וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טאואר תרכוש מפעל ביפן עבור 140 מיליון ד'

ואדים סבידרסקי

4.4.2011 / 9:20

יצרנית השבבים מגדל העמק תרכוש מפעל ייצור ביפן של חברת מייקרון. המפעל יירכש במטרה להגדיל את היקף הייצור ולהרחיב את השוק אליו החברה פונה

טאואר-ג'אז, יצרנית השבבים ממגדל העמק הנסחרת בתל אביב ונאסד"ק, חתמה על מסמך הבנות לא מחייב לרכישת מתקן ייצור של חברת מייקרון טכנולוגיות הממוקם בעיר נישיוואקי ביפן, במטרה להגדיל היקף הייצור ולהרחיב שוק אליו פונה. הצדדים נמצאים כעת במשא ומתן לניסוח וחתימת הסכם מחייב.

שווי העסקה המוצעת עומד על כ-140 מיליון דולר, מהם כ-40 מיליון דולר ישולמו במזומן וכ-30 מיליון דולר ישולמו באמצעות הנפקת 20 מיליון מניות רגילות של החברה למייקרון לפי 1.42 דולר למניה. עקב כך, תחזיק מייקרון מעל ל-5% מהון מניות החברה ותהפוך לבעלת עניין. המניות המונפקות תהיינה חסומות למשך תקופה שתסתיים הדרגתית ב-2013.

כ-70 מיליון דולר הנותרים יועברו כהשלמת הפרשות ליעודה בגין תשלומי פנסיה של עובדי המפעל, כך שכשליש מן העסקה בלבד תמומן על ידי קופת טאואר ומחציתה היא התחייבות נדחית לטווח ארוך, מאחר שהגיל הממוצע של עובדי המפעל הוא 35 שנים ותשלומי פנסיה אינם צפויים בקרוב.

על פי הערכות החברה, הרכישה המתוכננת צפויה להכפיל את כושר הייצור הנוכחי שלה ולהוסיף יכולת ייצור פוטנציאלית של 60 אלף פרוסות בחודש. זמינותו של כושר הייצור הנוסף נדרשת על מנת לאפשר לחברה לענות על הביקוש הגובר מצד בסיס לקוחותיה ולהיערך לפוטנציאל העסקי הקיים ביפן. החברה הציבה לעצמה מטרה להגיע למכירות שנתיות של כמיליארד דולר עד שנת 2014.

למה לייצר ביפן בה השוק אלקטרוניקה מזוהה עם עלויות יצור גבוהות?

יפן, כמשק מפותח, מזוהה בעולם האלקטרוניקה עם עלויות ייצור גבוהות בכמה רמות מעל לאותם משקים מתפתחים, ביניהם סין, טייוואן וסינגפור, אליהם שואפות חברות המספקות פתרונות טכנולוגיים להעביר את קווי הייצור שלהם על מנת להוזיל עלויות. עם זאת, תוצרת יפנית נתפסת גם כבעלת רמת איכות גבוהה יותר.

אורן שירזי, סמנכ"ל הכספים בטאואר-ג'אז, הסביר ל-TheMarker כי כבר יותר משנה מנסה החברה לגבש מאמצים לחדור לשוק היפני מוטה טכנולוגיה תוך שהיא אינה מצליחה להשיג אף לקוח מקומי. הסיבה לכך טמונה בדרישתם של הלקוחות היפניים, במיוחד בתחום מוליכי למחיצה, ביניהם Toshiba ו-Sharp, לתוצרת איכותית יותר. תופעה דומה נצפית בקרב חברות טכנולוגיות קוריאניות גדולות. למשל, מוליכי מחיצה המיוצרים בטכנולוגיית CMOS הפשוטה יותר, ניתן לייצר גם בקווי ייצור המוניים של סין ושווקים מתפתחים אחרים. אך ייצור פלטפורמות מתקדמות וייחודיות כמו של טאואר המותקנות על שבבי CMOS, דורש רמת איכות גבוהה יותר.

בנוסף, במסגרת הצעת הרכישה, ייחתם הסכם לפיו תמכור החברה מוצרים עבור מייקרון במתקן הייצור ביפן לתקופה שבין השנים 2011 ועד 2014, מה שיאפשר לחברה תקופה מספקת להכשרת קו הייצור היפני לטכנולוגיה הספציפית של לקוחותיה הקיימים והעתידיים. במסגרת הסכם מתחייבת מייקרון לרכוש כמות מינימאלית של מוצרים מידי חודש. "ניצול הייצור בתפוקה מלאה צפוי בעוד שנתיים, כך זה עובד בתעשיית השבבים. עד אז נמכור מוצרים לחברת האם של מייקרון בארה"ב על מנת לכסות הוצאות קבועות הכרוכות בהפעלה ותחזוקה של המפעל", הסביר שירזי.

מתקן הייצור תומך בין היתר בגיאומטריות של 0.15, 0.13, 0.11 ועד 0.095 מיקרון ויכול לשמש גם לייצור פתרונות טכנולוגיים של טאואר-ג'אז. החברה מתכננת להשתמש בפלטפורמות ה-Power Management על מנת לעמוד בדרישה הגדלה מצד הלקוחות הקוריאניים של החברה כמו גם לבנות יכולות של High End RF.

מהי השפעה הצפויה של אסון טבע שהתרחש ביפן על פעילות המפעל הנרכש?

שירזי: "המפעל נמצא בדרום מערב יפן - מרחק של כ-700 ק"מ ממנו. מנגד, הפגיעה בכלכלת יפן ונזקים כבדים צפויים להיטיב עם תעשיית השבבים בעתיד הקרוב ובמיוחד עם החברות המתחרות ליפניות אשר כושר ייצור שלהן נפגע משמעותית. צפויים ביקושים גבוהים לשבבים על מנת לתמוך בהתאוששות התעשייה שנפגעה ואנחנו ניקח חלק בהספקתם".

ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר-ג'אז, אמר כי "בעבר, היו לי מספר אינטראקציות עם חטיבות המחקר והפיתוח והתפעול של מייקרון במסגרת תפקידי בחברה לייצור ציוד סמיקונדוקטור. התרבות של מייקרון המחויבת לחדשנות, יעילות ויושר מוחלט היא מהטובות ביותר ואני בטוח כי הרכישה של מתקן ייצור שגדל והתרחב כחלק מהסביבה התרבותית של מיקרון תתרום לשילובו המושלם בטאואר-ג'אז.

"הסכם אספקה של מספר שנים עם מיקרון מהווה שלב ראשון בשיתוף פעולה ארוך טווח. הרכישה של מתקן הייצור ביפן היא צעד אסטרטגי של החברה לכניסה לשוק היפני ולחיזוק נוכחותנו באזור אסיה תוך מתן שירותי ייצור מקומיים וברמה גבוהה, כמו גם תוספת הכרחית של כושר ייצור בקנה מידה גדול".

סטיב אפלטון, יו"ר ומנכ"ל מייקרון, אמר כי "העסקה הנוכחית תעניק למתקן הייצור ביפן גשר ארוך-טווח לעבר עתיד מוצלח. אנו מצפים להיות בעלי מניות בטאואר-ג'אז ולעבודה המשותפת עמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully