וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחה אמריקאית: הדולר בשפל של שנתיים וחצי

רם עוזרי

31.3.2011 / 14:20

הצעדים האחרונים של בנק ישראל הובילו את הדולר לירידה של 1% מהשער היציג אתמול - ולראשונה מאז ספטמבר 2008המטבע האמריקאי חצה את קו ה-3.5 שקלים

מהלך ההיחלשות של הדולר נמשך: המטבע האמריקאי נסחר בשעה זו בין הבנקים ברמה של 3.478 שקלים, ירידה של 1% ביחס לשערו היציג שנקבע אתמול. קונצנזוס ההערכות של בלומברג קובע כי שערו של הדולר יישאר בשנת 2011 סביב רמת 3.5 שקלים, אולם הצעדים האחרונים של בנק ישראל ואי התערבותו במסחר עד כה, מציבים סימן שאלה ביחס להערכה זו.

"החברות בונות על זה שבנק ישראל ייכנס לשוק", אומר יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו. "אם בנק ישראל לא יתערב בשוק המט"ח הדבר יגרור את היצואנים לבצע הגנות על הדולר בפעילות ארוכת טווח שתגרור היצעים גבוהים מעבר להיצעים הספקולטיביים. החשש של היצואנים היום הוא הידרדרות של הדולר בחזרה לרמת השפל הקודמת של יולי 2008, אז הגיע הדולר לשפל של 3.23 שקלים". עוד הדגיש פריימן כי המסחר היום הוא מסחר של סוף החודש וסוף הרבעון, שמאופיין בפעילות דו כיוונית שבו יש ביקושים והיצעים ערים למט"ח מצד הסקטור העסקי.

השאלה המרכזית המעסיקה את סוחרי המט"ח היום היא מה תהיה ההתערבות של בנק ישראל במסחר בדולר. זאת לאחר שבשנת 2009 רכש הבנק בשוק 24 מיליארד דולר ובשנת 2010 רכש 12 מיליארד דולר נוספים ובכך מנע את צניחת שערו. בבנק ישראל הזהירו במסגרת הדו"ח השנתי שהוגש אתמול כי "היכולת להתמיד בה (מדיניות רכישת הדולרים, ר.ע.), תוך תהליך העלאתה של הריבית ועל רקע כוחות בסיסיים שפעלו לייסוף, הצטמצמה במשך הזמן".

אמש במסיבת עיתונאים לרגל הגשת הדו"ח התייחס פישר לשאלת ההתערבות במסחר בדולר ואמר כי בנק ישראל יתערב במסחר, ברגע שיירשמו סטיות משמעותיות משער חליפין של שיווי משקל. לכאורה - וזו גם העמדה הרשמית של בנק ישראל - אין כל שינוי במדיניות הבנק. עם זאת, מדבריו של פישר עולה כי מחויבותו של הבנק להחזרת האינפלציה לתחום היעד גדלה ותשחק תפקיד מרכזי יותר בשנת 2011.

"חוק בנק ישראל החדש מציב 3 יעדים עיקריים לבנק: אינפלציה בתוך תחום היעד, תמיכה ביעדי הממשלה בצמיחה, תעסוקה ופערים החברתיים, ושמירה על יציבות המערכת הפיננסית", אמר פישר, אך דאג בנוסף להדגיש כי "החוק גם מדרג את היעדים, והאינפלציה עומדת בראש הרשימה".

ובאשר לפגיעה האפשרית ביצוא, בבנק ישראל דאגו להנמיך ציפיות והציגו תחזית לצמיחה מתונה ביותר של היצוא ב-2011: לאחר שהיצוא רשם גידול של 11% בשנת 2010, בבנק ישראל צופים כי ב-2011 יגדל היצוא ב-4.3% בלבד.

עדכון ראשון: 12:47

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully