וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורטוגל נכנעה: ביקשה סיוע מהאיחוד האירופי

אשר שכטר

7.4.2011 / 8:57

לאחר מכבש לחצים שנמשך לאורך השבועות האחרונים, ראש ממשלת פורטוגל, ז'וזה סוקרטס, נכנע וביקש סיוע בינלאומי בעקבות המשבר הכלכלי במדינה. "ניסינו הכל"

ממשלת פורטוגל נכנעה אתמול ללחצים שהופעלו עליה בשבועות האחרונים וביקשה סיוע בינלאומי מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF), בעקבות המשבר במדינה שהוביל את התשואות על האג"ח הממשלתיות שלה לשיא והקשה עליה לגייס מימון בשווקים.

ראש ממשלת פורטוגל, ז'וזה סוקרטס, אמר אתמול בנאום טלוויזיוני כי מדינתו תצטרף ליוון ולאירלנד ותהפוך למדינה השלישית בגוש היורו שנזקקת לחילוץ. "ניסיתי הכל, אך הגיע הרגע שבו אם לא נקבל את ההחלטה הזאת הדבר יוביל לסיכונים שאיננו יכולים להרשות לעצמנו", אמר סוקרטס, שהודיע לפני כשבועיים על התפטרותו לאחר שתוכנית הצנע של ממשלתו נדחתה על ידי הפרלמנט, הנשלט על ידי האופוזיציה.

בכירים המקורבים לאיחוד האירופי אמרו לסוכנות הידיעות בלומברג כי פורטוגל תבקש חבילת סיוע בסך 75 מיליארד יורו (107 מיליארד דולר) כדי לעמוד בהתחייבויותיה, לעומת סיוע בסך 85 מיליארד יורו לאירלנד וחבילת סיוע בסך 110 מיליארד יורו שקיבלה יוון. פורטוגל תיאלץ לפרוע חובות בסך 4.3 מיליארד יורו (6.2 מיליארד דולר) למחזיקי האג"ח הממשלתיות שלה החודש, ולאחר מכן תיאלץ לפרוע 4.9 מיליארד יורו. הנציבות האירופית הגיבה היום לבקשת הסיוע מפורטוגל ואמרה כי תגיב לבקשה "במהירות האפשרית".

ממשלתו של סוקרטס טענה בתוקף בשנה האחרונה כי היא אינה זקוקה לסיוע וכי פורטוגל, שקיבלה סיוע מקרן המטבע גם ב-1983, יכולה לעמוד בהתחייבויותיה ואינה זקוקה לסיוע כמו יוון ואירלנד. עם זאת, ההערכות כי בקשת חילוץ היא בלתי נמנעת וכי המדינה אינה יכולה לעמוד בחובותיה הובילו את התשואה על האג"ח הממשלתיות שלה ל-10 שנים לשיא של 8.80% השבוע, הרמה הגבוהה ביותר מאז נוסד גוש היורו.

הפער בין התשואה על האג"ח הממשלתיות של פורטוגל ל-10 שנים לבין האג"ח הממשלתיות של גרמניה עלה גם הוא לשיא של 5.44% שלשום. מוקדם יותר אתמול הודיעה פורטוגל כי מכרה אג"ח ממשלתיות לשנה בסך 455 מיליון יורו בתשואה של 5.90%, עלייה חדה לעומת תשואה של 4.3% ששילמה בהנפקה קודמת. בהנפקת אג"ח ממשלתיות לששה חודשים בסך 550 מיליון דולר שילמה פורטוגל ריבית של 5.11% למשקיעים, לעומת ריבית של 2.98% אותה נדרשה לשלם בהנפקה הקודמת.

סוקרטס הכריז בנאום טלוויזיוני כי ממשלתו נאלצה לבקש סיוע כדי להציל את כלכלת פורטוגל. "ביקשנו סיוע פיננסי כדי להבטיח את יכולתנו לספק את המימון הדרוש למדינה, למען המערכת הפיננסית שלנו והכלכלה". סוקרטס לא פירט אם ביקש סיוע גם מקרן המטבע הבינלאומית (IMF), אולם ה-IMF הודיעה כי לא קיבלה בקשת סיוע רשמית מפורטוגל והביעה נכונות לסייע למדינה אם תידרש. היורו יורד כעת ב-0.2% מול הדולר לרמה של 1.4305 דולר ליורו בעקבות בקשת החילוץ.

בקשת החילוץ של פורטוגל עשויה להתברר כבעייתית מבחינה חוקית, מאחר שממשלתו של סוקרטס היא ממשלה זמנית בלבד וייתכן כי אינה רשאית לפי חוקת פורטוגל להגיש בקשה לחילוץ. בנאומו אמר סוקרטס כי הוא מקווה שהחלטתו לבקש סיוע לא תיתקל בהתנגודת מצד מפלגות האופוזיציה. "זה רגע עגום במיוחד בתולדות מדינתנו", אמר סוקרטס, "והמצב רק יחמיר אם שום דבר לא ייעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully