וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר חוק ששינסקי למיסוי הגז והנפט של ישראל

פנחס וולף

30.3.2011 / 16:30

לאחר חודשים ארוכים של לחצים, אישרה הכנסת את חוק ששינסקי למיסוי הגז והנפט של מדינת ישראל. שר האוצר שטייניץ: "זה רגע מכונן וחשוב - תיקנו עוול מוסרי"

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) ברוב גדול של 78 חברי כנסת מול שני מתנגדים בלבד את חוק שישנסקי למיסוי הגז והנפט של מדינת ישראל, בקריאה שניה ושלישית. החוק, שהוגש על ידי שר האוצר יובל שטייניץ, מבקש להעלות את התמלוגים על הרווחים מהנפט והגז שמופקים בישראל. החוק התבסס על דו"ח שהגישה ועדה בראשותו של פרופ' איתן ששינסקי, אותו אימצו שר האוצר וראש הממשלה בנימין נתניהו. בחוק תמכו חברי קואליציה ואופוזיציה גם יחד.

החוק, שעבר תוך חודש בשלוש קריאות, קובע כי התשלום בגין אוצרות הגז והנפט יגבה בדרך של היטל על הרווחים ולא בדרך של העלאת התמלוגים המשולמים על ידי חברות הגז והנפט. החוק מעגן גם הוראה לממשלה להקים קרן לרווחי התמלוגים עד סוף 2011.

שר האוצר יובל שטייניץ בירך על אישור החוק ואמר: "זה רגע מכונן וחשוב, שבו הכנסת התעלתה מעל לכל המחלוקות, קואליציה ואופוזיציה, ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, כמעט פה אחד מכל קצוות הבית, הכנסת התאחדה להצעת חוק על פי דו"ח ועדת שישנסקי".

"המצב עד כה - בלתי מוסרי"

עוד הוסיף שטייניץ, "כשהחלטתי לפני קצת יותר משנה, בפברואר 2010 להקים ועדה מקצועית לבחינת משטר התמלוגים, ידעתי שיהיה קשה, ארוך וממושך. לא ידעתי עד כמה. זו הצעה חשובה ונכונה מאין כמותה מבחינה כלכלית, חברתית, מוסרית".

"המצב עד כה היה בלתי מוסרי בעליל שאזרחי המדינה היו היחידים בעולם שלא נהנו מאוצרות הטבע של המדינה שלהם", אמר שר האוצר, "תיקנו עוול מוסרי. המאבק הפך להיות גם על הדמוקרטיה הישראלית בגלל הקמפיין שלעיתים היה לגיטימי ולעיתים היה אגרסיבי וחצה קווים אדומים".

השר אף פנה למשקיעים ואמר: "אתם לא אויבים. המאמצים שלם ראויים להערכה. החוק הוא לא נגדכם. הוא חוק בעד מדינת ישראל ועם ישראל ומשאיר לכם תמריצים ורווחים נאים אבל דואג שאוצרות הטבע של כולנו, כולנו נהנה מהם".

במהלך הדיון שקדם להצבעה, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי, "אלו השעות היפות של הכנסת, אנו מאשרים כעת חוק שיש לגביו בסופם של הדיונים קונצנזוס או כמעט קונצנזוס, כולם מסכימים עם עקרונות החוק, אנו מדברים בחוק הזה על מה שיקרה בדורות הבאים. מדובר על אחד המהלכים הכלכליים מהחשובים שהכנסת חוקקה".

לדבריו, "הסיבה שזוהי שעתה היפה של הכנסת היא כי לאזרח הקטן שאיננו משקיע, ומתקשה להתגבר על המשכורת
החודשית שלו, אין לוביסטים או יחצנים. אנו רואים את עצמנו כמייצגי הציבור הזה והחוק הוא ראוי ולרווחת כל אזרחי ישראל".

לשבחי החוק הצטרף יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) שאמר כי "הצעת החוק היא הצעה מאוזנת, נכונה וראויה, המבטאת מחד את בעלות המדינה על משאבי הטבע המצויים בתחומה ואת זכאות כלל אזרחי המדינה ליהנות מפירות משאבים אלו, ומאידך ההצעה אינה פוגעת במיזמי הנפט ואינה מפחיתה את התמריץ של אותם מיזמים להמשיך במלאכה החשובה של גילוי המשאבים".

"חקיקת שישנסקי היתה מלחמה לא קונווציונאלית בה הצליחו הטייקונים לפעול בעורף הדמוקרטיה ולהחדיר סוס טרויאני למשכן", אמר שאמה והוסיף, "הדמוקרטיה ניצחה. אחרת היתה הופכת ל'טייקונוקרטיה'. עם ישראל יוצא ערב הפסח הזה מעבדות למקורות אנרגיה זרים ומזהמים לחירות אנרגטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully