים של חוזה הגז אשר נחתם בתקופת משטר מובראק", נכתב בדיווח, אך צוין כי מומחי משפט בוחנים את האפשרות להשתחרר חוקית מן החוזה, לצד האפשרות לנהל משא ומתן מחודש על כמה מן הסעיפים בו.

"ייתכן שזה יהיה בלתי אפשרי לנהל משא ומתן מחודש על כל סעיפי העסקה, אבל נראה מה נוכל לעשות כדי לשפר את המצב", אמר אחד מהמומחים המשפטיים המקורב לבדיקה. הוא הוסיף כי לאור העובדה כי העסקה נחתמה בכמה שלבים, הבדיקה עדיין נמשכת, וזו תימשך לפני שיהיה ניסיון למשא ומתן מחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully