וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיוויד גילה: "יש לרכז כוחות נגד גופים חזקים במשק"

אורה קורן

5.4.2011 / 9:10

לקראת מינויו לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, הציג דיוויד גילה בפני ועדת האיתור תוכנית להגבלת כוחם של התאגידים הגדולים במשק. ""צריך לפעול בעוצמה מולם"

הממשלה תתבקש לאשר בימים הקרובים את החלטתו של שר התמ"ת למנות את דיויד גילה לממונה על ההגבלים העסקיים. גילה, 47, מכהן כחבר סגל בכיר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ונחשב מומחה בינלאומי בתחום ההגבלים העסקיים.

"אם ועדת הריכוזיות תחליט לשנות את חוק ההגבלים ולהטיל על הממונה על ההגבלים לטפל בתחרות כלל משקית, גילה ישמח לקחת זאת על עצמו. לתפישתו, הוא אמור לאכוף את החוק", אמרו אתמול מקורבים לגילה.

חוק ההגבלים העסקיים אינו עוסק בתחרות כלל משקית, אלא רק בתחרות ענפית. נוכח היקפו הקטן של המשק התעוררה בעיה של תאגידים גדולים, המחזיקים חלקים גדולים יחסית בשוק, שיכולים להמשיך להתרחב בענפים חדשים. בכך גוברת עוצמתם כאשר בשוק קטן הם יכולים בקלות יחסית לפגוע בתחרות מכוח העוצמה המצרפית שלהם. החוק אינו מונע כיום התעצמות נוספת של תאגידים גדולים, וועדת התחרות הממשלתית אמורה לדון גם בכך ולבחון אפשרות לשינוי החוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיוויד גילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי מקורבים לתהליך הבחירה, גילה אמר בראיונות שהובילו לבחירות כי "צריך לפעול בעוצמה מול הגופים החזקים במשק". גילה הציג חזון ותוכנית פעולה שהרשימו את שומעיו, כפי שאישר שר התמ"ת, שלום שמחון. אלה כוללים, על פי המקורות, פעולה להגבלת התעצמותם של גופים חזקים במשק, שינויים בחוק ההגבלים בהקשר להסדרים כובלים אנכיים (בין חברה לספק, למשל) ושיתוף פעולה עם רשויות תחרות בחו"ל. "כעת צריך לחכות ולראות אם גילה יבצע את הדברים שעליהם דיבר", הוסיפו.

המקורות הוסיפו כי גילה ציין בראיונות כי יש לרכז כוחות נגד גופים חזקים במשק ולמנוע מהם לבצע מהלכים של כניסה לתחום כלשהו שלא בתום לב, תוך ניצול פרצות בחוק. לדבריו, יש לזהות את הקבוצות החזקות במשק שפוגעות בתחרות ולפתח את החוק כך שניתן יהיה להגביל את פעילותן. עוד ציין, כי יש להגביר את נושא האכיפה הפנימית בגופים עסקיים, כדי לוודא שכולם מכירים את החוק ובכך לצמצם את הפרת החוק. האכיפה הפנימית יכולה להתבצע בכנסים ובמדיניות הסברה, לגישתו.

לפני כמה חודשים צוטט גילה בראיון לתקשורת כמי שאמר כי הדיון בתחרות הכלל משקית הוא מעט "פופוליסטית".

אתמול הודיעה התנועה לאיכות השלטון כי ראוי שלפני ההצבעה בממשלה יציג גילה את עמדותיו קבל עם ועדה בשני נושאים: ניתוק האחזקות הצולבות בין מוסדות פיננסיים לריאליים ופירוק פירמידות השליטה במשק. אם יימצא כי דעותיו תואמות את עמדת הממשלה והוא ימונה לתפקיד - התנועה מבקשת כי ייחתם עמו הסדר ניגוד עניינים. ההסדר מיועד, ככל הנראה, למנוע מצב שבו יטפל גילה בעת כהונתו כממונה על ההגבלים בגופים עסקיים ששכרו את שירותיו באותם נושאים בעבר.

הגברת כוחה של הרשות

עיקר ניסיונו של גילה בתחום מגיע מעבודה אקדמית, לצד דו"חות שחיבר לגופים שונים במגזר העסקי בנושאי תחרות. כאיש אקדמיה נהג להציג בפרסומים ובהרצאות את שני הצדדים של כל מטבע שבו עסק. כך, לדוגמה, אמר כי אם שני תאגידים מתחרים ביניהם בכמה ענפים, המצב עלול להקל על תיאום מחירים ביניהם ובכך להגדיל את הריכוזיות המשקית. עם זאת, הוסיף, לעתים נוצר מצב שבו כאשר הריכוזיות המשקית עולה, התחרות הענפית פוחתת. לדבריו, פירמה שמפזרת השקעות בכמה תחומים מעלה את הריכוזיות המשקית, אך מקטינה את הריכוזיות הענפית. מנגד, אם היתה שמה את כל כספה בענף אחד, יכלה להעלות בו את הריכוזיות ולפגוע בצרכנים.

כממונה על ההגבלים העסקיים יידרש גילה להיפרד מהגישה האקדמית שמאפשרת לו לשבת על הגדר ורק להציג את הבעד והנגד של כל תרחיש, ולקבוע עמדה מעשית וחד-משמעית. לדוגמה, כשיידרש להכריע בשאלה אם לאשר את רכישת "מעריב" על ידי אי.די.בי הוא לא יוכל להסתפק בניתוח היתרונות והחסרונות של העסקה מבחינת התחרות במשק. הוא יידרש להכריע, לדוגמה, מה עדיף - שיתוף פעולה בין שני בעלי עסקים שינטרל על פי ניתוחו תחרות עתידית ביניהם, או הגברת התחרות בענף התקשורת.

נושאים חמים נוספים שיהיו לפתחו כוללים את השגת הכרעה במשפט ההגבלים העסקיים נגד שופרסל ומנכ"ל הרשת, אפי רוזנהויז, וערעור הבנקים על הקביעה של רשות ההגבלים שלפיה היו ביניהם חילופי מידע בנושא עמלות, שפגעו בתחרות.

בנוסף, גילה יצטרך לקדם את חוק קבוצות ריכוז החדש ולסלול את הדרך לפעולה במסגרתו. החוק נועד להחליש את הריכוזיות בשווקים שבהם התחרות שולית, כמו בנקאות, סלולר, ביטוח ואנרגיה. בנוסף, לעתים עולה הצורך בשינויים נוספים בחוק ההגבלים העסקיים, וגילה יצטרך להחליט אם להיענות לאתגר באופן שיגביר את התחרות ואת כוח ההרתעה של הרשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

להיזהר מהמגזר העסקי

עם כניסתו לתפקיד יגלה גילה כי חוק ההגבלים אינו עיקרי בסדר יומו. הוא יידרש להופיע בדיוני ועדות הכנסת, להשתתף בישיבות ממשלה בנושאים הקשורים לתחרות וריכוזיות ובעיקר לנהל את עשרות עובדי הרשות. לגילה ככל הנראה אין ניסיון ניהולי משמעותי.

בנוסף, גילה ככל הנראה יידרש לביצוע חילופי גברי בצמרת הרשות, שכן היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד בועז גולן, שהתמודד מולו על התפקיד, צפוי לפרוש, כפי שעשתה קודמתו עם בחירתה של רונית קן לממונה. ברשות רווחו שמועות על התפטרויות נוספות בעקבות מינויו של גילה.

גילה יצטרך גם להחליט כיצד להתייחס ללחצי המגזר העסקי להיפגש עמו ביחידות כדי להפוך אותו מקורב או כדי להשמיץ מתחרים. אנשי הגבלים לשעבר ציינו כי התפקיד הרם עלול ליצור סחרור מהחנופה, שתהפוך מנת חלקו של הממונה על ההגבלים, ויהיה עליו להישמר לא ליפול במלכודת הזאת.

לדבריהם, הוא יידרש להתאים את עמדותיו האקדמיות הטהורות למציאות העסקית הקשוחה והאכזרית. "המציאות תכתיב לו עמדות חדשות, שיכולות להיות אף מנוגדות לעמדותיו כאיש אקדמיה", ציינו.

מקורבי גילה ציינו כי הוא אדם ישר שלא יאפשר לאילי הון לפגוע במקצועיות שלו. לדבריהם, נושא התחרות חשוב לו במיוחד והוא יפעל רבות לשמירת התחרות במשק. עם זאת, לדבריהם, גילה יתמקד בתחרות הענפית ובתחרות הנגזרת מקשרי אילי הון בינם לבין עצמם והשפעתה על התחרות הענפית. תחרות כלל משקית והשפעתה על הפוליטיקה תהיה מחוץ לתחום עיסוקו, מכיוון שחוק ההגבלים נועד לטפל בנושאים כלכליים - ולא פוליטיים. ריכוזיות כלל משקית עוסקת בשליטת גורם אחד בחלק גדול מכלל הפעילות במשק, ללא קשר לחלקו בכל ענף. זאת בהנחה, שכוחו המצרפי הופך מכפיל כוח בשוק שפוגע בתחרות בענפים השונים.

גילה הוא בעל תואר ראשון במשפטים וכלכלה מאוניברסיטת תל אביב ודוקטורט מאוניברסיטת הארווארד במשפטים בתחום ההגבלים העסקיים. הוא נולד בירושלים ובגיל 4 העתיקה משפחתו את מגוריה לקליפורניה במסגרת שליחות של אביו, איש יבמ, שנמשכה כמה שנים. עם סיומה חזר גילה לישראל וכיום הוא מתגורר בפתח תקווה, עם אשתו ושני ילדיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully