וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מעלה את תחזית הצמיחה ל-4.5%

רם עוזרי

30.3.2011 / 13:45

נגיד בנק ישראל העלה את התחזית לשנת 2011 מ-3.8% ל-4.5%. לדבריו, בהגשת דו"ח בנק ישראל לשנת 2010: "בין שמירה על מסגרת התקציב והורדת מסים, אעדיף את התקציב"

אם נגיע למצב שבו יש לבחור בין שמירה על מסגרת התקציב והצורך להמשיך ולהוריד מסים, אעדיף שנשמור על מסגרת התקציב", כך אמר היום סטנלי פישר במסיבת עיתונאים לרגל הגשת דו"ח בנק ישראל לשנת 2010. לאורך הדברים נראה היה שהדבר המרכזי שמטריד כיום את הנגיד הוא מסגרת התקציב והלחצים לפרוץ אותה.

"עברנו את המשבר בצורה טובה. גילינו שיש גז במים הטריטוריאליים של ישראל. אנחנו מתחילים לחשוב שיש לנו הרבה כסף להוציא. זה לא נכון", הזהיר פישר. "המצב הגיאו פוליטי שלנו השתנה ועדיין לא ברור אם לטובה. בסביבה שבה אנחנו חיים יש הרבה יותר אי ודאות ביחס ללפני מספר חודשים. צריכים לקוות שלמה שקורה יתן אפשרויות לשלום, אבל יכול להיות שזה יחייב אותנו לשפר את המצב הבטחוני שלנו וזה דורש הוצאות".

עוד הוסיף פישר כי "המשק שלנו איתן ויכול לשלם על הצרכים החינוכיים והביטחוניים, אבל כדי שנוכל לעשות זאת יש לשמור על משמעת תקציבית ומוניטרית. אלו ימשיכו להיות היסוד של עצמת המשק הישראלי".

פישר הזהיר בעיקר מפני העלאות השכר במשק לאור העליות בשיעורי האיפלציה של המשק. "אלו שלא זוכרים את ההיסטוריה גורלים לחזור על ההיסטוריה", אמר פישר. "יש לנו היסטוריה של 1995 כאשר מסיבות לא טובות היו עליות בשכר שהביאו לאינפלציה ולהעלאת ריבית. אין ספק שיש מקומות בהם יש עיוותים בשכר, אבל אנחנו לא יכולים לעבור לצמיחה כללית ברמת השכר.

בכל מה שקשור למדיניות המוניטרית, בייחוד לאור העלאת הריבית האחרונה, אומר פישר כי מדיניות המוניטרית ממשיכה להיות מרחיבה וכי בשנתיים הקרובות הריבית צפויה לעלות לפי המודלים של הבנק. "בתוחלת הריבית תעלה בערך ב-1% בעוד שנה אבל אני לא יכול להבטיח. זה יכול להיות פחות וזה יכול להיות יותר. נעקוב אחר האינפלציה". ללוקחי המשכנתאות של החודשים האחרונים אמר פישר כי "התשלומים במשכנתאות צמודות פריים עלולות לעלות בשנה הקרובה. זה מה שאמרנו לאורך כל הדרך".

ביחס לפערי ההכנסה במשק ולשכר הבכירים, אומר פישר כי יש להפריד בין נטיית הלב האישית ובין טובת המשק. "אני לא מחבב פערי הכנסה גדולים באופן אישי. השאלה היא מה טוב למשק ולצמיחת המשק. שם יכול להיות ששכר גבוה הוא מוצדק מכיוון שהם תורמים לצמיחה. אם יש מנהל מצוין שיכול לשנות עתיד של חברה שמעסיקה אלפי מעסיקים, יכול להיות שלהביא אותו יעשה טוב לעובדים של החברה". עוד הוסיף פישר בהקשר זה כי הממשלה לא יכולה להחליט מהו השכר היעיל למשק. "לכן יש דירקטוריונים והם צריכים להצדיק את החלטותיהם. מנסים להשפיע בדרך זו על איך הם קובעים את השכר של כולם ובעיקר של אלה שמרוויחים הרבה".

תחזית הצמיחה מתעדכנת

לבסוף, התייחס פישר ליתרת הרזרבות של הבנק ולביקורת שנשמעת לאחרונה ביחס לעובדה שבנק ישראל לא מחזיק זהב. "מי שמחזיק בזהב נראה כמו גאון אם מסתכלים על התשואות בשנתיים האחרונות. אם בוחנים את זה לאורך יותר שנים, הם נראים קצת פחות גאונים", כך השיב פישר לשאלה בנושא. "בשנות ה-80 ביקרתי כאן במקרה ביום שבו בנק ישראל החליט למכור את כל יתרות הזהב שלו. המחיר היה אז 800 דולר. אם בנק ישראל לא היה מוכר, הוא היה מקבל עליו תשואה של 2% בשנה במונחים נומינליים. היה משתלם הרבה יותר להחזיק אג"ח של ארה"ב בתקופה הזו".

קרנית פלוג, ראש מחלקת המחקר בבנק, הציגה את הנתונים המרכזיים מדו"ח בנק ישראל לשנת 2010. הדבר המרכזי בדבריה היה עדכון תחזית הצמיחה לשנת 2011. בנק ישראל מעדכן את תחזית הצמיחה שלו לשנת 2011 מ-3.8% ל-4.5%.

כך אומר נגיד הבנק, סטנלי פישר, במסיבת עיתונאים שזה עתה הסתיימה לרגל הגשת דו"ח סיכום שנת 2010 של הבנק. שיעורי צמיחה גבוהים מבמדינות המפותחות, אבטלה נמוכה ביותר בעשור האחרון, עלייה בצד השימושים, וזינוק במחירי הדיור ובשוק המניות הישראלי, כל אלה עומדים ברקע עדכון תחזיות הצמיחה של בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully